2010-02-08, 20:49
Medlem
Nexorlights avatar
Hej,

Hur skulle processen för att framställa Metylfenidat (C14H19NO2) se ut. Det är alltså det verksamma ämnet i de flesta mediciner mot ADHD.
Jag har då knappt några kemi kunskaper men så kom jag på att det finns bra kemister här på flashback. Står på wikipedia att framställningen är svår men hur svår och hur skulle framställningen se ut?
Antag att man inte har svårt att få tag på de flesta ämnen och har tillgång till riktigt bra labb.

Och dör tråden så tycker jag iaf att processen för att framställa tjack skulle vara intressant att höra...

Ovanstående är fullt hypotetiskt och akademiskt och ingen planerar att göra det!
Citera
2010-02-08, 21:49
Bannlyst
Felplacerad tråd tycker jag, testa i kemi och pyroteknik.

Men varför ska du framställa metylfenidat som är en av dem sämsta cs imo.
Citera
2010-02-08, 21:57
Medlem
Många här vet säkert vad den kända prekursorn heter...
Har dock glömt nu men jag har för mig att det är samma prekursor som för MDMA & D-Amfetamin.
Har dock blivit svårare att få tag på efter OS i Bejing.

Edit:
Kollade på Erowid och det finns inget skrivet om metylfenidat's framställning.
Senast redigerad av Tukotih 2010-02-08 kl. 22:02.
Citera
2010-02-08, 22:02
Medlem
Nexorlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kekambas
Felplacerad tråd tycker jag, testa i kemi och pyroteknik.

Men varför ska du framställa metylfenidat som är en av dem sämsta cs imo.

1. jag ska inte framställa. detta är hypotetiskt.

2. tyckte den passade här det ändå berör cs och folk här är nog mer insatta.

3. jag tkr det är mycket bra vid pluggande. läser fysik/matte på uni och bra att ha ordning i bollen. inget man festar på precis. blir också bättre socialt samt knappt ngn toleransökning och har aldrig upplevt ngn at.
Citera
2010-02-08, 22:37
Medlem
simonpimonpoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tukotih
Har dock glömt nu men jag har för mig att det är samma prekursor som för MDMA & D-Amfetamin.

Edit:
Safrol menar du väl? Jag tror den är klassad som en prekursor till narkotika och är därför olaglig.
Citera
2010-02-08, 22:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av simonpimonpoo
Safrol menar du väl? Jag tror den är klassad som en prekursor till narkotika och är därför olaglig.

Det finns fler prekursorer än Sassafras-familjen som kommer ifrån Kina. P2P t.ex. Nu är ingen av dessa användbara i framställning av Metylfenidat...
Citera
2010-02-08, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tukotih

Edit:

Du gissar dig fram, inget ovanlig på Flashback. Du menar att det skulle vara samma prekursorer för MDMA, Amfetamin och Metylfenidat? Jag tror det var något av den sämsta gissningen jag hört på länge - och då är FB inkluderat.

Citera
2010-02-09, 10:27
Medlem
Ralf2s avatar
Den ursprungliga metoden för att framställa metylfenidat var att alkylera fenylacetonitril med 2-bromopyridin baskatalyserat med sodamid (NaNH2). Då får man fram 2-(1-fenyl-1-cyanometyl)pyridin. Denna nitril tar man och hydroliserar till karboxylsyran. Den förestrar man sen med metanol. Slutligen återstår endast att reducera pyridinringen med hjälp av katalysisk hydrogenering med väte under tryck.

Det tråkiga är att man får fram flera inaktiva stereoisomerer på så sätt, men det finns en del andra modernare metoder också som ska ge högre utbyte av de aktiva stereoisomererna.
Citera
2010-02-09, 13:17
Bannlyst
Alternativt gå ifrån 2-Metylpyridin utan alkylering. Esterfieringen mellan karboxylsyran och Metanol skulle kunna ersättas av en etylerad ester och således få en längre halveringstid; Metylfenidat har otroligt kort halveringstid för att vara en centralstimulant.
Citera
2010-02-09, 14:28
Medlem
Bokias avatar
Jag suger hårt på kemi, men det finns en bra bok för hur man skall framställa meta-tjack. I den ingår också hur man gör MDA och MDMA.

http://tinyurl.com/metatjack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in