Citat:
Ursprungligen postat av Rasclaat
Om man har gått dagligen på tramadol typ ett par månader på doser somm 5-900mg om dagen kan man då behöva öka affe intaget för att bli påverkad?
5 mg om dagen är inte så mycket.
Citat:
Tänkte i o med tramadol påverkar ju en centralstimulant också.
Vilken centralstimulant påverkar tramadol, menar du?
Skämt å sido fungerar ju tramadol centralstimulerande utöver opioidagonismen på framför allt my-receptorn, men det har också interaktioner med andra centralstimulantia; då tramadol i vissa fall frisätter tillräckliga mängder serotonin för att orsaka serotonergt syndrom, så borde man riskera ökad neurotoxicitet vid kombination med andra centralstimulantia, föreställer jag mig. Det beror visserligen litet grand på omständigheterna, men det är inte orimligt att anta det åstadkomma en tillräcklig koncentration av signalsubstanser i den synaptiska spalten, för att dopamin skall tas upp av SERT och brytas ned i vesiklerna till väteperoxid.
Citat:
Ursprungligen postat av Araknofobi
Nej, tramadol ger inte korstolerans mot amfetamin.
Nåja, det ökar ju frisättningen av dopamin och noradrenalin ganska skapligt och leder väl, precis som alla andra utpräglat dopaminerga droger, efter
tillräcklig exponering till uppreglering av antalet receptorer. Sist jag kollade, hade antalet dopaminreceptorer en viss betydelse för tröskeldosen på amfetamin, men du är ju tydligen bättre underrättad...
Citat:
tack för snabbt svar =)
Så länge svaret kommer tillräckligt fort, så är du tacksam för en ogrundad gissning utan några som helst argument som stöd för uppfattningen?