• 1
  • 2
2012-02-27, 18:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fluffas
1. Pratar du om torkad cayenne som krydda i glasburk?

2. Jag vill ju veta vad det är för sort dem säljer som är färsk bland grönsakerna...Vad heter den arten man köper i handeln (vanligast) å vad har den för scoville?
1. Jag syftade på den torkade varianten.

2. Den frågan har jag redan besvarat. Det är den vanliga spanska pepparn. Andra namn på denna frukt är: Holland chili och Dutch chili. Denna art är egentligen en vidarekultiverad form av Cayenne-pepparn men avsevärt svagare i styrka.

Cayenne ligger normalt på ungefär 30K - 50K på Scovilleskalan, medan Dutch ligger på ca 5K - 10K.

~Paul~
Citera
2012-02-27, 20:28
Medlem
En skillnad som jag upplevt mellan cayenne peppar och andra chili sorter är att hetten först kommer efter ett tag med cayenne... och mer direkt med andra chilisorter..
Citera
2012-02-29, 23:56
Medlem
Mackan52s avatar
"Chili" är ett samlingsnamn, "Cayenne" är den del av denna gren precis som "Svenska" är en del av "Germanska".
Citera
2012-03-01, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fluffas
Ska odla chili där jag tagit frön från chili jag köpt på willys. Enklast är väl då att gå till willys å kolla igen MEN vad jag minns så stod inte just arten. Vill ju veta scoville på sorten man odlar.
T ex så är ju den chilin mycket starkare än jalapeno.
Du kan kanske hitta "din" sort på den här sidan: http://www.chilipeppermadness.com/ch...per-types.html

Den fröfirma i Sverige som har flest chilisorter är Örtagården, här är deras sida med olika chilisorter: http://www.ortagarden.com/katalog/C.html
Citera
2012-03-08, 23:14
Medlem
Undrade en relaterad sak, bara:

Är det någon som har några bra rekommendationer på vilka chilifrukter man kan använda för att gradvis bygga upp en tolerans på ett bra sätt?
Jag höll på med cayennepeppar ganska länge och nu har jag gått över till piri-piri, sen funderar jag på att börja med habanero.
Låter det lämpligt?
Eller är piri-piri till habanero en för extrem höjning?
Citera
2012-03-11, 00:13
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
Undrade en relaterad sak, bara:

Är det någon som har några bra rekommendationer på vilka chilifrukter man kan använda för att gradvis bygga upp en tolerans på ett bra sätt?
Jag höll på med cayennepeppar ganska länge och nu har jag gått över till piri-piri, sen funderar jag på att börja med habanero.
Låter det lämpligt?
Eller är piri-piri till habanero en för extrem höjning?

Nej. Men du kan kärna ur dom och lägga dom i kallt vatten en stund om du vill vara mjäkig.
Citera
2012-03-11, 00:15
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladasnoppen
En skillnad som jag upplevt mellan cayenne peppar och andra chili sorter är att hetten först kommer efter ett tag med cayenne... och mer direkt med andra chilisorter..

Färsk chili sticker till direkt. Pulver och torkad som steks i olja fyller upp käften på ett annat sätt. Det finns många olika sätt att ge chilistyrkan olika "kvaliteter"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in