Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-02-05, 19:48
Moderator
-Info-s avatar
Det händer ibland att en tråd går lite off-topic och en sidodiskussion uppstår. Ibland kan offtopic-inläggen vara av högre klass än själva topic eller minst lika hög klass. Borde inte moderatorerna då bryta ut denna diskussion och placera den i en egen tråd? Vad är det som hindrar att moderatorn tar lite ansvar och skapar en tråd och även placerar inläggen i rätt avdelning om avdelningen är fel? På andra forum är det vanligt att man gör så.

Givetvis kan man inte göra så varje gång en serie offtopic-inlägg skrivs, men det borde inte vara svårt att bedöma när en seriös offtopic-diskussion är värd en egen tråd.

Det är annars lite konstigt att många inlägg av hög klass, som många lagt mycket tid på att skriva, helt kallt bara raderas medan ett stort antal skräpinlägg (typ oneliners som "Skicka hem blattarna!", "Utvisa packen", "Napalmbomba Rosengård", "Skjut dem!" osv) kvarstår i enorma mängder i många trådar. Möjligtvis är sådana fraser nästan alltid on-topic och passar in på många ställen, men det är ändå en underlig prioritering.

Den här diskussionen är alltså generell, jag undrar vad moderatorerna egentligen tänker och anser om detta.
Senast redigerad av -Info- 2010-02-05 kl. 20:07.
Citera
2010-02-05, 19:51
Medlem
Farbror Fazers avatar
Det händer hela tiden att egna diskussioner får en egen tråd istället för radering, iallafall i Spelsektionen
Citera
2010-02-05, 19:52
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Det händer hela tiden att egna diskussioner får en egen tråd istället för radering, iallafall i Spelsektionen

Ok. Det kanske tillämpas olika i olika avdelningar. Men på vissa avdelningar är det raderingsknappen som gäller.
Citera
2010-02-05, 19:52
Medlem
BePositives avatar
Intressanta sidodiskussioner bryts ut till en egen tråd. Så gör iaf jag då en intressant diskussion bildas i en annan tråd. Vad resten av modkåren gör i deras forum vet jag ej.
Citera
2010-02-05, 19:55
Medlem
Orzions avatar
Beror mycket på vilken avdelning det är i de avdelningar där det inte förekommer mycket OT mm ser moderatorerna mer mellan fingrarna för OT och är mer benägna att bryta ut delar av trådar medans i forum där mer än 25% av det som skrivs är OT och moderatorerna arbetar aktivt för att minska OT och trams döms OT betydligt hårdare och det är mindre urbrytning av trådar eftersom de antagligen inte vill uppmuntra ett ”felaktigt” beteende.
Citera
2010-02-05, 19:57
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ok. Det kanske tillämpas olika i olika avdelningar. Men på vissa avdelningar är det raderingsknappen som gäller.

Det beror ju oftast på om det är OT eller en seriös OT-diskussion. Det händer iallafall
Citera
2010-02-05, 20:00
Medlem
epost72s avatar
Som sagt det händer ofta.
Dessutom kan man själv i viss mån påverka situationen genom att via "rapportera" inlägg "annat" uttrycka önskemål om att denna sidodiskussion bryts ut, jag har själv gjort det med lyckat resultat.

Sedan kan man även påverka det själv genom att undvika OT och istället starta en ny tråd med hänvisning till tråden som fick en att fundera.
Citera
2010-02-07, 16:34
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Dessutom kan man själv i viss mån påverka situationen genom att via "rapportera" inlägg "annat" uttrycka önskemål om att denna sidodiskussion bryts ut, jag har själv gjort det med lyckat resultat.

Ja, kanske det. Fast ibland kan en sidodiskussion övergå till off-topic på ett smygande sätt och man märker kanske inte alltid det förrän ett antal inlägg har skrivits. Och sedan när man ska svara så är plötsligt allt bara borta... Försvunnen med vinden...
Citera
2010-02-07, 17:07
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72

Sedan kan man även påverka det själv genom att undvika OT och istället starta en ny tråd med hänvisning till tråden som fick en att fundera.

Detta är väldigt bra för det underlättar väldigt om det finns ett vettigt förstainlägg/tråd att flytta inläggen till. Ibland blir trådstarten lite obegriplig om man bara flyttar ett gäng inlägg. Åtminstone jag uppskttar det enormt om någon faktiskt tänker så långt. Det ger bättre stuns i den utbrutna disksussionen och gör det troligare att debattörerna enas om mer eller mindre samma ämnesområde.
Citera
2010-02-07, 17:26
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Detta är väldigt bra för det underlättar väldigt om det finns ett vettigt förstainlägg/tråd att flytta inläggen till. Ibland blir trådstarten lite obegriplig om man bara flyttar ett gäng inlägg. Åtminstone jag uppskttar det enormt om någon faktiskt tänker så långt. Det ger bättre stuns i den utbrutna disksussionen och gör det troligare att debattörerna enas om mer eller mindre samma ämnesområde.
Det svåra är nog att ha känslan för när det börjar att barka iväg i en OT-diskussion man själv är så pass inne i det att man inte riktigt märker det och då kan kronologin bli svår att få till bland inläggen i den utbrutna OT-Diskussionen, om man startar en tråd efter att OT-diskussionen börjat.

Jag kan ge ett exempel på en ganska lyckad utbrytning, där diskussionen var klart OT i ursprungstråden men ändå en intressant diskussion.
Varför fascineras vi så av psykopater/djurplågare? [utbruten tråd]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in