Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-02-10, 08:24
  #13
Medlem
DigitalAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Att avinstallera bloatware Antiviruset från McAfee och ersätta Windows Defender med AVAST 5 tycker jag är en väldigt bra idé. Gratis är det också.

Om vi ska hålla diskussionen på dagisnivå, då är det en kanonidé.

Jag fattar inte varför det är så mycket pajkastning mellan olika antivirusprogram. En del människor hatar Norton, en del Avast, en del McAffe och en del F-secure. Och väldigt få kommer med sakliga argument eller något som stöder deras resonemang. "DÖÖÖÖH NORTON SUGER".
Tror ni själva att företag av storleksordningen ovan är så jävla värdelösa? Skärpning.

ONT: Ta inte bort ett antivirusprogram om du inte tänkt ersätta det med ett annat.
Citera
2013-01-20, 22:03
  #14
Medlem
Sorry, men ingen lust att starta ny tråd när jag behöver hjälp i samma ämne.

ASUS har ju som bekant en jävla massa skit från start. Min dator är väl ca 2-3 år nu (ASUS A42J) men först nu jag börjat orka engagera mig i vilket skit man kan radera.

Jag kan inte ett piss om detta så önskar jag kunde få lite hjälp av folk här vad man kan ta bort från autostart.

Dessa har jag på autostart nu:
ASUS WebStorage
ELAN Smart-pad
Setwallpaper
CancelAutoPlay.exe
MUI StartMenu Application
MUI StartMenu Application
ATKOS2D
ATK Media
ATK Hotkey
Catalyst Control Center
Apple Push
HpqSRmon Application
hpwuSchd Application
Memeo Dashboard
Bluetooth Software
HP Digital Imaging
ZTE data card monitor program
InstallShield
Wireless Console 3


För mig känns det ju som att det åtminstone är 16 av 19 som bara är ren skit. Men det vore sjysst om någon kunde hjälpa mig om ni vet vad de olika grejer är för något?
Citera
2013-01-21, 01:42
  #15
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ssl
Sorry, men ingen lust att starta ny tråd när jag behöver hjälp i samma ämne.

ASUS har ju som bekant en jävla massa skit från start. Min dator är väl ca 2-3 år nu (ASUS A42J) men först nu jag börjat orka engagera mig i vilket skit man kan radera.

Jag kan inte ett piss om detta så önskar jag kunde få lite hjälp av folk här vad man kan ta bort från autostart.

Dessa har jag på autostart nu:
ASUS WebStorage
ELAN Smart-pad
Setwallpaper
CancelAutoPlay.exe
MUI StartMenu Application
MUI StartMenu Application
ATKOS2D
ATK Media
ATK Hotkey
Catalyst Control Center
Apple Push
HpqSRmon Application
hpwuSchd Application
Memeo Dashboard
Bluetooth Software
HP Digital Imaging
ZTE data card monitor program
InstallShield
Wireless Console 3


För mig känns det ju som att det åtminstone är 16 av 19 som bara är ren skit. Men det vore sjysst om någon kunde hjälpa mig om ni vet vad de olika grejer är för något?

Det bästa är om du söker på internet och läser om vad programmen är till för. Det är svårt för andra att veta vad du behöver ha kvar. Sedan så finns det en massa olika tillverkare och modeller vilket gör det ganska svårt att veta vad de olika programmen är till för om man inte själv har precis samma märke och modell.

För att rensa bort allt onödigt som startar automatiskt så söker du efter "services" och "msconfig" i Start-menyn.
__________________
Senast redigerad av TheBurden 2013-01-21 kl. 02:42.
Citera
2013-01-23, 00:41
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBurden
Det bästa är om du söker på internet och läser om vad programmen är till för. Det är svårt för andra att veta vad du behöver ha kvar. Sedan så finns det en massa olika tillverkare och modeller vilket gör det ganska svårt att veta vad de olika programmen är till för om man inte själv har precis samma märke och modell.

För att rensa bort allt onödigt som startar automatiskt så söker du efter "services" och "msconfig" i Start-menyn.

Ok jag får kolla runt.
Citera
2013-01-23, 16:46
  #17
Medlem
Malte722s avatar
Prova CCleaner. Finns gratis att ladda ner. Där kan du avmarkera saker du inte vill ska autostarta. Lite användarvänligare än att hålla på i msconfig. Lycka till.
Citera
2014-01-19, 19:45
  #18
Medlem
Passepartouts avatar
Någon vänlig själ som kan säga vilka av följande program jag utan problem kan ta bort från autostart? Förstår hur man gör, men är rädd att ta bort fel program. Hopplöst att googla och försöka sätta mig in i vad varje program betyder.

För att underlätta, har jag numrerat programmen, så det räcker med att skriva vilka nummer jag ska ta bort. Tacksam för svar.

1. igfxtray
2. hkcmd
3. igfxpers
4. RTHDCPL
5. egui
6. AsAcpiSvr
7. AsEPCMon
8. AsTray
9. ETDCtrl
10. dumprep 0 –k
11. ctfmon
12. GoogleToolbarNotifier
Citera
2014-01-19, 20:51
  #19
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Någon vänlig själ som kan säga vilka av följande program jag utan problem kan ta bort från autostart? Förstår hur man gör, men är rädd att ta bort fel program. Hopplöst att googla och försöka sätta mig in i vad varje program betyder.

För att underlätta, har jag numrerat programmen, så det räcker med att skriva vilka nummer jag ska ta bort. Tacksam för svar.

1. igfxtray
2. hkcmd
3. igfxpers
4. RTHDCPL
5. egui
6. AsAcpiSvr
7. AsEPCMon
8. AsTray
9. ETDCtrl
10. dumprep 0 –k
11. ctfmon
12. GoogleToolbarNotifier

Egentligen är det inte svårare än att använda Windows inbyggda "systemkonfigurations" verktyg som är enkelt att hantera och tar man bort för många så är det bara att sätta dit dem på startlistan igen .

Det här programmet ger annars detaljerad info om varje enskild uppstarts post https://www.slimwareutilities.com/slimcleaner.php , välj optimize när du öppnar det efter installation , lättfattligt .

Det mesta på listan är onödigt så vitt jag kan se förutom # 9 vilket är din musplatta och # 12 ser du ju själv vad det är . Men prova Slimcleaner för det ger dig utförligare info om varje post .

Om du är ute efter att snabba upp datorn så kan du ju titta efter vilka Windows tjänster du kan stänga av samt sätta på senarelagd/manuell start .
__________________
Senast redigerad av 1FF 2014-01-19 kl. 21:00.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback