Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-02-09, 01:09
Medlem
mentometers avatar
Jag har en Mac OS X, version 10.4.11
Har en film på datorn som jag vill bränna på en DVD-skiva.
Har programmet Roxio Toast Titanium som brännarprogram.
Har DVD-R skivor, men datorn vill inte ta emot den – skickar ut den efter några sekunder.
Saknar jag några insticksfiler eller codecs eller vad kan det heta?

Finns det någon vänlig själ som kan beskriva det som för ett barn om ni nu vet vad felet är. Skriv gärna i punktform om du vet hur jag ska göra, för jag är inte alls bra på det här.
Jag har faktiskt googlat men finner inget som löser problemet.
Citera
2010-02-09, 01:20
Medlem
Har svårt att tro att det är något fel på programmet om den spottar ut skivorna.
Antingen så är det dåliga skivor eller en trasig läsare
Citera
2010-02-09, 01:31
Medlem
dezents avatar
om du fortfarande kör 10.4.11 kanske du har en gammal mac?
vad är det för modell du har?
Citera
2010-02-09, 01:37
Medlem
mentometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dezent
om du fortfarande kör 10.4.11 kanske du har en gammal mac?
vad är det för modell du har?

Mac iBook G4...
Inte min ordinarie dator, men skulle vilja få i gång den här också.

Det är inga fel på DVD-skivorna vill jag tillägga.
Citera
2010-02-09, 01:43
Medlem
toydolls avatar
Har samma problem som uppstod för ganska länge sedan. Från att ha kunnat läsa alla CD/DVD till att enbart kunna läsa CD och med lite tur DVD. Googlade ganska mycket då och det verkade som att ett flertal personer haft problem med att deras superdrive slutat läsa DVDskivor.
Jag fick ingen ordning på det hela och köpte en ny superdrive från tradera, har dock inte installerat den ännu då jag upptäckte hur otroligt jävla smidigt det är att glo på film från hårddisken. Ska man föra över filer så är en USB-sticka att föredra. Enda gången man önskar man hade brännare är om man ska bränna till kompisar, men aja...

Vad händer om du stoppar in en orginalDVD eller en cd-skiva?
Citera
2010-02-09, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mentometer
Mac iBook G4...
Inte min ordinarie dator, men skulle vilja få i gång den här också.

Det är inga fel på DVD-skivorna vill jag tillägga.

Är du säker på att din iBook klarar av dvd-/+r över huvud taget?

"There are two versions of the iBook G4/1.33 14-Inch (Late 2004), one configured with an 8X/24X/16X/24X DVD-ROM/CD-RW "Combo" drive (M9627LL/A) and another configured with a 4X/8X/16X/8X/24X DVD-R/CD-RW "SuperDrive" (M9628LL/A)."
Citera
2010-02-09, 02:10
Medlem
mentometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toydoll
Har samma problem som uppstod för ganska länge sedan. Från att ha kunnat läsa alla CD/DVD till att enbart kunna läsa CD och med lite tur DVD. Googlade ganska mycket då och det verkade som att ett flertal personer haft problem med att deras superdrive slutat läsa DVDskivor.
Jag fick ingen ordning på det hela och köpte en ny superdrive från tradera, har dock inte installerat den ännu då jag upptäckte hur otroligt jävla smidigt det är att glo på film från hårddisken. Ska man föra över filer så är en USB-sticka att föredra. Enda gången man önskar man hade brännare är om man ska bränna till kompisar, men aja...

Vad händer om du stoppar in en orginalDVD eller en cd-skiva?

Det funkar när jag sätter i en redan bränd dvd.
Konstigt och tråkigt.
Säg till snälla någon därute om ni kommer på något! Vill spara en del på dvd-skivor...
Citera
2010-02-09, 02:12
Medlem
Kolla under Systeminformation/Skivbränning och se vilka format den stödjer
Citera
2010-02-09, 02:14
Medlem
mentometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Är du säker på att din iBook klarar av dvd-/+r över huvud taget?

"There are two versions of the iBook G4/1.33 14-Inch (Late 2004), one configured with an 8X/24X/16X/24X DVD-ROM/CD-RW "Combo" drive (M9627LL/A) and another configured with a 4X/8X/16X/8X/24X DVD-R/CD-RW "SuperDrive" (M9628LL/A)."

Spelar det någon roll då om jag har Verbatim DVD-R?
De funkar för redan brända, dvs filmer funkar som jag haft sen förut, men nu vill inte datorn veta av dem när de är "obrända" utan spottar ut dem.
Citera
2010-02-09, 02:15
Medlem
Citat:
Spelar det någon roll då om jag har Verbatim DVD-R?
De funkar för redan brända, dvs filmer funkar som jag haft sen förut, men nu vill inte datorn veta av dem när de är "obrända" utan spottar ut dem.

Att läsa och bränna är inte samma sak så..
Citera
2010-02-09, 02:20
Medlem
mentometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Att läsa och bränna är inte samma sak så..

Nej, det vet jag. Jag kan alltså få den att läsa men inte bränna... eller ens ta emot tomma dvd-skivor utan den spottar ut dem efter några sekunder.
Citera
2010-02-09, 02:22
Medlem
Citat:
Nej, det vet jag. Jag kan alltså få den att läsa men inte bränna... eller ens ta emot tomma dvd-skivor utan den spottar ut dem efter några sekunder.
Kan den inte bränna dvd-r så kommer den att spotta ut skivan.
Kolla upp om det står vilka format den stödjer under systeminformation.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in