2010-02-07, 05:41
Medlem
Ska studera i Sverige till hösten (3 år) och jag får norskt studiebidrag, ungefär 110,000 SEK varje år. 30,000 SEK går till hyran. Mat/dryck - räcker det med 30,000/år? Ungefär hur mycket kostar en kväll på krogen om man dricker 4-5 bira? Dyrt med taxi?

Andra fasta utgifter?

Ngn som kan hjälpa mig med att sätta upp en budget?

Tack så mycket på förhand.
Citera
2010-02-07, 07:06
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagge
Ska studera i Sverige till hösten (3 år) och jag får norskt studiebidrag, ungefär 110,000 SEK varje år. 30,000 SEK går till hyran. Mat/dryck - räcker det med 30,000/år? Ungefär hur mycket kostar en kväll på krogen om man dricker 4-5 bira? Dyrt med taxi?

Andra fasta utgifter?

Ngn som kan hjälpa mig med att sätta upp en budget?

Tack så mycket på förhand.
såklart
sprit: 30 000
hyra: 30 000
Betala mig 40 000
donera till välgörenhet: 10 000
Citera
2010-02-07, 08:03
Medlem
Zijns avatar
http://www.nordea.se/Privat/Verktyg%...el/208474.html

Jag använder denna årsbudget själv, gör det väldigt enkelt..
Räkna med att mat går på minst 200 SEK i veckan, en öl på krogen runt 60 (suck) och sen beror det på var du skall plugga hur mycket det kostar med kommunala färdmedel osv osv.
Studieböcker är sjukt dyra så lev varsamt..
Citera
2010-02-07, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zijn
http://www.nordea.se/Privat/Verktyg%...el/208474.html

Jag använder denna årsbudget själv, gör det väldigt enkelt..
Räkna med att mat går på minst 200 SEK i veckan, en öl på krogen runt 60 (suck) och sen beror det på var du skall plugga hur mycket det kostar med kommunala färdmedel osv osv.
Studieböcker är sjukt dyra så lev varsamt..
Tack! Ska f.ö. bo i Uppsala, Flogsta (2,3 km till fakultetet, 3 km till centrum).

Ungefär hur mycket brukar studieböckerna kosta? Tror öl på krogen är billigare för studenter, 19 kr för en bira på Norrlands nation iaf om jag inte minns fel.
Senast redigerad av Norrbagge 2010-02-07 kl. 08:28.
Citera
2010-02-07, 08:25
Medlem
motherfucks avatar
Fyfan jag vill inte ens veta vad jag brände på alkohol idag på krogen. Det landar runt 300 iaf. Ja det är dyrt för mig då jag lever på studiebidrag...
Citera
2010-02-07, 08:46
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Tack! Ska f.ö. bo i Uppsala, Flogsta (2,3 km till fakultetet, 3 km till centrum).

Ungefär hur mycket brukar studieböckerna kosta? Tror öl på krogen är billigare för studenter, 19 kr för en bira på Norrlands nation iaf om jag inte minns fel.

Tänker du jobba på sommaren?

I så fall har du ju drygt 110 000/9 = 12222 kronor per månad att leva på.

Per månad:
3000 kr mat och övrigt
3040 kr hyra
0-xxxx studentlitteratur, beror helt på vad du pluggar. Nya eller begagnade, lånar etc.
Alkohol på nationer är betydligt billigare än på vanliga krogar.

Du skulle kunna leva som en kung jämfört med resterande studenter som endast får 8000 i månaden.

Ska du stanna en längre tid i Uppsala så rekommenderar jag dig att redan nu börja leta efter annat boende, speciellt om det är höghusen du ska flytta in i.

Edit: Öl på nationer kostar runt 20 kronor. Taxi flogsta -->nation 100 kronor. Staden--> flogsta 200 kronor.
Citera
2010-02-07, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Tänker du jobba på sommaren?

I så fall har du ju drygt 110 000/9 = 12222 kronor per månad att leva på.

Per månad:
3000 kr mat och övrigt
3040 kr hyra
0-xxxx studentlitteratur, beror helt på vad du pluggar. Nya eller begagnade, lånar etc.
Alkohol på nationer är betydligt billigare än på vanliga krogar.

Du skulle kunna leva som en kung jämfört med resterande studenter som endast får 8000 i månaden.

Ska du stanna en längre tid i Uppsala så rekommenderar jag dig att redan nu börja leta efter annat boende, speciellt om det är höghusen du ska flytta in i.

Edit: Öl på nationer kostar runt 20 kronor. Taxi flogsta -->nation 100 kronor. Staden--> flogsta 200 kronor.
Ska läsa ekonomi, det finns väl bussar som går på nätterna så man släpper taxi? Varför rekommenderar du inte Flogsta? Har nog inte råd med ngt fräschare.

EDIT: Höghusen, ja.

Tänkte kanske sommarjobba i Norge (min hemstad), isf bor jag nog på pojkrummet hos föräldrarna. Ska inte jobba hela sommaren. Måste slappna av lite också. Lönen är ju mycket högre i Norge, det passar mig bra.
Senast redigerad av Norrbagge 2010-02-07 kl. 09:15.
Citera
2010-02-07, 09:21
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ska läsa ekonomi, det finns väl bussar som går på nätterna så man släpper taxi? Varför rekommenderar du inte Flogsta? Har nog inte råd med ngt fräschare.

EDIT: Höghusen, ja.

Det går två bussar. En vid ett en vid två.

Flogsta eller "ghettot" är gammalt, ligger långt från stan och är dyrt. Alla studentboenden med undantag för de nybyggda kostar lika mycket eller mindre än de i flogsta. Flogsta är ett transitboende för nyinflyttade studenter som inte fått boende någon annanstans. Alla utbytesstudenter dumpas där uppe också, så vill man lära känna folk är det värdelöst då de flyttar efter en termin.
Citera
2010-02-07, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Det går två bussar. En vid ett en vid två.

Flogsta eller "ghettot" är gammalt, ligger långt från stan och är dyrt. Alla studentboenden med undantag för de nybyggda kostar lika mycket eller mindre än de i flogsta. Flogsta är ett transitboende för nyinflyttade studenter som inte fått boende någon annanstans. Alla utbytesstudenter dumpas där uppe också, så vill man lära känna folk är det värdelöst då de flyttar efter en termin.
Krogarna stänger väl klockan tre? Då får man väl stanna till tre och ta taxi när ekonomin tillåter det, annars tar man bussen klockan två.

OT: Flogstas studentliv ska ju vara så grymt. Det vill jag vara med om, iaf en stund. Flyttr de flesta svenskarne också efter 1-2 terminer? Finns det liknande studentghetton med bra studentliv i Uppsala? Låter kasst att bo i egen lägenhet utan kompisar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in