• 1
  • 2
2004-08-18, 08:58
Medlem
Son of Foxs avatar
Hittade lösningen!

Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Aha. Sorry - jag såg inte ditt lilla minustecken.

Nej - jag har faktiskt aldrig stött på detta. Kan det vara något som ett program har lagt in?

Enligt microsoft så finns det max sju nycklar (fyra för XP) som har med autostart:
http://support.microsoft.com/default...b;EN-US;137367
http://support.microsoft.com/default...b;EN-US;314866

Men, man kan ju skapa nya nycklar och lägga in värden i - om man så önskar ...

Jag hittade nyckeln till framgång. De avbockade programmen jag vill ha bort finns i nyckel HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Shared Tools\MSConfig\startupreg och HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Shared Tools\MSConfig\startupfolder. Bara att radera de programnamn man inte vill se så är saken klar!
Erkänner direkt att jag var lite för lat för att göra en grundlig sökning i registret. Det kunde ju varit så att någon annan redan gjort det...

Tack för visat intresse!

/Son of Fox
Citera
2004-08-18, 09:14
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
TÄNK TÄNK, TÄNK OM!!!

Tänk om, att hade ni debattörer här ovan ..inte var så jädrans precisa i snacket, hade jag –och helt klart många andra besökare på Flashback- säkert fått många värdefulla kunskaper.

Att om ni OCKSÅ hade broderat ut, både för frågorna och svaren, med uppgifter runt, lite kött på benen, för frågorna och svaren. Hade detta kunnat bli kunskaper för oss som inte vet precis vad saken gäller.
...och helt säkert också nya kunskaper för er själva.

Och inte minst denna trådens ämne autostart:ing av program, är många frågetecken för mig. Det finns bl.a. en mapp benämnd Autostarting i
Program-menyn under Startknappen, ...som jag då inte blir klok över vad detta är, skall vara till?
...å så är det väl jädrans slött att t.o.m. förkorta ordet program!

Tycker du att för varje gång det dyker upp ett ämne som intresserar dig så skall vederbörande frågeställare först ge en utförlig utbildning i vad ämnet handlar om och sedan ställa själva frågan? Har du aldrig hört talas om att själv söka kunskap man är ute efter?

Jag är uppriktigt sagt rätt trött på att se dig spamma sönder tråd efter tråd med dina önskemål om utförliga förklaringar om vad saken handlar om. Känner du att du inte förstår vad som avhandlas, sluta läs och gack omedelbart åstad och införskaffa dig kunskap via Internet eller litteratur. Kunskap är bra och utvecklande, men begär inte att andra hela tiden skall förse dig med den, skaffa den själv. Det är avsevärt mer utvecklande i det långa loppet.
Citera
2004-08-18, 10:54
Medlem
BÄSTE ENVERHOXHA99.

Signaturen enverhoxha99 här ovan. –Om du tittar igenom reglerna för Flashback, tittar på hur Flashback fungerar. …bör du förstå att Flashback är INTE tänkt för enskilda samtal människor emellan. Är tänkt för att så många som möjligt skall vara tillsammans i olika samtal.

-Då bör rimligen varje skribent utforma sitt inlägg till det förhållandet.
Å så, som enverhoxha99 skriver här ovan, skriver jag INTE i mitt inlägg ovanför, något om bara-mitt-intresse, något som bara intresserar mig.
Och INTE heller skriv jag om ”utförlig utbildning i vad ämnet handlar om”.
-Skriver jag om att vi skribenter ”inte var(a) så jädrans precisa i snacket”, att OCKSÅ broderat ut, både för frågorna och svaren, med uppgifter runt, lite kött på benen, för frågorna och svaren.

Till att det också kan bli kunskaper för oss som inte vet precis vad saken gäller, och helt säkert också nya kunskaper för oss själva som skriver inlägget.
…sånt som jag tänker mig är ett kännetecknade på genuina konsulter. En stor lust för att få berätta till människorna.

Signaturen enverhoxha99 är kanske en smula enkelspårig, har kanske det lite svårt med att tänka liiiite bredare än bara de enkla biologiska drifterna. Som ju också visas i –den jobbiga att titta på- avarten. :mad: :mad: :mad:
Säg, den här mappen benämnd Autostart som finns i mappen Program under Star-knappen, vad skall finnas där? Till vad? …rimligen till något med att vissa program startar alldeles själv. Som väl snouser också funderar kring i rubrikämnet här ovan.
Citera
2004-08-18, 12:52
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
BÄSTE ENVERHOXHA99.

Signaturen enverhoxha99 här ovan. –Om du tittar igenom reglerna för Flashback, tittar på hur Flashback fungerar. …bör du förstå att Flashback är INTE tänkt för enskilda samtal människor emellan. Är tänkt för att så många som möjligt skall vara tillsammans i olika samtal.

Helt korrekt, instämmer i det.

Citat:
-Då bör rimligen varje skribent utforma sitt inlägg till det förhållandet.
Å så, som enverhoxha99 skriver här ovan, skriver jag INTE i mitt inlägg ovanför, något om bara-mitt-intresse, något som bara intresserar mig.
Och INTE heller skriv jag om ”utförlig utbildning i vad ämnet handlar om”.
-Skriver jag om att vi skribenter ”inte var(a) så jädrans precisa i snacket”, att OCKSÅ broderat ut, både för frågorna och svaren, med uppgifter runt, lite kött på benen, för frågorna och svaren.

Varje skribent förbehåller sig rätten att formulera sina inlägg som personen själv vill, utifrån gällande regler. Personen behöver inte utbilda andra användare i grundläggande datorkunskap i varje inlägg bara för att det råkar finnas andra som inte har just den grundläggande kunskapen.

Citat:
Till att det också kan bli kunskaper för oss som inte vet precis vad saken gäller, och helt säkert också nya kunskaper för oss själva som skriver inlägget.
…sånt som jag tänker mig är ett kännetecknade på genuina konsulter. En stor lust för att få berätta till människorna.

Kunskaper är, som jag tidigare sagt, en bra sak. Däremot åvilar det inte varje enskild skribent här att förmedla dom och det åvilar heller inte dig att i många sammanhang kräva att folk skall utbilda dig.

Citat:
Signaturen enverhoxha99 är kanske en smula enkelspårig, har kanske det lite svårt med att tänka liiiite bredare än bara de enkla biologiska drifterna. Som ju också visas i –den jobbiga att titta på- avarten. :mad: :mad: :mad:

Nej jag är knappast enkelspårig eller har svårt att tänka i bredare banor, däremot är jag hjärtligt trött på att se dig ramla in i diverse trådar och kräva att frågeställaren skall GRUNDLIGT förklara vad som egentligen avses med frågeställningen. Är du nyfiken och vetgirig, ta reda på svaret, det är för det mesta väldigt basala frågor du har, och svaren finns att tillgå på t ex bibliotek (det borde väl du veta) eller online-tjänster. Spamma inte sönder andras trådar med dina krav på att folk skall citera ur Windows for Dummies först innan dom får ställa sin fråga.

Citat:
Säg, den här mappen benämnd Autostart som finns i mappen Program under Star-knappen, vad skall finnas där? Till vad? …rimligen till något med att vissa program startar alldeles själv. Som väl snouser också funderar kring i rubrikämnet här ovan.

Ja vad tror du själv? Har du någon teori? Varför heter den Autostart? Kan det ha något att göra med att programmen som läggs där startar automagiskt när Windows startar?
Citera
2004-08-18, 19:43
Medlem
Son of Foxs avatar
Ber om ursäkt...

Då jag är en av frågeställarna som tydligen inte följt reglerna riktigt, vill jag få en chans att bättra mig genom att ge B-O Gavne ett utförligt svar på frågan om autostartmappen enligt nedan.

I din dator (Dator är ett svenskt ord för datamaskin . Ordet dator tillskrivs Börje Langefors år 1968 och är avlett från data. En dator är i ABM-sammanhang en apparat för databehandling som utan mänskligt ingripande under körning kan utföra omfattande beräkningar med stort antal aritmetiska operationer eller logikoperationer.) finns mycket riktigt en mapp i Microsoft Windows (Microsoft Windows är en serie fönstersystem och operativsystem från Microsoft, som inleddes med version 1 i mitten av 1980-talet, och utgjorde ett svar på den grafiska arbetsmiljön hos Mac OS, som lanserades år 1984. I början var den grafiska miljön inte mycket att ha, delvis på grund av att vissa koncept påstods vara patenterade av Apple (tex att ha överlappande fönster och papperskorgen). Utvecklingen fortsatte med Windows 286 år 1987, men det var först med Windows 3 (1990, senare även 3.1 och 3.11), i början av 1990-talet, som användningen spred sig till bredare kretsar. Windows var då en sextonbitars grafisk arbetsmiljö (ett fönstersystem) som kördes ovanpå MS-DOS. Samtidigt samarbetade Microsoft med IBM om OS/2. Då samarbetet föll samman blev Microsofts del till utvecklingen av Windows NT som släpptes 1993 med versionsnumret 3.1 (marknadsföring som en fortsättning på vanliga Windows 3). NT (New Technology) var i grunden trettiotvåbitars och modernare med tidsdelning som lånade inspiration från VMS och Unix, men gränssnittet var detsamma. Gränssnittet vidareutvecklades sedan efter att OS/2 2.0 kom med mycket bättre grafiskt system än windows 3. De två utvecklingslinjerna fortsatte med dels de enklare Windows 95, Windows 98, Windows ME (ME står för Millennium Edition) och de mer avancerade NT4, Windows 2000 (från början tänkt att heta NT5) och Windows XP. En tredje utvecklingslinje utgörs av Windows CE, som är ett operativsystem anpassat mot system med lite minne och långsam processor. Handdatorplattformen Windows Mobile (tidigare Pocket PC och Smartphone? är baserad på Windows CE. Windows CE har realtidsegenskaper och kan även användas till inbyggda system. Windows9x-linjen avslutas med Windows ME och ersätts helt av NT-linjen i och med Windows XP.) användargränssnitts (Ett användargränssnitt är den del av ett datorprogram som kommunicerar med användaren. Det grafiska användargränssnittet fick sitt genombrott i början av 1980-talet, och förde med sig att det blev mer lättillgängligt att använda en dator. Det textbaserade användargränssnittet, CLI, är det vanligaste icke-grafiska användargränssnittet, men det finns även menybaserade icke-grafiska användargränssnitt.) startmeny som heter Autostart. De datorprogram (Ett datorprogram är en uppsättning instruktioner (ett program) för att styra en dator att utföra en viss uppgift, exempelvis att spela ett spel eller övervaka ett kärnkraftverk. Ett datorprogram skyddas enligt upphovsrättslagen av upphovsrätt, emedan det är att jämföra med ett litterärt verk. Datorprogram skrivs vanligen i ett programspråk, med hjälp av en texteditor. Denna form av programmet kallas källkod och kan senare omformas till objektkod och ett körbart program. Program skrivna i ett skriptspråk är körbara utan denna omvandling.) man vill ska starta utan inblandning av användaren (En användare är en person som nyttjar en vara eller en tjänst av vanligen tekniskt slag, till exempel en dator, ett datorprogram eller en e-posttjänst på Internet. Varan eller tjänsten kan vara antingen kommersiell eller gratis. Ordet användare nyttjas i kontrast till ord som producent och försäljare, vilka avser de personer som på olika sätt svarar för att ge användaren tillgång till varan eller tjänsten.) placeras i den mappen. Det finns flera sätt att placera program i nämnda mapp, varierar lite beroende på Windowsversion. Det enklaste är att från exempelvis Utforskaren dra och släppa det önskade programmets exekverbara (Ett exekverbart program är ett program som man kan köra, dvs länkad objektkod. I Unix-operativsystem har exekverbara programfiler flaggan "x" satt. I DOS-baserade operativsystem som Windows har de oftast filändelsen .exe.) fil i startmenyns autostartmapp. Raderar gör man genom att högerklicka (Att högerklicka på en ikon i ett fönstersystem eller en länk i en webbläsare är att placera musmarkören över ikonen/länken och hålla ner datormusens högerknapp. Det som vanligen sker då, är att en meny fälls ut där man kan välja mellan olika val. Om man däremot vänsterklickar (med vänster musknapp) på samma ikon/länk så markeras/följs den, utan att någon meny fälls ut.) på det oönskade filnamnet i Autostartmappen och välja radera.

Skulle något fortfarande vara oklart, tveka inte att återkomma, så ska jag göra vad jag kan för att utveckla ytterligare.

Ha det gott!

/Son of Fox

PS Tilläggsinformationen finns tillgänglig för alla på www.susning.nu
Citera
2004-08-18, 20:43
Medlem
E´ RE SAMARBETA PÅ GÅNG?

Är det ett förslag som vi skall diskutera, till ett svar till frågan om vad menyvalet Autostart, i menyn Program under Star-knappen, är till för. Som signaturen enverhoxha99 här ovan kommer med: Kan det –Autostart- ha något att göra med, att programmen som läggs där, startar automatiskt när Windows startar?

…nej, jag tror inte det. Jag tror mer på att enverhoxha99 är häri bara spydig mot mig.
–Sen är frågan om hon vet något om svaret?
Till vad jag har letat efter svar, jag har letat i böcker, jag frågat mängder av ..ja, de kontakter som jag har tillgång till. Och alltså inte hittat svaret.
...ja alltså innan jag fick Son of fox:s svar här ovan; Tackar ...tror jag?

Det enda som jag vet om autostart av program är, att när jag lägger in en CD-skiva i CD-läsaren och, skivan INTE startar, kan jag hitta skivan i C-mappen och där klicka i gång skivan.
Och så konstaterar jag att några program, bl.a. för mus-rullaren, Zone-alarm, ..något med ljud-inställningar, startar automatiskt och visas med ikoner längst ner till höger på Skärmen. –Men hur det kommer sig att dessa startar automatiskt, OCH som de alltså INTE finns i menyvalet Autostart, vet vi inte.
Men alltså jag vill gärna veta.

-Jag önskar mig att ha mer kontroll över vad som händer med datorn!
T.ex. önskar jag mig att själv få starta, och inte minst välja, mediafilöppnings program, och välja codec.
...och det kanske jag nu får, här ovan?

===
Ja, enverhoxha99 gillar alltså inte att jag ställer frågor. Som hon skriver här ovan: Varje skribent förbehåller sig rätten att formulera sina inlägg som personen själv vill, utifrån gällande regler.
Personen behöver inte utbilda andra användare i grundläggande datorkunskap i varje inlägg bara för att det råkar finnas andra som inte har just den grundläggande kunskapen.

Detta hennes skrivning: ”utbilda andra användare i grundläggande datorkunskap”, till vad jag skriver här ovan
: att ni debattörer inte var så jädrans precisa i snacket, att ni OCKSÅ hade broderat ut, både för frågorna och svaren, med uppgifter runt, lite kött på benen, för frågorna och svaren.

-Det som inte minst, verkligen gäller här på Flashback är, att det kommer många besökare; som är –den ekonomiska- grunden för att Flashback kan existera.
Och alltså om Flashback bara blir till koncisa frågor och svar som bara den som frågar och den som svarar förstår, blir det bara dessa som blir besökarna. –Blir det inga bara besökande läsare. …och då kanske inte ekonomin går ihop. ..och då kanske Flashback upphör.
Å så glädjen -alltså för oss andra än enverhoxha99- att få dela med oss av kunskaper. Få uppleva att andra blir glada, får kunskaper.
Citera
2004-08-18, 23:15
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
…nej, jag tror inte det. Jag tror mer på att enverhoxha99 är häri bara spydig mot mig.
–Sen är frågan om hon vet något om svaret?

Nej kära fröken Galne, jag är alls inte spydig, jag försöker bara förmedla mina åsikter om dina svulstiga och för det mesta obegripliga inlägg i diverse trådar i detta forum. Vad gäller mina kunskaper är jag mycket kunnig när det gäller detta forums ämnen, jag har jobbat med det i 8 år, har ett stort antal certifieringar och även drivit eget företag i branschen. Mycket lönsamt företag om jag så får säga......
Jag är däremot en dålig pedagog och har svårt med tålamodet när jag skall försöka lära ut mina kunskaper, framför allt till människor som med en ofattbar tröghet uppvisar total ovilja och förmåga att ta till sig dom.

Citat:
Ja, enverhoxha99 gillar alltså inte att jag ställer frågor. Som hon skriver här ovan: Varje skribent förbehåller sig rätten att formulera sina inlägg som personen själv vill, utifrån gällande regler.
Personen behöver inte utbilda andra användare i grundläggande datorkunskap i varje inlägg bara för att det råkar finnas andra som inte har just den grundläggande kunskapen. Detta hennes skrivning: ”utbilda andra användare i grundläggande datorkunskap”, till vad jag skriver här ovan
: att ni debattörer inte var så jädrans precisa i snacket, att ni OCKSÅ hade broderat ut, både för frågorna och svaren, med uppgifter runt, lite kött på benen, för frågorna och svaren.

-Det som inte minst, verkligen gäller här på Flashback är, att det kommer många besökare; som är –den ekonomiska- grunden för att Flashback kan existera.
Och alltså om Flashback bara blir till koncisa frågor och svar som bara den som frågar och den som svarar förstår, blir det bara dessa som blir besökarna. –Blir det inga bara besökande läsare. …och då kanske inte ekonomin går ihop. ..och då kanske Flashback upphör.
Å så glädjen -alltså för oss andra än enverhoxha99- att få dela med oss av kunskaper. Få uppleva att andra blir glada, får kunskaper.

Du har inte en endaste susning om vad jag försöker framföra här va? Jag når inte fram till dig med vad jag vill säga? Jag inser nu att det är lönlöst att försöka föra en vettig diskussion med dig och försöka få dig att uppnå någon som helst självinsikt. Jag ger upp, det var dåraktigt att ens försöka.

Jag avslutar med ett litet citat:
"Diskutera aldrig med en idiot, personen drar obönhörligen ner dig till sin nivå och vinner diskussionen på överlägsen erfarenhet"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in