2010-02-05, 23:08
Medlem
Hur gör egentligen ISPn för att begränsa att jag bara får t.ex. 10 Mbit fast linan kan ge 100? Finns det något sätt att komma förbi de spärrarna?
Citera
2010-02-05, 23:16
Medlem
kklasens avatar
Det sköts nog på MAC eller per lägenhetsnummer. Dem har väl program som sköter detta, och som ser till att det rollas ut till berörda switchar.

När det gäller adsl eller liknande så connectar ju modemet med sin mac adress och begär om ip osv. När en mac kopplar upp tilldelas säkert närmast nod information om på vilken port som vilken hastighet som ska skickas ut..

För att komma runt det behövs nog info från operatörens ansvariga inom området. Vilka ip noder sitter på osv, vilka lösenord som man behöver för att nå en viss nod's inställningar. osv.. Som i övrigt säkert sköts utav automatiska program kopplat till servrar som rollar ut info. När det gäller operatörer. T.ex. teknisk kundtjänst.

Obs: Spekulerar bara. Har egentligen ingen aning.
Citera
2010-02-06, 01:01
Medlem
Tack för svar, har nog inte ens kläm på hur systemet är uppbyggt rent fysiskt när jag tänker efter. Tänkte mest om det gick att fula på nåt sätt o få lite bättre kräm. Kanske kunde kryptera trafiken eller nåt. Får nog läsa på lite och klura lite till.
Citera
2010-02-06, 01:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Scarleo
Tack för svar, har nog inte ens kläm på hur systemet är uppbyggt rent fysiskt när jag tänker efter. Tänkte mest om det gick att fula på nåt sätt o få lite bättre kräm. Kanske kunde kryptera trafiken eller nåt. Får nog läsa på lite och klura lite till.
sikta in dig på teleskåpet...
Citera
2010-02-06, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scarleo
Hur gör egentligen ISPn för att begränsa att jag bara får t.ex. 10 Mbit fast linan kan ge 100? Finns det något sätt att komma förbi de spärrarna?

När jag pratade med Telia i veckan sa dem att de hade olika portar för 8 och 24 Mbit. Så gissar på att du måste fysiskt byta port i telestationen för att få din idé att fungera.
Citera
2010-02-06, 16:42
Medlem
Kan tänka mig att det är så med ADSL men nu är det Comhem jag har, tror det är fiber. Borde väl mer eller mindre bara vara som ett stort LAN, gissar jag utan att veta.
Citera
2010-02-06, 17:10
Medlem
Grievers avatar
Beror på vad du har för slags bredband.

Om du har ADSL, dvs via telefonjacket, så är det inte säkert att du måste byta port i telestationen för att få högre hastighet, de flesta gamla portar är utbytta. Däremot är det omöjligt att höja hastigheten på något annat sätt än via de system som pratar med DSLAMen (dvs utrustningen på telestationen).
Citera
2010-02-06, 17:36
Medlem
När det gäller ADSL så ställs hastigheterna via en profil som läggs på din port som sitter i dslamen. Som Griever sa så klarar de gamla adsl noderna bara upp till 8mbit, medans dom nyare som de flesta är uppgraderade till klarar 24mbit. Bytet därimellan måste kopplas om förhand men annars för att byta hastighet så byter någon anställd på din isp profil på just din port..

Fiber så är det traffic shaping som gäller, dvs CoPP strying(acler) som läggs på portarna i switchen.

Svaret på din fråga om att komma runt spärren så blir inte det så lätt om du inte har tillgång till remote access till switch eller dslam. Dock med fysisk access så går det också lösa för den tekniska
Senast redigerad av corrre 2010-02-06 kl. 17:40.
Citera
2010-02-06, 20:25
Medlem
heyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av corrre
När det gäller ADSL så ställs hastigheterna via en profil som läggs på din port som sitter i dslamen. Som Griever sa så klarar de gamla adsl noderna bara upp till 8mbit, medans dom nyare som de flesta är uppgraderade till klarar 24mbit. Bytet därimellan måste kopplas om förhand men annars för att byta hastighet så byter någon anställd på din isp profil på just din port..

Fiber så är det traffic shaping som gäller, dvs CoPP strying(acler) som läggs på portarna i switchen.

Svaret på din fråga om att komma runt spärren så blir inte det så lätt om du inte har tillgång till remote access till switch eller dslam. Dock med fysisk access så går det också lösa för den tekniska

Jag skulle snarare säga att bandbreddsbegränsningen sköts i en corerouter med QoS eller tillverkarens egna shapinglösningar för detta. Det finns också en del appliances för ändamålet, t.ex. PacketLogic (http://www.netintact.com/ht-php/dyna...nr=5147&_IN=1).

Men som svar på TS fråga. Blir du endast tilldelad EN ip-adress från din ISP är svaret i de allra flesta fall NEJ, du kan inte komma runt den. Kan du få tex. 5 IP-adresser så är det många ISP:er som begränsar bandbredden (t.ex. 10 Mbps) per IP-adress, så det gör att du i teorin kan få 5*10 Mbps. Men hur man löser det tekniskt är en helt annan diskussion...
Citera
2010-02-08, 11:34
Medlem
En tanke jag fick nu;
De flesta ISPer kör ju MPLS ut till alla kunder, borde inte det vlanet slutkunden sitter i QoS:as i core ? Men borde inte begränsningen sitta i första distswitchen innan core ? Om man nu sätter QoSen på vlanet som finns i MPLS ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in