2004-02-27, 01:36
Medlem
Blizzs avatar
Slänger ut en fråga till alla er gastronomer därute..:

Örtsalt, är det en bra kydda eller ett tragiskt mellanting för att tillfredställa alla lagom-svensson därute?
Själv så är jag småhooked på det och har svårt att vara utan det...

Btw
innehållsförteckning:
havssalt, selleri, purjolök, krasse (??) , lök, gräslök, persilja, libbsticka, paprika, vitlök, pepparot, basilika, mejram, rosmarin, timjan, kelp(hepp!)

plus att det är ekologiskt framtaget!

Citera
2004-02-27, 01:42
Medlem
liljenstars avatar
Har nåt som heter herbamare hemma, med reservation för stavningen. Finns en annan variant i samma "serie" som heter trocamare eller liknande.
Funkar helt ok för att piffa upp en halvsunkig pastarätt eller liknande man slänger ihop när man är lat.
När det gäller mer avancerat matlagning känns det lite vårdslöst att slänga på en sån mix dock. Man vill ju gärna ha lite koll på vad som händer med smaken.

//liljenstar
Citera
2004-02-27, 01:45
Medlem
Blizzs avatar
aha!
Trocomare och herbamare är typ samma sak fast det senare är aningen mildare i smaken..
kan inte bestämma mig för om det är sunkigt eller genialt...
Citera
2004-02-27, 13:42
Medlem
irrblosss avatar
Jag tycker inte man kan ersätta vanligt salt med örtsalt, däremot funkar det bra som "allkrydda". Friggs har en variant också som jag tycker är godare än både Trocomare och Herbamare.
Citera
2004-02-28, 12:41
Medlem
zappzapps avatar
en av fördelarna när jag lfyttade ner till skåne var borgeby kryddträdgård. dom odlar i stortsett allt själva och är överlägsna på kryddor. deras örtsalt är en sensation för gommen.

det enda minuset med borgeby KTG är deras citronpeppar som smakar fisk.
Citera
2004-02-28, 12:45
Medlem
Hin Håle.s avatar
Örtsalt på frukostägget är ett måste, men så annars vetifasiken. Är örtsalt något typiskt svenskt förresten?
Citera
2004-02-28, 13:11
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hin Håle.
Örtsalt på frukostägget är ett måste, men så annars vetifasiken. Är örtsalt något typiskt svenskt förresten?
Nej det tror jag inte. Kryddsalt har ju funnits länge i USA t.ex. Är det någon som testat Lawrys kryddsalt förresten? Jag såg det på Coop för någon dag sedan. Burken såg precis ut som på 80-talet när jag var ung - brunt glas med rödvit etikett på och rött plastlock. Väckte en del nostalgiminnen. Har iofs för mig att jag hatade det på gamla goda tiden, är det värt att ompröva på äldre dar kanske?

EDIT: Bild -> http://www.lawrys.com/images/124.jpg
Citera
2004-02-28, 14:45
Medlem
Magnums avatar
Helt okay att ha på en skinkmacka med tomat eller gurka.
Citera
2004-02-28, 16:18
Medlem
Anarkogossens avatar
Det finns ju andra sorters kryddade salt att köpa på Coop, om jag inte missminner mig.

Själv tycker jag den är intressant, den har saltet och en svag smak av selleri och något mer. Använder den gärna, och ibland tycker jag den förhöjer en rätt än om man bara hade tagit vanligt salt. Precis som jag tycker att vanlig grillkrydda egentligen inte är något fel heller, bara man vet vad det smakar...

Den största fördelen är dock att den är saltare än salt, man behöver mindre örtsalt än salt om man ersätter det, och eftersom salt inte är så där överdrivet nyttigt, så tror jag det kan vara bra.
Citera
2020-11-29, 10:14
Medlem
Sladdarens avatar
Örtsalt utan salt ? Eller ytterst lite salt

För att ge ett närmare exempel på vad jag menar så avser det mest "torkade finmalda grönsaker och ganska ovanliga" Dvs inte bara finmalda kryddor, örter som blandas samman i ett pulver. Det kan man göra själv ganska lätt

Kolla innehållsförteckningen här: https://www.matsmart.se/allkrydda?gc...SABEgIWZPD_BwE

Dra bort saltet ifrån denna innehållsförteckning så blir det bra, fast salt verkar ju som konserveringsmedel

Varför är det svårt att hitta grönsakskryddor som innehåller alla tänkbara torkade och finmalda grönsaker, rotfrukter, knölar osv. Eller måste man köpa allt torkat separat och mixa ihop det sen, blir rättså dyrt med det med all säkerhet

https://www.dehydrate2store.com/drie...soning-powder/

Herbamare
Havssalt (94%)* ta bort, selleri, purjolök, krasse, lök, gräslök, persilja, libbsticka, vitlök, basilika, mejram, rosmarin, timjan, kelp (havsväxt som innehåller naturligt jod, skördas i havet utanför Chile).

Havsalt (88,9%) ta bort
, Chili (3.1%), Svartpeppar, Selleri, Purjolök, Krasse, Lök, Gräslök, Libbsticka, Persilja, Vitlök, Peberod, Basilika, Merian, Rosmarin, Timjan, Kelp (0,4%)

Den feta texten är vad som är intressant i kryddform
Citera
2020-11-29, 10:44
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Örtsalt utan salt ? Eller ytterst lite salt

För att ge ett närmare exempel på vad jag menar så avser det mest "torkade finmalda grönsaker och ganska ovanliga" Dvs inte bara finmalda kryddor, örter som blandas samman i ett pulver. Det kan man göra själv ganska lätt

Kolla innehållsförteckningen här: https://www.matsmart.se/allkrydda?gc...SABEgIWZPD_BwE

Dra bort saltet ifrån denna innehållsförteckning så blir det bra, fast salt verkar ju som konserveringsmedel

Varför är det svårt att hitta grönsakskryddor som innehåller alla tänkbara torkade och finmalda grönsaker, rotfrukter, knölar osv. Eller måste man köpa allt torkat separat och mixa ihop det sen, blir rättså dyrt med det med all säkerhet

https://www.dehydrate2store.com/drie...soning-powder/

Herbamare
Havssalt (94%)* ta bort, selleri, purjolök, krasse, lök, gräslök, persilja, libbsticka, vitlök, basilika, mejram, rosmarin, timjan, kelp (havsväxt som innehåller naturligt jod, skördas i havet utanför Chile).

Havsalt (88,9%) ta bort
, Chili (3.1%), Svartpeppar, Selleri, Purjolök, Krasse, Lök, Gräslök, Libbsticka, Persilja, Vitlök, Peberod, Basilika, Merian, Rosmarin, Timjan, Kelp (0,4%)

Den feta texten är vad som är intressant i kryddform

Nu dök det upp en till veganfitta som gnäller om salt och fett.

Kan inte ni ta och göra självmord så slipper vi andra er?
Citera
2020-11-29, 11:22
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Nu dök det upp en till veganfitta som gnäller om salt och fett.

Kan inte ni ta och göra självmord så slipper vi andra er?

Hehehe :-), nä jag är väldigt långt ifrån det men äter vegetarriskt tof.
Förstår inte hur du kan koppla ihop vegan med ört- och grönsakskryddor?
Så du menar att jag skulle ha grönsakskrydda till grönsaker hmm ?
Ganska meningslöst isig...

Jag kan ha det till allt möjligt i en köttsoppa eller sås eller bara som krydda till pasta med bacon
Tagit nån söndags sup eller? :-)

Poängen är att reglera saltet ev sockert själv med salt eller köttfond, buljong mm
Är det inte bekvämt ibland med vitlökskrydda och lökkrydda istället för att hacka upp vitlök, eller lök varje gång
Senast redigerad av Sladdaren 2020-11-29 kl. 11:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in