2010-02-07, 18:55
Medlem
SinCitys avatar
Tjena!

Såg att det fanns Lergigan comp innehållande efedrin som tillsats. Som produktbeskrivning står "Antiallergikum, antiemetikum" vilket jag antar(eller gissar) betyder att det är en allergimedicin samt att tillsatsen skall motverka illa mående osv. Korrekt eller fel ute? Dock används ju allergimedicin som lugnande i det här landet där man har bensoskräck...

Är Lergigan comp nåt som jag som har recept på vanliga Lergigan skulle kunna få byta till för att inte bli så slö av dem när jag tar dem på dagtid eller funkar inte det så? Om det visar sig att det skulle fungera alldeles utmärkt är det bara om att få be om sådana istället eller som komplement och ta de utan tillsats av efedrin till kväll/natt?

Vänligen
//Sin
Citera
2010-02-08, 00:12
Medlem
1,2-tetraheptans avatar
Fungerar tyvärr inte så. Två olika läkemedel.
Men du kan säkert be din läkare skriva ut, om du vill testa!
Citera
2010-02-08, 10:00
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1,2-tetraheptan
Fungerar tyvärr inte så. Två olika läkemedel.
Men du kan säkert be din läkare skriva ut, om du vill testa!

Ok! Kan inte du som verkar veta förklara varför också för att stilla min nyfikenhet även om jag kanske inte efterfrågade det så tydligt i mitt startinlägg?

Vad är det som gör dem till två olika läkemedel? Attributet "comp" sätter man ju i sammband(i min skalle iaf) till t ex Treo Comp som till skillnad mot vanliga Treo har en tillsats av Kodein, men läkemedlet är ju fortfarande ämnade att verka på samma åkomma, dock med olika effektivitet kanske...

Upplys mig!

Vänligen
//Sin
Citera
2010-02-08, 19:17
Medlem
chriztalizahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinCity
Ok! Kan inte du som verkar veta förklara varför också för att stilla min nyfikenhet även om jag kanske inte efterfrågade det så tydligt i mitt startinlägg?

Vad är det som gör dem till två olika läkemedel? Attributet "comp" sätter man ju i sammband(i min skalle iaf) till t ex Treo Comp som till skillnad mot vanliga Treo har en tillsats av Kodein, men läkemedlet är ju fortfarande ämnade att verka på samma åkomma, dock med olika effektivitet kanske...

Upplys mig!

Vänligen
//Sin

Comp används väl egentligen för att förtydliga att en medicin är fortifierad på ett eller annat sätt - visst den har väl fortfarande samma användningsområde men det e ju inte samma medicin längre.
Just vad beträffar Lergigan så har den ju ett gäng användningsområden - ett av de är att motverka illamående,
men då Lergigan gör dig rätt seg så e det inte så lämpligt att ta på dagen men det e kanske just man
behöver - därav har man tagit fram Lergigan Comp. Samma användningsområde men olika sammansatta mediciner.
Citera
2010-02-08, 22:18
Medlem
1,2-tetraheptans avatar
Citat:
Ja, alltså, det som gör Lergigan Comp till ett annat läkemedel än Lergigan, är innehållet.

Lergigan: Prometazin
Lergigan Comp: Prometazin, Koffein, Efedrin

Så fort man tillsätter eller plockar bort substanser i ett läkemedel, blir det ett annat.

Treo: ASA, Koffein
Treo Comp: ASA, Koffein, Kodein

Nytt läkemedel.
Citera
2010-02-09, 01:04
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ja, alltså, det som gör Lergigan Comp till ett annat läkemedel än Lergigan, är innehållet.

Lergigan: Prometazin
Lergigan Comp: Prometazin, Koffein, Efedrin

Så fort man tillsätter eller plockar bort substanser i ett läkemedel, blir det ett annat.

Treo: ASA, Koffein
Treo Comp: ASA, Koffein, Kodein

Nytt läkemedel.

Oki!

Tack för svaret! (Även det föregående)

Dock säger den ene att
Citat:
"Fungerar tyvärr inte så. Två olika läkemedel.
Men du kan säkert be din läkare skriva ut, om du vill testa!"
varpå den andre då tillägger
Citat:
"Just vad beträffar Lergigan så har den ju ett gäng användningsområden - ett av de är att motverka illamående,
men då Lergigan gör dig rätt seg så e det inte så lämpligt att ta på dagen men det e kanske just man
behöver - därav har man tagit fram Lergigan Comp. Samma användningsområde men olika sammansatta mediciner."

Det sistnämnda stärker väl min teori om att Lergigan Comp borde vara bättre för mig att ta under dagtid då jag helst inte vill drabbas av den trötthet Lergigan kan ha som biverkning, men som genom tillsatsen av efedrin gör att tröttheten motverkas(och de flesta känner väl till att efedrin verkar bl a uppiggande och blodtryckshöjande t ex)... Jag ska i alla fall fråga min läkare angående detta. Troligvis så vet denne ingenting som vanligt, men jag kanske får ett recept så jag får testa i alla fall...

Fler tillfällen/exempel på när Lergigan Comp är att föredra före vanliga Lergigan? Eller när det ena eller det andra används då de genom sina olika tillsatser blir olika läkemedel som vi kom fram till ovan...

Fortfarande lite nyfiken...
Citera
2010-02-09, 01:32
Medlem
1,2-tetraheptans avatar
Citat:
Fler tillfällen/exempel på när Lergigan Comp är att föredra före vanliga Lergigan? Eller när det ena eller det andra används då de genom sina olika tillsatser blir olika läkemedel som vi kom fram till ovan...
Nej, det är väl liksom det som är förändringen.
Koffein och efedrin är stimulanter. De gör dig piggare under påverkan av Lergigan, än du skulle vara utan dem.
Citera
2010-02-09, 02:35
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Nej, det är väl liksom det som är förändringen.
Koffein och efedrin är stimulanter. De gör dig piggare under påverkan av Lergigan, än du skulle vara utan dem.

Såklart förstår jag att det är stimulanter som motverkar Lergiganens sövande egenskaper och passar således säkerligen bättre som lugnande på dagtid. Skulle det teoretiskt kunna tas fram den ultimata "compen"? Typ Midazolam comp? Midazolam är ju den bästa benson IV, eller en av få som funkar IV faktiskt, och Midazolam rushar bra, därför skulle man kunna tänka sig lägga till diacetylmorfin och avrunda med något mer, förslag eller?

Trött nu så ha tålamod med mig
Citera
2010-02-11, 17:30
Medlem
1,2-tetraheptans avatar
Citat:
Skulle det teoretiskt kunna tas fram den ultimata "compen"? Typ Midazolam comp? Midazolam är ju den bästa benson IV, eller en av få som funkar IV faktiskt, och Midazolam rushar bra, därför skulle man kunna tänka sig lägga till diacetylmorfin och avrunda med något mer, förslag eller?
Haha..? Skulle du comp:a midazolam med heroin? Varför??

Man måste ju ha en anledning till att comp:a. Menar du att det här nya läkemedlet skulle vara lagligt, och distribueras via apotek, och så? Att det skulle skrivas ut som faktisk medicin? Vem skulle då använda det?
Om vi tänker oss att midazolam:et skulle användas som ångestdämpande, då skulle man kanske kunna comp:a med någonting som tar bort dess hypnotiska effekt, men behåller den ångestdämpande. Typ midazolam + koffein + efedrin = Midazolam Comp?

Om du bara tänkt dig ultimata comp:en för att nodda och vara hög, så visst; då funkar nog midazolam + diacetylmorfin väldigt bra. Midazolam Comp. IV.
Citera
2010-02-11, 21:42
Medlem
Sleazers avatar
Citat:
Haha..? Skulle du comp:a midazolam med heroin? Varför??

Man måste ju ha en anledning till att comp:a. Menar du att det här nya läkemedlet skulle vara lagligt, och distribueras via apotek, och så? Att det skulle skrivas ut som faktisk medicin? Vem skulle då använda det?
Om vi tänker oss att midazolam:et skulle användas som ångestdämpande, då skulle man kanske kunna comp:a med någonting som tar bort dess hypnotiska effekt, men behåller den ångestdämpande. Typ midazolam + koffein + efedrin = Midazolam Comp?

Om du bara tänkt dig ultimata comp:en för att nodda och vara hög, så visst; då funkar nog midazolam + diacetylmorfin väldigt bra. Midazolam Comp. IV.
ooh,det verkar fan gott
Citera
2010-03-23, 07:54
Medlem
Albusdlxs avatar
Hahahahaha. snacka om ett potent läkemedel!! Den lät ganska god. Men personligen så tycker ja inte att man blir särskillt seg av lergiganen... Har de vanliga 25 milligrammarna.Upplevde de i början. Men nu blir jag bara lugn i kroppen. Just vad jag behöver. Eftersom att jag är med i sub-programmet så får jag inget starkare trots en ställt PTSD diagnos. Irriterande. Men va fan, den hjälper mig att sova och den hjälper mig att ta bort mina värsta stress-symtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in