2010-02-04, 21:03
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Kära FBare.

Har länge tänkt på att dra med en Kalashnikov Vodka från Ryssland till Svea och sälja den.
Lärde mig dock idag att man bara kan sälja alkohol som privatperson på Systembolagets auktioner. Kollade hemsidan och såg att det bara har sålts väldigt "snobbiga" drycker. Detta handlar ju om 100% kitch.

Undrar om någon av er har sålt/köpt något på Systembolagets auktioner? Anser ni att jag ens har en chans att få den såld där eller kommer jag sitta där med ett samlarobjekt som jag inte har något intresse av att ehålla själv?

Tack!
Citera
2010-02-04, 21:19
Medlem
clas_ohlssons avatar
Du kommer att garanterat att få den såld. Systembolagets dryckesauktioner är populärare än vad man tror och det är även en del utländska spekulanter med i spelet. Det är dessutom inte bara årgångsviner som sälj utan även sprit.

Tror dock att du måste anmäla dig i tid då de bara har auktionen två(?) gånger per år.
Citera
2010-02-04, 21:29
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clas_ohlsson
Du kommer att garanterat att få den såld. Systembolagets dryckesauktioner är populärare än vad man tror och det är även en del utländska spekulanter med i spelet. Det är dessutom inte bara årgångsviner som sälj utan även sprit.

Tror dock att du måste anmäla dig i tid då de bara har auktionen två(?) gånger per år.
Jo de har två auktioner per år, vet att sista anmälningsdagen för sommarens auktion är i mars.

Ok, du tror alltså att jag har en chans? Trevligt att höra.
Men jag kollade vad de hade sålt i starkspritsväg och det såg inte lovande ut...
(http://www.auktionsverket.se/dbk/rdbk_oversikt.asp?d=2009-12-08&at=d&sp=se&bm=D912&id=32168&snr=0)
Citera
2010-02-04, 21:37
Medlem
clas_ohlssons avatar
Hmm, ja där ser man. Hade för mig att det var ett mycket bredare utbud. Det var dock ett par år sedan jag engagerade mig i det så mycket kanske har ändrats vad gäller trender och liknande.

Men du kan ju åtminstone göra ett försök, se om det funkar! Hur mycket kostar din vodka i Ryssland?
Citera
2010-02-04, 22:37
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Citat:
Men du kan ju åtminstone göra ett försök, se om det funkar! Hur mycket kostar din vodka i Ryssland?
Min vodka kostar ca 1300kr här men är garanterat äkta samlarvara i serien av 13000 exemplar.
Inte mycket pengar om man vill ha objektet men jävligt fittigt för mig om jag sedan sitter där med en ynka liter vodka för 1300 kr
Citera
2010-02-04, 23:46
Medlem
clas_ohlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
Min vodka kostar ca 1300kr här men är garanterat äkta samlarvara i serien av 13000 exemplar.
Inte mycket pengar om man vill ha objektet men jävligt fittigt för mig om jag sedan sitter där med en ynka liter vodka för 1300 kr

Jag skulle köpa ett, varför inte två, exemplar om jag hade chansen. Sen skulle jag utan tvekan sitta på dem i ett par år. Se det som en långsiktig investering helt enkelt! Skulle jag gjort, för att sedan bjuda ut dem på auktion.

Varför inte då på den internationella marknaden? Men du måste då vara säker på att alla exemplar blivit sålda till privatpersoner!
Citera
2010-02-05, 21:42
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Citat:
Varför inte då på den internationella marknaden? Men du måste då vara säker på att alla exemplar blivit sålda till privatpersoner!
Varför vill jag sälja just till bara privatpersoner?
Senast redigerad av ÄlskaMig 2010-02-05 kl. 22:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in