2010-02-07, 04:07
Medlem
Åkte o hämtade en polares dator då hon fått virus på den, och då man trott att man haft ganska bra koll på virus o skit innan, så trodde man detta skulle vara relativt lättfixat...

Grejjen är att direkt när windows är startat så börjar datorns antivirusprogram varna om att filer är infekterade hit och dit. I vanliga fall brukar man ju bara kunna ta bort dem eller sätta dem i quarantin... men så lätt skall man ju inte kunna lösa problemet... Datorn har nämligen ingen internetuppkoppling, vilket gör att jag inte kan aktivera det redan installerade antivirusprogramet. (Fråga mig inte varför antivirusprogramet inte är aktiverat )
Och så fort jag försöker öppna en fil så kommer det upp varningen "application cannot be executed! the file "(...).exe" is infected"
Jag kan alltså då inte installera ett nytt program, om jag då inte startar i felsäkert.

Googlade lite och hittade sidan
http://www.bleepingcomputer.com/forums/topic229334.html
och det verkar ju som om killen som skriver ha samma problem.

Är det någon här som har lite erfarenhet om denna typen av virus och hur man återgärdar det?

Har startat datorn i felsäkert läge och installerat "Malwarebytes Anti-Malware" som förslås i en av svaren som killen jag länkade till fått, och säker just nu igenom datorn med programmet. Problemet är ju en en gång att jag inte kan uppdatera till nyaste databaserna då internet inte fungerar.

Tänkte också avinstallera det gamla antivirusprogrammet och installera NOD32 på datorn om man nu kan göra detta via felsäkert? Kan man då manuellt ladda ner Nod32 senaste virusdatabas någonstans och spara det på ett USB minne för att sedan lägga in databasen på den infekterade datorn?

Kan ju tillägga att det är Windows Vista som används.

Förlåt för den långa posten
Citera
2010-02-07, 08:44
Medlem
Varför inte bara spara alla filer som personen som äger datorn vill ha kvar?
Och sen formaterar du så slipper du hålla på och krångla utan internet. Dock behöver du ju drivrutiner och Windows vista skivan.

Förresten, skulle ju vilja veta vad det är för virus datorn har fått?
Säger det gamla anti-viruset något, och vilket är det gamla anti-viruset?

Har för mig mbam ska finnas till usb-sticka också. Då vore det enkelt att installera och uppdatera på usb-stickan, sen koppla in den i smittade datorn och scanna.

Testa detta, inte 100% om det fungerar.
http://forums.malwarebytes.org/index...23&#entry61723
Senast redigerad av simplasche 2010-02-07 kl. 08:52.
Citera
2010-02-07, 08:46
Bannlyst
Nu svarar jag inte på din fråga men av erfarenhet så vet jag att det brukar vara enklast och smidigast att spara undan allt som man vill behålla och sedan blåsa disken totalt och installera om os mm på nytt.
Det förutsätter dock att man har alla program, os mm på backupskivor.

Att "antivirusprogrammet" varnar för varje exe-fil du vill öppna låter som att det i sig är ett kamouflerat virus. Känner igen de felmeddelanden du beskriver och även i länken och det var ett virus som en kollega fått på sin dator som jag hjälpte till med. Det var ovanligt krångligt att bli av med tyvärr, vilket föranledde en formatering till slut.
Citera
2010-02-07, 09:57
Medlem
927s avatar
frågan är ju om "application cannot be executed! the file "(...).exe" is infected" är en seriös varning och vilket program som varnar. om det vore ett riktigt AV som varna så borde det även så namnet på problemet, inte bara vilen fil det gäller. du borde först föra över malwarebytes antimalware 1.44 och göra en full scan. sen startar du om, och gör en snabb scan. det vore bra om du kunde posta båda dessa loggar, dom hittas/sparas i programmet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in