2011-12-18, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Jag kollade länkarna men de gav tyvärr inget men någonstans har jag läst om honom! Genom att rota långt bak i de minnena samt, inte minst, höra med personer som vet mer har följande kommit fram:

Denna gemytliga dansker ska före mordet ha bott i Kristianstadstrakten där han gjorde sig känd för allehanda kriminell verksamhet. Av någon anledning fick han för sig att flytta uppåt landet och köpte ett hus i Dalarna eller Dalsland. Efter en tid kom han på att banklån inte betalar sig själv och vad gör man då?
Jo man sätter sig såklart i sin gamla 145:a och styr mot Skåne och sina gamla hemtrakter för att råna banker eller postkontor för att på så vis få ihop pengar till hus och leverne. Antagligen hade bankerna hunnit stänga när han kom fram och då stannade han till vid tradarfiket för att köpa lite godis och det var alltså där och då han fick syn på Sandra.
Han satte sig i bilen och väntade på att hon skulle stänga för kvällen och när hon gjorde det slog han ner henne med en domkraft eller kofot, satte henne i sätet och körde iväg. Längs vägen stannade han och våldtog henne för att sedan strypa henne. Kroppen slängde han i en gödselbrunn i Rickerum(?) och den enda anledningen till att kroppen hittades så fort eller överhuvudtaget var att bonden skulle rengöra brunnen bara några dagar efteråt.

Men inget ont som inte har något gott med sig! Tydligen blev han som flickmördare och våldtäktsman så illa omtyckt på anstalten att han blev attackerad av sina medfångar som högg honom i underlivet med bestick med kraftiga skador som följd.

Om han lever än har jag tyvärr inte fått reda på men kanske gör han det? Första gången han dök upp var i mitten av sjuttiotalet, då i Köpenhamn och misstänkt för att ha mördat och/eller våldtagit några prostituerade samt rån och bedrägerier. De danska psykologerna och experterna klassade honom som "gravt karaktärsstörd med explosiva tendenser".
Därtill levde hans föräldrar vid tiden för mordet på Sandra, de bodde då i Djurröd. Men visst, de kan ju ha varit hundra år gamla och sonen åttio?

Om jag inte minns fel så var denne man pappa till en som jag gick på dagis ihop med. Jag tror att jag minns rätt men samtidigt så kan jag ha otroligt fel då det är 30 år sedan. Och detta var i Dalsland
Citera
2011-12-18, 23:15
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mane Attraction
Om jag inte minns fel så var denne man pappa till en som jag gick på dagis ihop med. Jag tror att jag minns rätt men samtidigt så kan jag ha otroligt fel då det är 30 år sedan. Och detta var i Dalsland
Intressant! Ska se om jag kan få fram mer för att vara på den säkra sidan.
Citera
2011-12-19, 08:17
Medlem
Carl Serungs avatar
Bra info Måns! Fortsätt att gräva!
Citera
2011-12-19, 09:57
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:

I 1980 års folkbokföring finns det en Svend Åge Christensen skriven i Högsäter, Färgelanda kommun. Han saknar då fast adress och är inte född i Sverige. Han är född den 21/9 1941, så om detta är rätt person så vet vi åtminstone hans exakta ålder.

Den här personen finns inte i folkbokföringen 1990, Sveriges dödbok eller på Ratsit.
Citera
2011-12-19, 19:05
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
I 1980 års folkbokföring finns det en Svend Åge Christensen skriven i Högsäter, Färgelanda kommun. Han saknar då fast adress och är inte född i Sverige. Han är född den 21/9 1941, så om detta är rätt person så vet vi åtminstone hans exakta ålder.

Den här personen finns inte i folkbokföringen 1990, Sveriges dödbok eller på Ratsit.
Rätt person med 100% säkerhet.
Citera
2011-12-19, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis

Då mindes jag rätt iaf.
Citera
2011-12-20, 18:06
Medlem
Citat:
Då mindes jag rätt iaf.

Eller så var det så att han var styvpappa. Jag ska prata med lite folk o se om dom minns bättre än mig.
Citera
2011-12-21, 18:47
Medlem
månss avatar
Citat:
Eller så var det så att han var styvpappa. Jag ska prata med lite folk o se om dom minns bättre än mig.
Skynda, skynda!

Det är fan så mycket svårare att hitta folk i Danmark då deras födelsedata inte är publika som här men det finns en möjlig kandidat i Köpenhamn som stavar Aage som Åge.
Fast det behöver ju absolut inte vara han!

Jag har hört efter med fler ang. denna man men har tyvärr inte fått reda på något mer. Han verkar ha försvunnit ur folks medvetande samtidigt som han försvann ur Helénutredningen.
Däremot har jag fått reda på några andra märkliga män som figurerade i samma utredning.
De trakterna av Skåne verkar ha varit ett speciellt ställe vid den tidpunkten..
Får se om någon av dem föräras med en egen tråd.
Citera
2012-01-05, 20:53
Medlem
Har hört mig för och det enda folk vet att dom flyttade härifrån vart vet ingen iaf ingen jag pratat med. Dock var det allmänt känt vad han hade gjort.
Citera
2012-01-06, 07:33
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung

Kan mod slå ihop med: https://www.flashback.org/t1119489
Hade du RP:at hade jag gjort det för en månad sen.

Trådar sammanfogade.

/Moderator
Citera
2012-01-07, 19:00
Medlem
DickRichardsons avatar
Så en 15 åring arbetade alltså ensam på ett kafé?
missar jag något eller är inte det lite konstigt?
Citera
2012-01-07, 22:06
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickRichardson
Så en 15 åring arbetade alltså ensam på ett kafé?
missar jag något eller är inte det lite konstigt?
Ja lite märkligt är det men jag vet inte vad lagen sade vid den tiden. Och jobbet var kanske inte ens "vitt"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in