2010-02-05, 21:49
Medlem
Sommargays avatar
Hur ser arbetsmarknaden ut i storstaden i allmänhet och Göteborg i synnerhet för en person med purfärskt C-kort(lastbilskörkort utan släp) ?
Funderar på att byta karriärval då jag är rejält less på nuvarande kneget.
Av tidigare trådar i fordonsforumet verkar det gå lös på lite över 10.000kr för en van bilförare att riva av C-behörigheten vilket inte är så blodigt.
Vad tror ni?
Går det förresten köra bärgare på bara c:t?
Citera
2010-02-05, 22:08
Medlem
nickedicks avatar
Chanserna verkar ju rätt goda med den behörigheten, om du inte är allt för kräsen i början.
Jag är inte 100, men för att köra bärgare så behöver du nog E=Tungt släp oxå.
För det händer ju att du som bärgare måste dra ett helt ekipage med både lastbil+släp, el alt en trailer.
Men jag skulle tro att du kan få svar på dessa frågor om du ringer till tex närmsta bilskola.
Lycka till..
Citera
2010-02-05, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommargay
Hur ser arbetsmarknaden ut i storstaden i allmänhet och Göteborg i synnerhet för en person med purfärskt C-kort(lastbilskörkort utan släp) ?
Funderar på att byta karriärval då jag är rejält less på nuvarande kneget.
Av tidigare trådar i fordonsforumet verkar det gå lös på lite över 10.000kr för en van bilförare att riva av C-behörigheten vilket inte är så blodigt.
Vad tror ni?

Tror att du räknar otroligt lågt, Grönlunds trafiksskola tar 1000 kr för 50 min. Deras intensiv utb Teorikurs, litteratur, pärmar & dataprov på skolan & 18 lek ā 50 min samt hyra kostar 20300 kr

Sedan måste du har Yrkesförarkompetenskurs och det kostar runt 2000 kr att få.
Citera
2010-02-05, 22:37
Medlem
Kepss avatar
Ja. Hur svårt kan det va?

http://i46.tinypic.com/33cpvsk.jpg

Bara att välta upp den igen.
Citera
2010-02-06, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keps
Ja. Hur svårt kan det va?

http://i46.tinypic.com/33cpvsk.jpg

Bara att välta upp den igen.

experten som uttalar sig
Citera
2010-02-06, 11:19
Medlem
Sommargays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellan-rost
Tror att du räknar otroligt lågt, Grönlunds trafiksskola tar 1000 kr för 50 min. Deras intensiv utb Teorikurs, litteratur, pärmar & dataprov på skolan & 18 lek ā 50 min samt hyra kostar 20300 kr

Meningslöst att betala en trafikskola för teorin, boken kostar typ 300 på adlibris och är allt man behöver. Intensivkurser är också avsiktligt kryddade och generellt överflödiga men 10k är helt klart i underkant men under 15 borde man definitivt klara sig vad jag förstått. Vad det kostar är skitsamma.
Har slängt iväg ett mejl till poståkeriet bara för att höra hur deras behov och hur ofta de rekryterar, de är ju stora på vanlig lastbil. Några andra stora åkerier som inte bara kör med släpvagn?
Citera
2010-02-06, 12:05
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Meningslöst att betala en trafikskola för teorin, boken kostar typ 300 på adlibris och är allt man behöver. Intensivkurser är också avsiktligt kryddade och generellt överflödiga men 10k är helt klart i underkant men under 15 borde man definitivt klara sig vad jag förstått. Vad det kostar är skitsamma.
Har slängt iväg ett mejl till poståkeriet bara för att höra hur deras behov och hur ofta de rekryterar, de är ju stora på vanlig lastbil. Några andra stora åkerier som inte bara kör med släpvagn?
Alla större åkerier har väl vanliga C-bilar som budbilar? Schenker, DHL etc.
Brödfirmor har också egna lastbilar... prova där också.
Citera
2010-02-06, 18:13
Medlem
DunderKs avatar
Av egen och andras erfarenheter är det så gott som omöjligt i dagsläget att få ett lastbilsjobb i Göteborg, tyvärr. Många åkerier har behövt dra in på personal, och har bilar ståendes.

Räkna med mer än 10k, utöver körkortet behöver du Yrkeskompbevis(2-3000kr?), ADR styckegods(1-3000kr?). Tror du får räkna med att lägga ut det dubbla, kanske mer, om du enbart skall köra på trafikskola.
Citera
2010-02-07, 08:25
Medlem
Sommargays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DunderK
Av egen och andras erfarenheter är det så gott som omöjligt i dagsläget att få ett lastbilsjobb i Göteborg, tyvärr. Många åkerier har behövt dra in på personal, och har bilar ståendes.

Räkna med mer än 10k, utöver körkortet behöver du Yrkeskompbevis(2-3000kr?), ADR styckegods(1-3000kr?). Tror du får räkna med att lägga ut det dubbla, kanske mer, om du enbart skall köra på trafikskola.
attans!

Får bli att jag skiter i det tyvärr. Svårigheten att få jobb kombinerat med mastodontkursen yrkeskompetensbevis ställer det på ända. Får bli att jag river av taxiförarlegitimationen istället!
Citera
2010-02-07, 18:13
Medlem
DunderKs avatar
Citat:
attans!

Får bli att jag skiter i det tyvärr. Svårigheten att få jobb kombinerat med mastodontkursen yrkeskompetensbevis ställer det på ända. Får bli att jag river av taxiförarlegitimationen istället!

Jepp, trist som fan. Dock är det lätt att få jobb i Norge. Jag har gjort samma sak, strax klar me taxi kortet, har BECE o allt annat.
Citera
2010-02-07, 21:19
Medlem
Sletenkatts avatar
Citat:

Ja. Det finns B-korts bärgare vilket ofta används i de större städerna. Finns även mindre Iveco lastbilar och liknande C-korts lastbilar som används till bärga bilar och dra upp lastbilar och liknande. Dock är det större chans att du får jobb hos en bärgare om du har CE-kort.
Fast du ska veta att det är inte det lättaste yrket där ute och inte det mest tacksamma heller. Och inte alltid så lätt att bli anställd utan några erfarenheter eller kontakter inom yrket.
Citera
2012-01-20, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellan-rost

Du får lägga på en nolla för YKB-kursen, 20000+ ligger den på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in