Citat:
Ursprungligen postat av 1,2-tetraheptan
Ja, alltså, det som gör Lergigan Comp till ett annat läkemedel än Lergigan, är innehållet.
Lergigan: Prometazin
Lergigan Comp: Prometazin, Koffein, Efedrin
Så fort man tillsätter eller plockar bort substanser i ett läkemedel, blir det ett annat.
Treo: ASA, Koffein
Treo Comp: ASA, Koffein, Kodein
Nytt läkemedel.
Oki!
Tack för svaret! (Även det föregående)
Dock säger den ene att
Citat:
"Fungerar tyvärr inte så. Två olika läkemedel.
Men du kan säkert be din läkare skriva ut, om du vill testa!"
varpå den andre då tillägger
Citat:
"Just vad beträffar Lergigan så har den ju ett gäng användningsområden - ett av de är att motverka illamående,
men då Lergigan gör dig rätt seg så e det inte så lämpligt att ta på dagen men det e kanske just man
behöver - därav har man tagit fram Lergigan Comp. Samma användningsområde men olika sammansatta mediciner."
Det sistnämnda stärker väl min teori om att Lergigan Comp borde vara bättre för mig att ta under dagtid då jag helst inte vill drabbas av den trötthet Lergigan kan ha som biverkning, men som genom tillsatsen av efedrin gör att tröttheten motverkas(och de flesta känner väl till att efedrin verkar bl a uppiggande och blodtryckshöjande t ex)... Jag ska i alla fall fråga min läkare angående detta. Troligvis så vet denne ingenting som vanligt, men jag kanske får ett recept så jag får testa i alla fall...
Fler tillfällen/exempel på när Lergigan Comp är att föredra före vanliga Lergigan? Eller när det ena eller det andra används då de genom sina olika tillsatser blir olika läkemedel som vi kom fram till ovan...
Fortfarande lite nyfiken...