2010-02-04, 18:57
Bannlyst
Snabb fråga.

Hur ser de olika religionerna på invandring?

Ur 3de mosebok 19:33 Utnyttja inte invandrarna i ert land. Handla inte orätt mot dem.

Jag håller på med ett skolarbete och ska jämföra olika religioners syn på detta. Det är dock inte det lättaste att hitta info om
Citera
2010-02-04, 19:14
Bannlyst
Jag vet inte vad som står i de heliga skrifterna, däremot vet jag att man t.ex. inte får bo i Israel om man inte är jude. Om man flyttar dit med sin familj och morsan är jude är det okej dock. Sen vet jag inte hur pass toleranta vissa muslimska länder är emot invandring/andras kulturer. Tänker främst på saudi-Arabien.
Citera
2010-02-04, 21:34
Medlem
Nalle-Brums avatar
Har precis läst moseböckerna och kan väl sammanfatta synen på invandraren som att man ska behandla invandraren rättvist och väl men även att invandraren har skyldighet att följa en del av de lagar och regler som israeliterna måste följa. Att man ska behandla invandraren väl förekommer ett flertal gånger utifrån att israeliterna själva var invandrare i Egypten. Efter lite bläddrande hittade jag även följande:

Citat:
En och samma stadga skall gälla i församlingen för er och för invandraren som bor hos er. Detta ska vara en oföränderlig stadga genom alla släktled. Ni och invandraren skall handla på ett och samma sätt inför herren samma lag och samma rätt skall gälla för er och för invandraren som bor hos er.
4 mos 15:15-16

Här står det att exakt samma lagar och regler ska gälla för invandraren men mitt genomsnittliga intryck efter att ha läst moseböckerna ger mig en bild av att invandraren inte är lika bunden vid dessa regler och lagar. Jag har dock inte lust för tillfället att söka igenom moseböckerna efter ord som styrker mitt intryck.
Citera
2010-02-05, 02:12
Medlem
fredd4ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johangustav
Jag vet inte vad som står i de heliga skrifterna, däremot vet jag att man t.ex. inte får bo i Israel om man inte är jude. Om man flyttar dit med sin familj och morsan är jude är det okej dock. Sen vet jag inte hur pass toleranta vissa muslimska länder är emot invandring/andras kulturer. Tänker främst på saudi-Arabien.

tvek på det, man tar emot massa flyktingar från chad och andra afrikanska länder.. bor dessutom över 1 miljon araber i Israel.. alla som är minst 1/4 dels judar (hitlers kriterier för judar) har rätt att återvända till Israel och blir "automatiskt" medborgare
Citera
2010-02-05, 04:48
Medlem
moderatswings avatar
Kanske inte invandring i sig men däremot minoritetspolitik. Islam har regler och föreskrifter för hur icke-muslimer ska behandlas i det islamiska samhället.
Citera
2010-02-05, 12:51
Medlem
Grisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Kanske inte invandring i sig men däremot minoritetspolitik. Islam har regler och föreskrifter för hur icke-muslimer ska behandlas i det islamiska samhället.

Det gäller väl bara "bokens folk"?

Resten får väl behandlas lite hur som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in