• 2
  • 3
2010-02-05, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWBR
Varför?, snälla upplys mig, jag vill veta hur ni tänker, jag är seriös.

Det finns ingen oskriven lag eller universell moral, du får helt enkelt leva med vetskapen. Många bäckar små...
Om du börjar döda insekter och ser de som omedvetna ting så dröjjer det inte länge förrän du ser andra djur som mekaniska robotar utan känslor eller tankeverksamhet. Vad jag menar är att det finns ingen orsak till att skada andra varelser helt enkelt för att man kan, det leder inte till något annat än lidande. Vad är då en orsak till att skada en annan levande varelse? För sin egen tillfredsställelse? Vad ska det vara bra för?
Citera
2010-02-05, 23:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ekorrerror
Det finns ingen oskriven lag eller universell moral, du får helt enkelt leva med vetskapen. Många bäckar små...
Om du börjar döda insekter och ser de som omedvetna ting så dröjjer det inte länge förrän du ser andra djur som mekaniska robotar utan känslor eller tankeverksamhet. Vad jag menar är att det finns ingen orsak till att skada andra varelser helt enkelt för att man kan, det leder inte till något annat än lidande. Vad är då en orsak till att skada en annan levande varelse? För sin egen tillfredsställelse? Vad ska det vara bra för?
Varför måste det vara bra för någon, "handen på hjärtat" jag njuter av att få avliva grannens katt eller hund, har gjort det många ggr, och gör det igen. Jag har kört över x antal katter(stannar och stampar den sista livsgnistan ur dem) de behöver ju icke lida.

Du tycker säkert att jag förtjänar att hamna i helvetet, du skall icke dömma. Själv är jag ateist, men jag har läst bibeln pärm till pärm.

Edit: Jag är inte troende, ingen kan slå mig.
Citera
2010-02-06, 00:22
Medlem
Citat:
Varför måste det vara bra för någon, "handen på hjärtat" jag njuter av att få avliva grannens katt eller hund, har gjort det många ggr, och gör det igen. Jag har kört över x antal katter(stannar och stampar den sista livsgnistan ur dem) de behöver ju icke lida.

Du tycker säkert att jag förtjänar att hamna i helvetet, du skall icke dömma. Själv är jag ateist, men jag har läst bibeln pärm till pärm.

Edit: Jag är inte troende, ingen kan slå mig.

Jag skrev ju att du får leva med det själv, tror inte heller på någon universell moral eller gud.

Tror på gamla ordspråk...små bäckar och som man sår får man skörda osv...om du äter knäckebröd i sängen får du sova med brödsmulor.
Citera
2010-02-06, 01:04
Bannlyst
Citat:
Jag skrev ju att du får leva med det själv, tror inte heller på någon universell moral eller gud.

Tror på gamla ordspråk...små bäckar och som man sår får man skörda osv...om du äter knäckebröd i sängen får du sova med brödsmulor.
Ja herregud, jag skall sopa lite så blir jag säkert välsignad. Du skall icke tala me kluven tunga. Ty jag fick en sopkvast.

Edit: "Tror på gamla ordspråk...små bäckar och som man sår får man skörda osv...om du äter knäckebröd i sängen får du sova med brödsmulor"

Låter mycket skrämmande, hur skall jag stå ut?
Senast redigerad av IWBR 2010-02-06 kl. 01:07.
Citera
2010-02-06, 18:36
Medlem
Citat:
Det är oundvikligt att döda levande organismer, det finns på mikroskopiska nivåer. Ett barn som plockar benen på en harkrank kan man lära bättre, att det finns alla möjliga former av liv, enkla celler till mer komplexa som djur och människor men att det är viktigt att respektera det så långt det går...bara för att man kan mosa en mygga borde man inte göra det, finns liksom inget skäl till det, bara ren egoistisk tillfredsställelse.

fiskarna då?
Citera
2010-02-06, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cplus
fiskarna då?

What the fuck are you talking about, you fucking subterranean mammalian coprogphagist dogwhispering puke on a table full of nutritious diets in small plastic proportions? We are not agree? Are we not??? Does not compute??? Fjukker error!!
Citera
2010-02-07, 17:15
Medlem
Extremegrinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cplus
insekter har ingen hjärna (centralt nervsystem), och därmed inget medvetande.
det är som att slå på en sten.
Helt fel. Insekter har ganglier, nervknutor, som behandlar den information som dess sinnes fångar upp, och även alla impulser, så som när den ska flytta på sig, eller någon annan komplex rörelse.
I frågan om den skulle ha ett medvetande så är svaret att vi aldrig kan få reda på det, då medvetande är något subjektivt.
Jag kan aldrig vara helt säker på att du har ett medvetande heller.

http://www.nrm.se/images/18.1e343320...system-kol.gif
Citera
2010-02-07, 17:29
Medlem
Extremegrinders avatar
Citat:
Ja herregud, jag skall sopa lite så blir jag säkert välsignad. Du skall icke tala me kluven tunga. Ty jag fick en sopkvast.

Edit: "Tror på gamla ordspråk...små bäckar och som man sår får man skörda osv...om du äter knäckebröd i sängen får du sova med brödsmulor"

Låter mycket skrämmande, hur skall jag stå ut?

Jag är själv nihilist, och ser inga objektiva värden.
Men jag kan fortfarande inte förstå hur endel personer inte kan se något värde i naturen, fan, hur kommer världen se ut om vi tappar det.
Du är fri att skapa dina egna värden, men se till att inte göra det på någon annans bekostad; en tanke som du borde ta till dig, och tänk på att människor är djur. Riktigt usla är vi också.
Bara för att man är ateist behöver man inte leva kallt och utan egna värden.
Skapa dig lite vettiga värden förfan!
Senast redigerad av Extremegrinder 2010-02-07 kl. 17:34.
Citera
2010-02-09, 12:14
Medlem
Citat:
Det är ju bara en fjäril, är du helt seriös?. Du kan smälla till den med aftonhoran eller annan valfri tidning. Då avslutar du dess lidande genast.
Alla varelser är ett liv. Till och med du.
Citera
2010-02-09, 15:27
Medlem
adagios avatar
Krävs det inte reflektion för att inse att det gör ont?
Intrycken kan ju ha en viss inverkan på känslolivet. Men lidande tillkommer ändå varelser som är förmögna att eftersmälta intryck och framkalla olika minnen så de vet hur saker och ting förhåller sig, men motbevisa mig gärna.

Har inte läst TS trådinlägg, så jag ursäktar om det är opassande.
Senast redigerad av adagio 2010-02-09 kl. 15:30.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in