Citat:
Ursprungligen postat av a22369
"Normala nivåer under bruk av OT"??? Jag skulle säga att de nivåer man har under bruk av OT är allt annat än "normala". Jag tog 30 mg ED.
Som du antagligen vet är det omöjligt att säga precis var gränsen går för acceptabla kolesterolvärden, men när man som jag har ett LDL/HDL värde på över 15 så finns det i alla fall ingen tvekan om att värdet är oacceptabelt.
http://www.kostdoktorn.se/kolesterol/
"Totalkolesterol/HDL Lågt är bra, rekommenderas vara under 6. Om man vill ha ett enda enkelt mått utifrån traditionella kolesterolvärden på risk för hjärtsjukdom har detta visat sig vara det bästa. Det säger mycket mer än totalkolesterol, LDL, och mer även än triglycerider. Det är även bättre än LDL/HDL som ibland används. Att äta LCHF ger ofta ett förbättrat värde, själv hade jag 2,3."
Det finns personer som går omkring med höga kolesterolvärden halva livet utan att ta aas.
Jag menar att det är självklart att kolesterolet går upp under den tiden man kurar på ot.
Om du vill ligga på bra värden ska du inte ta orala prepp eftersom värdena går upp.
Frågan var vad som får anses vara acceptabla värden under tiden man går på prepp eftersom
dessa värden alltid går upp. Du kan inte ta ot och förvänta dig ligga på samma värden som
när du är clean......
Men nu är jag inte expert på ämnet och vet inte vad som får anses som normala värden under en
ot kur efter ett visst antal veckor. Troligtvis ligger ingen på samma värden som innan kur.
Sen om det är farligt att ligga på höga nivåer en begränsad tid kan disskuteras.
Blodfettsrubbningar
En av de mest kända bieffekterna av AAS-missbruk är en markant sänkning av HDL-kolesterolet (det "goda" kolesterolet) både hos män och kvinnor medan koncentrationen av LDL-kolesterolet (det "onda" kolesterolet) ökar. Påpekas bör att inte alla AAS ger samma uttalade effekt och att sänkningen av HDL-kolesterol vanligtvis normaliseras inom veckor/månader efter det att intaget avslutats. Om dessa fettrubbningar har samma effekt som hos andra människor, finns en påtaglig risk för utvecklande av hjärt- och kärlsjukdom vid en längre tids missbruk. (SOU 1996:126)