2010-02-06, 21:10
Medlem
frosses avatar
Har hört av en bekant att Systembolaget i Göteborg har en GIGANTISK vinkällare under Liseberg. Tydligen var min bekante på en vinprovning i denna vinkällare som enligt henne sträcker sig flera hundra meter av viner. Detta var någon gång under sent 80-tal.

Någon som vet något om detta?
Citera
2010-02-07, 00:04
Medlem
lukk3l33ts avatar
Blir väl att ta fram en hacka, gå in på liseberg och börja gräva

återkommer med svar..
Citera
2010-02-07, 00:09
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frosse
Har hört av en bekant att Systembolaget i Göteborg har en GIGANTISK vinkällare under Liseberg. Tydligen var min bekante på en vinprovning i denna vinkällare som enligt henne sträcker sig flera hundra meter av viner. Detta var någon gång under sent 80-tal.

Rent spontant låter det jävligt obegåvat att placera dyrbara viner under berg- och dalbanan.
Citera
2010-02-07, 01:46
Medlem
mortlachs avatar
Varför skulle Systembolaget ha en gigantisk vinkällare?
Citera
2010-02-07, 02:01
Medlem
i_Love_MaryJanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mortlach
Varför skulle Systembolaget ha en gigantisk vinkällare?

Därför att i stora städer, som den största Stockholm. Så säljs det inte bara 4 flaskor vin om dagen.

Varför skulle dom inte ?
Citera
2010-02-07, 02:49
Medlem
mankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i_Love_MaryJane
Därför att i stora städer, som den största Stockholm. Så säljs det inte bara 4 flaskor vin om dagen.

Varför skulle dom inte ?

nej, men sen får systemen leveranser från olika centrallager... som då inte ligger i vare sig stockholm eller göteborg. Så vinkällare vore isf en myt, om nu inte ett sådant centrallager skulle legat där.. vilket på 80-talet låter mindre sannolikt, iaf i bolagets regi.
Citera
2010-02-07, 20:22
Medlem
mortlachs avatar
Citat:

Varför skulle dom inte ?

Det vore ju högst spännande, men jag tror inte Systembolaget bistår med lagring av viner innan försäljning. De flesta flaskorna på hyllan kommer direkt från leverantörerna och vad jag vet så har Systembolaget bara ett stort eget lager, varudepån i Örebro. Men som sagt, det vore ju högst spännande att veta. Det kan ju faktiskt ha varit så att det fanns ett stort lager i Göteborg (känns mer troligt än en vinkällare) på 80-talet.
Citera
2010-02-07, 22:16
Medlem
nomI5s avatar
Skulle vara fint om någon hittade bilder påt! Håll oss uppdaterade
Citera
2010-02-07, 22:23
Medlem
i_Love_MaryJanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manker
nej, men sen får systemen leveranser från olika centrallager... som då inte ligger i vare sig stockholm eller göteborg. Så vinkällare vore isf en myt, om nu inte ett sådant centrallager skulle legat där.. vilket på 80-talet låter mindre sannolikt, iaf i bolagets regi.

Citat:
Ursprungligen postat av mortlach
Det vore ju högst spännande, men jag tror inte Systembolaget bistår med lagring av viner innan försäljning. De flesta flaskorna på hyllan kommer direkt från leverantörerna och vad jag vet så har Systembolaget bara ett stort eget lager, varudepån i Örebro. Men som sagt, det vore ju högst spännande att veta. Det kan ju faktiskt ha varit så att det fanns ett stort lager i Göteborg (känns mer troligt än en vinkällare) på 80-talet.

Jag vet verkligen inte om det här är sant.

Men under 80talet så finns ju alla möjligheter till att det kan varit så.

Förvaring av vin sker någonstans, vinkällare eller vad man nu vill kalla det.
Alla flaskor kommer ju inte från utlandet direkt. Ett stort lager för hela Sverige?
Det vill jag gärna veta mer om, har du någon länk eller info ?
Citera
2010-02-07, 22:24
Medlem
Elfrides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frosse

Du kanske ska fråga din bekanta vän lite mer ingående. Ett GIGANTISKT "hemligt" lager låter osannolikt, isf skulle det gå lastbilstransporter dagligen in och ut som människor skulle lägga märke till.
Citera
2010-02-07, 22:48
Medlem
mortlachs avatar
Citat:
Jag vet verkligen inte om det här är sant.

Men under 80talet så finns ju alla möjligheter till att det kan varit så.

Förvaring av vin sker någonstans, vinkällare eller vad man nu vill kalla det.
Alla flaskor kommer ju inte från utlandet direkt. Ett stort lager för hela Sverige?
Det vill jag gärna veta mer om, har du någon länk eller info ?

Alla leveranser sker direkt från leverantören/importören direkt till butikerna. Det är alltså leverantören som lagerför produkterna innan de går ut till butikerna. I Örebro finns den s.k. Varudepån som är ett 5000 kvm stort lager där samtliga 1500-2000 artiklar i det fasta sortimentet samt en stor del av de tillfälliga produkterna finns tillgängliga för snabb leverans till landets samtliga butiker. Varor i beställningssortimentet lagerhålls av och levereras efter beställning av leverantören.

Jag vet inte om det finns andra mindre lager runt om i landet dock.
Citera
2010-02-07, 23:10
Medlem
WaRs avatar
Hade systembolaget haft en GIGANTISK vinkällare i Göteborg, och dessutom under Liseberg, så hade alla vetat om det... Låter som att din bekanta är mytoman.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in