Flashback bygger pepparkakshus!
2004-02-26, 11:12
Medlem
dopetimess avatar
Hej!

Jag undrar om någon vet vad ortnamnet "Lidingö" betyder.

En teori som jag läst, men som numer tydligen är förkastad, är att namnet Lidingö var detsamma som vikingatidens Ledungsö (Ledung = krigståg), kring vars stränder de drakprydda askarna (= vikingaskeppen) samlades för färd österut.

Någon som vet?
Citera
2004-02-26, 11:20
Medlem
Lidingö: första belägg 1328, som Lydhingö. Betyder då Lydhingarnas ö. Vad är då en lydhing? Jo, inbyggare vid den vik som nu heter Kyrkviken, och som antas ha haft Ludhi som äldsta namnform. Det namnet är en "klassiskt" namn på vikar, och etymologiskt går det ordet igen i "ludd", och "luden", som ursprungligen syftar på vassbevuxna stränder på vikar.

Ja, namnforskning är något jag är intresserad av, hurså?
Citera
2004-02-26, 20:41
Medlem
ahlmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendärkillen
Lidingö: första belägg 1328, som Lydhingö. Betyder då Lydhingarnas ö. Vad är då en lydhing? Jo, inbyggare vid den vik som nu heter Kyrkviken, och som antas ha haft Ludhi som äldsta namnform. Det namnet är en "klassiskt" namn på vikar, och etymologiskt går det ordet igen i "ludd", och "luden", som ursprungligen syftar på vassbevuxna stränder på vikar.

Antingen är du jävligt vass på korsord av naturen, eller så är du väldigt snabb med sökningar...
Citera
2004-02-27, 01:52
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendärkillen

Imponerande!

Så - du menar att Lidingö-borna var speciellt ludna - förr i tiden, också?
Citera
2004-02-27, 14:23
Medlem
Jag har pluggat en del namnforskning, och vet var i hyllan mina böcker och anteckningar står. Internetsökningar ger jag inte mycket för som fakta, faktiskt.

Ludna Lidingöister? Jaa, varför inte? Det skulle ju också kunna vara så att det växte mycket vass runt Kyrkviken, men det är ju en fånig tanke....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in