Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvej
Det kan väl tänkas, man kan även tänka sig att de biologiska tendenser vi har är gynnsamma för vissa normer, t.ex. skulle en norm mot incest kunna vara en sådan. Jag tror dock att du får problem att argumentera för att all moralisk indignation mot sex skulle vara biologiskt medfödd. Varför är det i så fall långt fler som får moralpanik i t.ex. USA över sex mellan tonåringar medan det inte alls är konstigt i Sverige. Eller varför får döttrar inte ha sex innan giftemål inom vissa kulturer medan det inte väcker moralisk indignation i andra. Som sagt kan jag tänka mig biologiska tendenser som gör att dessa normer kan sprida sig (t.ex. svartsjuka) men det betyder inte att normerna är medfödda.
Jag tolkar det som att han säger att allt moraliskt är biologiskt betingat, vilket är helt korrekt. Det är alltså en fråga om föda och klimat.
Det vidlyftiga sexlivet skulle således vara ett symtom på degeneration, liksom vår osunda tendens att hylla denna sjuka.
Det hela kan dock reduceras till vår ovana att idka handel, maximera vinster och volymer vilket leder till glupskhet - det är en ond cirkel. Man är i den i sitt medvetande och kan inte slita sig ( ett sätt att åskådliggöra det vore kanske 7 boken ). Speciellt svårt blir det eftersom denna sjuka ständigt legitimeras och uppfattas som normal. Se på äktenskapsinstitutionen! Den har ju inget annat syfte än att legitimera detta institutionaliserade maniska onanerande.
Det är egendomligt att en sån här sak som är så uppenbar lyckas undfly blicken. Ett enkelt sätt att "bevisa" riktigheten i mitt resonemang är följande:
Betrakta era hundar! Vem har inte sett en hund som vansinnigt håller på och juckar och slickar sig som galen och andra beteenden som är fullständigt vidriga och VEM har någonsin observerat ett liknade beteende i den rena naturen hos fritt betande eller jagande djur? Ingen!
Orsaken till detta är ju uppenbar, hundsatan äter ju samma skit som husse och matte och är följaktligen lika sjuk.