2010-02-05, 13:59
Medlem
kalleanka2s avatar
Som sagt... Finns det någon anledning för soc skulle kolla hur det ser ut med betalningsanmärkningar?

Jag har haft bidrag i ett halvår men betalade en hel del skulder för en månads sedan. Detta gjorde jag genom att låna av en släktning. Så jag har lika mycket i skuld men har skulden till min släkting istället för mina andra gäldenärer.

Så frågan är om jag kommer få problem med socialen. Jag har tidigare fått problem när jag lånat och betalt tillbaka samma månad. Det har räknas som inkomst.

I o m att jag betalade skulderna på min släktings konto så syns det inte på kontoutdraget. Men det jag är rädd för är att dom av någon anledning begär utdrag från kronofogden och på så sätt ser att jag betalat en massa skulder för en månad sedan.

SÅ... frågan är ... Finns det någon anledning att soc skulle kolla upp mina betalningsanmärkning?

Ni som har socialbidrag... har ni varit med om att dom har kollat upp eller begärt utdrag från kronofogden?
Citera
2010-02-05, 14:12
Medlem
FINTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleanka2
Ni som har socialbidrag... har ni varit med om att dom har kollat upp eller begärt utdrag från kronofogden?

Aldrig. Har aldrig varit med om det, och då gick jag på soc i ett år eller så.
Citera
2010-02-05, 14:18
Medlem
Von.Larssons avatar
Inget du ska oroa dej för.
Citera
2010-02-05, 14:21
Medlem
Andrechawlas avatar
Givetvis kan dem göra det, men det skulle dem aldrig göra
Du är nog safe.
Citera
2010-02-05, 14:26
Medlem
kalleanka2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von.Larsson
Inget du ska oroa dej för.

Låter betryggande.. Har oroat mig en del...

Finns det någon som har fått socialen att kolla upp det? Och i sådana fall varför kollade dom upp det?
Citera
2010-02-05, 14:31
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleanka2
Låter betryggande.. Har oroat mig en del...

Finns det någon som har fått socialen att kolla upp det? Och i sådana fall varför kollade dom upp det?
Varför skulle dom göra det? och om dom gjorde det varför oroar du dig? du har ändå rätt till minimum ersättningen vad som än sker!
Citera
2010-02-05, 16:00
Medlem
kalleanka2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Varför skulle dom göra det? och om dom gjorde det varför oroar du dig? du har ändå rätt till minimum ersättningen vad som än sker!

Jag har blivit "bränd" av dem tidigare.... så jag blir misstänksam.... (Fick inget alls en månad för en skitbagatell som jag lätt kan förklara)

Ge mig 6 mån och jag kommer ha fått mitt liv på fötter.. Men fram till dess så är jag beroende av att få försörjningsstöd....

Jag vill bara att dom inte kollar utdrag från kronofogden för jag gissar att man då kan se att jag blev av med skulderna förra månaden.... (skulden är ju den samma bara att gäldenären är en annan)

Så finns det någon som har fått socialen att begära utdrag från kronofogden?

Om inte så kommer jag att ha det på det torra om ett par månader. Kommer att börja söka jobb nu. Har varit sjukskrivet ett par månader...
Citera
2010-02-05, 18:29
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awestby

nej det har man inte, vet några som först var tvungna att sälja bilen innan de fick bidrag, det gjorde de och använde pengaran till att lösa skulden på bilen, de skulle ha använt dem för att leva för istället så de fick inget soc för den tiden som pengarna skulle räckt till.

man kan alltså inte använda sina pengar till att betala skulder och få soc till mat och hyra för att man inte längre har några pengar
Citera
2010-02-05, 19:23
Medlem
kalleanka2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
nej det har man inte, vet några som först var tvungna att sälja bilen innan de fick bidrag, det gjorde de och använde pengaran till att lösa skulden på bilen, de skulle ha använt dem för att leva för istället så de fick inget soc för den tiden som pengarna skulle räckt till.

man kan alltså inte använda sina pengar till att betala skulder och få soc till mat och hyra för att man inte längre har några pengar

Det är inte så att jag använt alla pengarna som är till för uppehälle till att betala skulder. Jag har gjort om ett antal skulder till ett. Så jag får betala varje månad ett visst belopp.

Men som sagt så vet jag inte hur soc ser på det. Min situation är som innan men hur dom skulle se på det vet jag inte. Men så länge som dom inte vet om det så bör det inte vara några problem. Ett sätt som dom skulle kunna få reda på det är om dom av någon anledning kollar med KF.

Jag gissar på att man där kan se när skulderna betalade av. Eller?

Annars så tror jag inte dom kan se nått.
Citera
2010-02-05, 19:51
Medlem
Enydrions avatar
jag läste här nånstans att soc kan tänkas kolla på ditt konto vilka betaltninar som skett, så om du betlat via ditt konto så kanske det kan bli problem
Citera
2010-02-05, 21:48
Medlem
Om det är en riktig socialavdelning i den kommun så är det klart som korvspad att dom granskar din ekonomi med nålsöga och ännu mer! Ni är fan i mig inte sanna som skapar en tråd om hur man enklast lurar det svenska samhället!
Citera
2010-02-05, 21:59
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken2
Om det är en riktig socialavdelning i den kommun så är det klart som korvspad att dom granskar din ekonomi med nålsöga och ännu mer! Ni är fan i mig inte sanna som skapar en tråd om hur man enklast lurar det svenska samhället!
Samhället lurar ju oss, så varför inte!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in