2010-02-06, 11:22
Medlem
En sak jag undrar är hur det kan vara acceptabelt med kvinnliga präster då det går emot Bibelns ord?

Bl.a. kan man läsa om det här?

Första Timoteusbrevet 2:12 Jag tillåter inte att en kvinna undervisar eller gör sig till herre över mannen, utan hon skall leva i stillhet.

Första Korintierbrevet 14:33-35 Liksom kvinnorna tiger i de heligas alla församlingar skall de tiga i era församlingar. De får inte tala utan skall underordna sig, som också lagen säger. Vill de veta något, skall de fråga sina män där hemma. Ty det är en skam för en kvinna att tala i församlingen.

Efesierbrevet 5:22-24 Ni hustrur, underordna er era män, så som ni underordnar er Herren. Ty en man är sin hustrus huvud, liksom Kristus är församlingens huvud - han som är Frälsare för sin kropp. Som församlingen underordnar sig Kristus, skall hustrun i allt underordna sig sin man.

Inte bara det att en kvinna inte får undervisa i en församling, hon får inte ens öppna sin mun och prata eller ens fråga om något?

Det som är lite speciellt den här gången är att det för en gångs skull inte handlar om Gamla testamentet som ni kristna kan skylla på så vad har ni att säga om detta då?

Håller ni med dessa citat eller tycker ni att kvinnor ska få vara präster eller ens få prata i församlingen?
2010-02-06, 11:30
Medlem
Foveas avatar
Självklart ska kvinnor få vara präster.

Det där är ju bara gamla "Felciteringar" eller så hörde jesus fel eller något.

Utan kvinnliga präster kanske vissa motverkar kyrkan och det strider mot deras plan att kontrollera och ekonomiskt utnyttja så många människor som möjligt.
2010-02-06, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fovea
Självklart ska kvinnor få vara präster.

Det där är ju bara gamla "Felciteringar" eller så hörde jesus fel eller något.

Utan kvinnliga präster kanske vissa motverkar kyrkan och det strider mot deras plan att kontrollera och ekonomiskt utnyttja så många människor som möjligt.

så kan man ju också se det, nu tror jag ju inte att jesus hörde fel eller att det är felciteringar, men annars håller jag med dig.

Kristna verkar vilja blunda för mycket som står i deras heliga bok
2010-02-06, 12:15
Medlem
madeinflens avatar
Självklart är kvinnliga präster fel, fast i protestantiska kyrkan tycks det mesta funka..
Hur många andra världreligioner och andra kristna samfund har kvinnliga präster liksom?
2010-02-06, 12:18
Medlem
ZloHs avatar
Vad tror dessa religiösa människor att ska hända egentligen om man har kvinnliga präster? Kommer världen att gå under?
2010-02-06, 12:30
Medlem
SleepaZs avatar
Finns redan trådar om detta.

https://www.flashback.org/t929255

Denna låses!

/moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem