Citat:
Ursprungligen postat av nickorut
Det blev inte alls för tunga tankar. Jag tycker allmänt att det saknas alldeles för mycket substans i såna här diskussioner.
Jag svarade halvt på ditt inlägg ovan (som jag skrev innan jag läste ditt inlägg).
Men du tror stenhårt på gud och himmel och allt det där? Inga tveksamheter mer än enstaka svaga tillfällen eller?
I sånt fall borde du ju kunna rationalisera bort döden och lägga förlorade vänner bakom dig när väl chocken har lagt sig. Efter, säg 5 år (ingen universalregel), kommer du alltså bara komma ihåg det positiva och möjhligen känna saknad, men egentligen ingen sorg? Eller?
Jag vill verkligen veta. Det känns som jag missat nåt. jag tycker, du får ursäkta mig, att ni som är troende är helt galna. men eftersom så vansinnigt många människor, även sådana med samma uppväxt och utbildning som mig själv(eller bättre för all del) är troende så måste jag missat nåt.
Om det saknas substans, så kan det vara att det inte är speciellt vanligt att diskutera det tror jag, kanske inte under 'religion' i alla fall. Bara en tanke.
Ja jag tror på efterlivet i Paradiset och Helvetet.
Ja ungefär så fungerar det. Dvs döden är oundviklig, hur och varför och när den har inträffat är inte av stor betydelse. Det löser ingenting, eller får ingen att komma tillbaka för man ältar orsak och verkan så att säga. Utan jag accepterar att slutet har kommit, och förlitar mig på att jag kommer att kunna ta mig framåt med mina steg (om någon nära anhörig avlidit) och är glad för den tid vi ändå fick tillsammans. Alltså känner tacksamhet för att 'vi fick lära känna varandra' så att säga.
Men jag förstår lite vad du menar, eftersom även dödsfall på nära håll drabbat före jag blev muslim. Och för min del var det en stor skillnad i sorgearbetet. Det tog oerhört lång tid att 'komma över det' före jag blev muslim och kände mig nästan personligen 'kränkt' att jag drabbades av en förlust, det tog mig rätt lång tid att förstå att världen utanför mig såg likadan ut som dagen före förlusten, jag kunde inte riktigt se det så. Så för mig personligen så bearbetade jag sorg mycket dåligt före jag blev muslim. Döden kändes 'otrygg' om jag kan uttrycka det så, nu är den naturlig och kommer förr eller senare. Nu kan jag förbereda mig för den, på så sätt att jag vet att jag inte kan bestämma när den ska komma utan jag får 'ta emot den' när den dyker upp. Men förbereder mig genom att göra det bästa av varje dag, som jag skrev tidigare, inte vara osams med någon som jag tycker om, utan att man kan ta nästa dag där man slutade den föregående. Med samma beslutsamhet och tillfredsställelse och glädje - och inte minst - tacksamhet. Att få avsluta dagen med ett hjärta som känns lugnt och ömsint så att säga.