Tack för oerhört många intressanta svar, speciellt boostankan!
Trodde inte det fanns så många som hade liknande tankar just här på flashback, väldigt överraskad och nöjd med trådens utveckling. Skulle utan tvekan kunna bli riktigt bra vänner med många av er IRL då vi förmodligen delar samma tankegångar kring det mesta i livet
Citat:
Ursprungligen postat av Skirrebirre
Jag har också grubblat mycket på väldigt liknande frågor de senaste åren... Det är skrämmande att tänka på hur ofattbart stort universum är, hur sjukt det är att universum ens existerar, och ännu mer sjukt att vi människor finns.
Vid ett stadie kom jag på, precis som någon redan nämnt, att eftersom att jag kommer att dö förr eller senare så är egentligen allting jag nånsin har gjort och allt jag nånsin kommer att göra fram tills dess onödigt. Varför tar man inte bara livet av sig? Argumentet "men du kan göra livet bättre för andra som VILL leva" håller inte, för det spelar inte någon roll om man har ett lyckligt liv eller om man blir torterad från födseln - eftersom att vi alla kommer att dö spelar ingenting roll.
Nuförtiden tänker jag mindre på dessa frågor, för det leder ingenstans. Mitt tips till dig är att acceptera att vår existens är helt obegriplig. Eftersom att livet är så kort så är det bättre att leva i nuet och ta vara på tiden man har här i denna underliga värld. Det bästa du kan göra är att försöka vara så lycklig som möjligt och samla så många glada minnen som du kan.
Jag delar din uppfattning. Hela vår existens är ett jävla mysterium vi förmodligen aldrig kommer kunna lösa, och det kanske för att det inte finns något att lösa? Kanske finns det inga svar eller någon stor sanning? Är vi trots allt bara ett förvirrat litet däggdjur som helt slumpmässigt kommit till liv på en obetydlig liten planet, som bara kommer existera några tusen år för att sen dö ut - och efter det andas universum vidare som inget hänt? Är vi verkligen så meningslösa i de stora perspektiven? Det är en fråga som jag har svårt att släppa för någonstans vill jag att det ska finnas något "mer", fast det förmodligen inte finns det...
Samtidigt som vi tycker att våra liv och allt vi idag har i vår omgivning är viktigt/värt att leva för betyder de egentligen ingenting i slutändan, allt är ett rosa luftslott och döden kommer bara närmre för varje sekund som tickar, och som bekant när vi dör tar allt slut förevigt och allt vi gjort/kämpat för under hela våra liv suddas ut på en millisekund. Ganska ironiskt när man tänker på det. Slit och hjärntvättning från 6 års ålder till 65 utan att egentligen inte få något i gengäld för att sen bara gå en ensam brutal död till mötes. Eller nej, den sanna gengälden är ju döden, det är det vi egentligen kämpar för även om vi vanligtvis inte tänker så. Vi kämpar för att dö. Glamoröst, ibland vet jag inte om jag ska skratta eller gråta när jag tänker på detta "jätteviktiga" samhälle och de "jätteviktiga" människorna som springer runt och leker "jäteviktiga" i det. Men det är väl bara att suck it up eller?
Vi lever här på jorden i fjuttiga ca 65 år och vi kommer vara döda i 65 triljoner år.
Bra att du använde 25 av dessa 65 år på fullständigt ointressanta studier du glömde bort året efter examen, och sedan knegade 40 år på postkontoret i en liten håla utanför Åmål tills din kropp slängdes ner i likkistan. Åh, vilket liv! Glamoröst! Stort!!!!
Men jag ska ändå försöka lugna ner mig med dessa något cyniska tankar då jag upptäckt att det är farligt. Ju längre jag gått med detta har jag börjat dumförklara varenda jävel i min omgivning och tycker de är tragiska idioter som slösar bort sina liv på skitsaker, vilket ni förstår inte kan vara särskilt hälsosamt i längden - fast det kanske är jag som gör det med dessa tankar? Sedan jag djupdykt i detta har min världsbild förändrats för att kanske aldrig komma tillbaka igen. Men jag känner att jag kommer klara av det, vilket jag inte tror alla kan.. Jag varnar er därute med kanske svaga psyken att inte ge er in på detta på allvar om ni inte tror ni klarar av det. Er världsbild, er syn på livet och era liv rent allmänt kan förstöras permanent. Jag skämtar inte, detta KAN vara väldigt farliga saker.
Men det är som du säger.
Hur mycket man än tänker på det så verkar det inte leda någonstans.
Så från och med nu ska jag försöka att bara njuta av livet utan att tänka alldeles för mycket. Inte stressa upp mig över småsaker, inte bry mig om andra, hitta lyckan i de små sakerna och nu främst se fram emot en stor resa jag snart skall göra som har stora chanser att förändra mitt liv till det positiva för alltid. Jag ska njuta, skapa underbara minnen och bli allmänt mer easy going - samt göra allt jag kan för att inte hamna i det fördömda, intetsägande och patetiska råtthjulet som bevisligen gör få lyckliga - som 95% av alla andra människor gör. Sedan får alla andra göra vad fan de vill, men det är min plan iallafall. Javisst, du kommer dö om ett par tiotal år men de där åren ska du fan använda för att leva livet och inget annat, du ska känna ständig eufori och ha så jävla kul!
Men skit i mig nu, detta är inte min självbiografi
Hur går det för er andra? Har ni kommit fram till något?