Även jag går på EMM och får väl försöka fylla i lite efter förmåga
Jag valde Energi - miljö - management uteslutande för det första ordet. Är väldigt intresserad av frågor som rör energiteknik och energisystem, och tänkte att det i alla fall inte kunde vara fel om jag fick med mig lite miljö på vägen eller ekonomi/management (lär ju ändå behövas om man tänkt göra karriär inom näringslivet

). Hittills är jag väldigt nöjd, har fått läsa väldigt mycket energirelaterat (uthålliga energisystem och termodynamik, som innehåller mycket energiteknik). Alternativen då jag valde utbildning var Maskin, som vi läser mycket gemensamt med.
Angående utbildningen är det mycket "hit och dit" för tillfället. Kurser flyttas fram och tillbaka och det verkar råda lite ambivalens angående upplägget från fakultetsledningen, men det verkar i princip vara klart att vi ska läsa en 12-hp mekanikkurs tillsammans med I:arna (som innehåller statik och dynamik). För den som är intresserad av en högst preliminär "totales" kursplan, finns en här:
http://www.lith.liu.se/md/protokoll/2009/emm090506.pdf (vi ska alltså läsa reglerteknik, materiallära, mekanik och andra klassiska civilingenjörsämnen). Den första terminen på EMM är rätt mjuk eftersom både uthålliga energisystem och miljöteknik är introduktionskurser till respektive område, men nu under termin 2 känner jag att det blivit betydligt hårdare. Envariabelanalys, termodynamik (har hållits ett helt sjukt tempo i den kursen), grundläggande kemi och industriell ekonomi står på schemat.
Det verkar som att vi ska läsa betydligt fler energikurser än miljökurser, så jag tycker att miljö-aspekten av programmet är överdrivet. Kurserna i uthålliga energisystem, termodynamik, eltekniska system, energiomvandling, mekanisk värmeteori och strömningslära, industriella energisystem osv behandlar alla olika delar av energi-området, medan miljökurserna ser ut att vara färre och dessutom mer sammankopplade med det ekonomiska området (Resursteori, miljömanagement). Om du verkligen vill läsa miljö på allvar skulle jag nog rekommendera ett renrasigt miljövetarprogram eller kanske Ekosystemteknik i Lund
Jag tror att många av oss som går på EMM på det ena eller det andra sättet kommer att hamna inom energibranschen. Det är en av Europas allra mest "kapitaltyngda" sektorer och energi behövs i allt större omfattning i takt med att vår teknik blir allt mer avancerad och energikrävande, i samråd med befolkningsökningen. För egen del vill jag gärna "sluta som" ingenjör, tekniker eller konsult inom energiteknik - t. ex. inom kraftgenerering eller värmepumpar/kylskåp/fjärrvärme.
(Ett litet tillägg är att klassen är sjukt trevlig och ambitiös. Vi hade 5 sökande per plats i höstas och 18,5 i lägsta betygssnitt, vilket jag tror är bäst på tekniska högskolan Industriell ekonomi undantaget).
Lycka till med valet och var inte rädd för att fråga om något annat undras över programmet!