2010-02-08, 14:27
Medlem
Benzo_Manns avatar
Hej,

Har Telia som internetleverantör och har dynamisk ip på utsidan.. Vanligvis så är det samma adress.

Nu har jag några tjänster på en PC jag vill kunna komma åt utifrån..

Undrar om det finns något bra program som man kan installera på PCn hemma som går ut och registrerar vad man har för ip..

Typ en whatmyip som registrerar som man kan gå inte och kolla på utifrån?

Är inte intresserad av dyndns eller liknade tjänster.

Tack på förhand..
Citera
2010-02-08, 16:23
Medlem
tror dock inte det finns det, man kan säker snickra en rat själv som mailar vad den har för ip *men usch vad omständigt* - Om du hittar ngt program var vänligt pm mig vad det heter
Citera
2010-02-08, 16:43
Medlem
aegonss avatar
Hur hade du tänkt dig få tag i ip-adressen? Du får nog vara lite mer specifik.

T.ex. Samurize finns som kan ta reda på ip-adressen, spara i en png eller xml-fil som du sedan får köa för uppladdning med en ftp-klient. Vore kanske enklast om din dator mailade någon mailadress när den bytt ip.

Citat:
Ursprungligen postat av Benzo_Mann
Typ en whatmyip som registrerar som man kan gå inte och kolla på utifrån?
Vad menar du med detta?
Citera
2010-02-08, 17:19
Medlem
thezushs avatar
Menar du ett program som uppdaterar ex DNS-records uta på Internet? Isåfall kanske "DynSite" kanske kan vara något för dig?

http://noeld.com/dynsite.asp
Citera
2010-02-08, 19:34
Medlem
Benzo_Manns avatar
Jag har en maskin hemma med en webservice bara jag ska komma åt.

Jag får olika externa ip i min router.

Om jag sitter någon annan stans än hemma och vill ta reda på vad jag har för extern ip just nu hemma
hur kan jag göra detta?

ett script som kört i min pc hemma som mailar, ftpar, skickar till någon tjänst som har detta som sin idee, ??
Citera
2010-02-08, 21:00
Medlem
hasenfrasens avatar
DYNDNS har de verktyg du eftersöker. De har en klientmjukvara som uppdaterar DynDNS med din aktuella IP-adress så att http://Benzo_Mann.mine.nu alltid pekar på din dator.
Citera
2010-02-08, 23:27
Medlem
jallaballas avatar
Du kan logga in på gmail hemifrån och kolla ip-adressen varifrån du vill med gmails "Last account activity" som finns längst ner på sidan. Det finns gott om lösningar för att automatiskt kolla gmail som du kan ha igång på datorn hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in