2010-02-05, 14:05
Medlem
Hej.
Behöver formatera om min dator nu och funderar på att testa något nytt.
Vill inte ha win 7 och vista så fråga inte ens.
Vill ha xp 64bitars. Har de för tillfället och tycker det fungerat fint. Men såg nu att det finns xp embedded system. Det verkar vara ganska soft. Men vad är skillnaden?
Jag ska bara använda den datorn till cs,photoshop etc.
Vad är skillnaden på xp 64 och xp embedded. Stöder det 64 bitars?
Citera
2010-02-05, 14:59
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrfuture100
Hej.
Behöver formatera om min dator nu och funderar på att testa något nytt.
Vill inte ha win 7 och vista så fråga inte ens.
Vill ha xp 64bitars. Har de för tillfället och tycker det fungerat fint. Men såg nu att det finns xp embedded system. Det verkar vara ganska soft. Men vad är skillnaden?
Jag ska bara använda den datorn till cs,photoshop etc.
Vad är skillnaden på xp 64 och xp embedded. Stöder det 64 bitars?

XP Embedded är som namnet säger till för inbyggda system, dvs det är avsett att köras på olika typer av apparater som inte är persondatorer, t.ex. i mediacenter, i kassaapparater, i industrimaskiner osv. Varför skulle du vilja köra det?

Jag ser heller inte poängen med att välja XP x64 framför Windows 7, vad är det du tror ska bli bättre? Överlag så skulle jag aldrig välja XP framför Windows 7 idag. XP är 8 år gammalt, det finns en anledning till att MS har släppt nya operativsystem efter det.
Citera
2010-02-05, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
XP Embedded är som namnet säger till för inbyggda system, dvs det är avsett att köras på olika typer av apparater som inte är persondatorer, t.ex. i mediacenter, i kassaapparater, i industrimaskiner osv. Varför skulle du vilja köra det?

Jag ser heller inte poängen med att välja XP x64 framför Windows 7, vad är det du tror ska bli bättre? Överlag så skulle jag aldrig välja XP framför Windows 7 idag. XP är 8 år gammalt, det finns en anledning till att MS har släppt nya operativsystem efter det.

Okej, då vet jag.
Ne men jag gillar bara de gamla sättet att navigera sig i gränssnittet.
Blir galen om jag får sänka hastigheten på mig själv för att hitta allt, när jag sitter vid datorn.
Citera
2010-02-05, 17:41
Medlem
Hur mycket minne har du eftersom du vill ha 64 bit.
Det är först när du har MER än 4 GB minne som du bör ha 64 bit.
Citera
2010-02-05, 18:11
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Hur mycket minne har du eftersom du vill ha 64 bit.
Det är först när du har MER än 4 GB minne som du bör ha 64 bit.

Nja, mer än 3 GB är det. En 32-bitars adressrymd klarar teoretiskt av att addressera 4 GB minne, men en del av den är reserverad, därför går den praktiska gränsen vid 3 GB.

Citat:
Ursprungligen postat av mrfuture100
Okej, då vet jag.
Ne men jag gillar bara de gamla sättet att navigera sig i gränssnittet.
Blir galen om jag får sänka hastigheten på mig själv för att hitta allt, när jag sitter vid datorn.

Så stor skillnad tycker inte jag att det är mellan Win 7 och XP, jag tror fördelarna uppväger.
Citera
2010-02-05, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Nja, mer än 3 GB är det. En 32-bitars adressrymd klarar teoretiskt av att addressera 4 GB minne, men en del av den är reserverad, därför går den praktiska gränsen vid 3 GB.

Så stor skillnad tycker inte jag att det är mellan Win 7 och XP, jag tror fördelarna uppväger.

Jag som inte använt win 7 så länge anser inte att de uppväger, då det går segare nu i början
Vet om ramminnes reglerna ang 64 bit etc, och jag behöver 64bit os
Citera
2010-02-05, 19:26
Moderator
Protons avatar
Borde väl gå att ställa win7 att köra nån form av klassiskt gränssnitt iist för aero-skiten?

Funkar iaf att ställa den till klassisk startmeny å kontrollpanel i vista.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in