Har precis läst moseböckerna och kan väl sammanfatta synen på invandraren som att man ska behandla invandraren rättvist och väl men även att invandraren har skyldighet att följa en del av de lagar och regler som israeliterna måste följa. Att man ska behandla invandraren väl förekommer ett flertal gånger utifrån att israeliterna själva var invandrare i Egypten. Efter lite bläddrande hittade jag även följande:
Citat:
En och samma stadga skall gälla i församlingen för er och för invandraren som bor hos er. Detta ska vara en oföränderlig stadga genom alla släktled. Ni och invandraren skall handla på ett och samma sätt inför herren samma lag och samma rätt skall gälla för er och för invandraren som bor hos er.
4 mos 15:15-16
Här står det att exakt samma lagar och regler ska gälla för invandraren men mitt genomsnittliga intryck efter att ha läst moseböckerna ger mig en bild av att invandraren inte är lika bunden vid dessa regler och lagar. Jag har dock inte lust för tillfället att söka igenom moseböckerna efter ord som styrker mitt intryck.