2010-02-06, 14:49
Medlem
Tjena tjena, nu är det så att mina usb portar har blivit blockerade på grund av diverse hyss. Någon som vet hur man kan ordna detta på ett enkelt sätt?

Tack på förhand!
Citera
2010-02-06, 14:56
Medlem
raggarsvins avatar
Hur har de blivit blockerade?
Citera
2010-02-06, 15:02
Medlem
Cement112s avatar
Kan vara så att dem är avstängda i BIOS. Bara att trycka in delete (oftast, ibland F2, F11 etc) när du startar upp datorn och leta lite. Har du otur så finns där ett lösenord, då kan du behöva nollställa Bios.
Citera
2010-02-06, 15:04
Medlem
Av skolans tekniker.. Så antagligen finns det ett lösenord..
Citera
2010-02-06, 15:04
Medlem
demitos avatar
Har nån stoppat tuggummi i portarna eller?

Annars skulle jag gissa på att de är avstängda i enhetshanteraren. Gå in där, kika under "USB-styrenheter" och se om det är några enheter som är inaktiverade. Kan även vara inställt i BIOS-inställningarna.

EDIT: googla på datorns märke och "default bios password".
Citera
2010-02-06, 16:29
Medlem
f.d. pzhukkes avatar
Det underlättar om du underrättar oss HUR de är blockerade?

Har han limmat igen ingångarna, kommer det upp något meddelande i Windows som säger att dem är blockerade, eller fungerar dem helt enkelt inte?
Citera
2010-02-12, 15:43
Medlem
barateaus avatar
Kanske via group policy's, datorn är domänknuten och får sina inställningar och sina anpassningar.
Dvs typ att man inte kan öppna kontrollpanelen, eller stängt av usb funktionaliteten.
Citera
2010-02-12, 16:21
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solp
Tjena tjena, nu är det så att mina usb portar har blivit blockerade på grund av diverse hyss. Någon som vet hur man kan ordna detta på ett enkelt sätt?

Tack på förhand!

Är det en laptop som du tar med hem eller är det en stationär?
Citera
2010-02-13, 11:04
Medlem
Fredrikb82s avatar
It teknikern i mig säger, ge f-n i ställa till med hyss.

It nörden i mig säger googla lite på Group policy, för att lära dig mer om hur det fungerar. Detta kan du inte komma runt. Logar du in på domaninen får du de rättigheter det kontot du använder har.

Har ni Windows XP kan du alltid logga in som administrator lokalt med diverse verktyg (senast använde jag det som fanns med på ultimate boot cd)

Har de spärrat cd/usb via bios så är det kört, du lär inte obemärkt kunna resetta bios eftersom detta kräver att du öppnar datorn och trycker på resetknapp om sådan existerar alt tar ut batteriet i några min. Detta är något jag själv aldrig gjort.
Citera
2010-02-16, 10:28
Medlem
Det Fredrikb82 säger stämmer. Är det Group Policy så kan du bara komma runt det genom att logga in lokalt istället för att logga in i domänen.

Ta reda på vilka användarnamn som finns inlagda som lokala administratörer och logga in den vägen. Sen funkar USB för er. Dock bara på er lokala inloggning.
Citera
2010-02-17, 04:30
Medlem
Jonny666s avatar
Troligtvis så är det scriptat vid inloggning att du inte skall kunna mata in externa enheter via USB av rimliga skäl, skicka via nätet eller skaffa admin inlogg...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in