2010-02-05, 17:17
Medlem
lönnmördares avatar
Akelius hade Ancoria på Cypern tillsammans med någon annan, den andre köpte ut Akelius då han ville göra något annat (har jag för mig). Ancoria finns fortfarande, och verkar vara ett stabilt företag.

Akelius själv är skriven på Bahamas vad jag förstått, och då är det inte så konstigt att hans bolag är det med.

Och om jag minns rätt så ligger pengarna (kontot) i en kapitalförsäkring, så det är föredelaktigt.

Även Ancoria har hög ränta (på Euro iofs), typ 4,5%, och då har du också de i en kapitalförsäkring.
Citera
2010-02-10, 21:10
Medlem
RedStorms avatar
Om jag skulle placera mina pengar på detta företag skulle jag hellre köpa en hög med triss istället. Skickade ett mail och frågade den uppenbara frågan: Om akelius spar går omkull, finns säkerheter i fastigheterna som moderbolaget äger:

Hej vvv,

Akelius Spar AB är ett helägt dotterbolag till Akelius Fastigheter AB. Eftersom det är ett fristående bolag finns det inga garantier om att fordringar per automatik kan överföras till Akelius Fastighter AB vid ev likvidation.

Bifogat finner du ett utdrag av Akelius Spar AB från Business Check AB. (bifogad PDF med info 10 av 10 i kreditvärdighet enligt det företaget samt bokslutsresultat 06, 07 och 08)

Detta är den mesta information som jag kan lämna ut, och vad som framgår av utdraget har Akeilus Spar AB högsta kreditvärdighet.

Med vänlig hälsning

xx
2010-02-10, 21:14
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedStorm
Om jag skulle placera mina pengar på detta företag skulle jag hellre köpa en hög med triss istället. Skickade ett mail och frågade den uppenbara frågan: Om akelius spar går omkull, finns säkerheter i fastigheterna som moderbolaget äger:

Hej vvv,

Akelius Spar AB är ett helägt dotterbolag till Akelius Fastigheter AB. Eftersom det är ett fristående bolag finns det inga garantier om att fordringar per automatik kan överföras till Akelius Fastighter AB vid ev likvidation.

Bifogat finner du ett utdrag av Akelius Spar AB från Business Check AB. (bifogad PDF med info 10 av 10 i kreditvärdighet enligt det företaget samt bokslutsresultat 06, 07 och 08)

Detta är den mesta information som jag kan lämna ut, och vad som framgår av utdraget har Akeilus Spar AB högsta kreditvärdighet.

Med vänlig hälsning

xx

Själv skulle jag 10 gånger av 10 välja Akelius framför trisslotter.
Citera
2010-02-10, 22:46
Medlem
RedStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Själv skulle jag 10 gånger av 10 välja Akelius framför trisslotter.

Ok, var kanske lite väl hårddraget. Men allvarligt talat så har de riktigt hög ränta samtidigt som de troligen i sin tur "lånar" vidare pengarna till moderbolaget. Det finns inget som hindrar dem från att låna ut pengar till moderbolaget till mycket låg ränta och även i värsta fall spekulera bort alla pengar. Konkurs som följd samtidigt som ingen substans finns i bolaget!
Citera
2010-02-10, 23:13
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ok, var kanske lite väl hårddraget. Men allvarligt talat så har de riktigt hög ränta samtidigt som de troligen i sin tur "lånar" vidare pengarna till moderbolaget. Det finns inget som hindrar dem från att låna ut pengar till moderbolaget till mycket låg ränta

Självklart så använder de pengarna de får in, varför skulle dom sitta och betala ränta på pengar som inte används? Det framgår på startsidan att: "Insatta medel används för finansiering av Akelius Fastigheters verksamhet".

Citat:
och även i värsta fall spekulera bort alla pengar. Konkurs som följd samtidigt som ingen substans finns i bolaget!

Ja? Allting handlar om risk kontra avkastning. Men nu har ju faktiskt Akelius under inte mindre än 35 år bedrivit denna sorts verksamhet. Det är inte direkt någon oseriös nystartad spelare det handlar om.
Citera
2010-02-10, 23:39
Medlem
RedStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Självklart så använder de pengarna de får in, varför skulle dom sitta och betala ränta på pengar som inte används? Det framgår på startsidan att: "Insatta medel används för finansiering av Akelius Fastigheters verksamhet".

Ja? Allting handlar om risk kontra avkastning. Men nu har ju faktiskt Akelius under inte mindre än 35 år bedrivit denna sorts verksamhet. Det är inte direkt någon oseriös nystartad spelare det handlar om.

Givetvis gör de det. Syftar mer på att de är de själva som sätter räntorna internt vilket även betyder att akelius spar är beroende av att moderbolaget betalar en ränta som överstiger den som man betalar till spararna.

Självklart handlar det om det risk/avkastning. Jag hävdar inte att de kommer gå omkull nu eller ens om 100 år. Hade bara i åtanke att vissa började prata om att de var registrerade utomlands samt som ett generellt påpekande att det inte fanns något substantiellt värde bakom företaget ifråga.
Citera
2010-02-11, 02:57
Medlem
1979s avatar
Varför har de att tak på 50k?

Är det för att man bara ska bli arg istället för jättearg om de kursar?
Citera
2010-02-11, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1979

Finansinspektionens regler tror jag.
Sparkonton utan insättningsgaranti får inte innehålla mer än 50k.

Upplägget verkar lite suspekt faktiskt.
Själv har jag hela tiden trott att hela Akelius måste konkursa för att pengarna ska gå förlorade.
För Akelius spar behövs väl inte mycket för att de ska konka? Räcker väl med att de plockar ut för mycket till moderbolaget, delar ut några schyssta bonusar, missnöjda kunder tar ut pengar i stor utsträckning, traditionell bolagsplundring etc?

Har de verkligen haft sparkonton med bra ränta i 35års tid?
Citera
2010-02-11, 15:40
Medlem
RedStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Finansinspektionens regler tror jag.
Sparkonton utan insättningsgaranti får inte innehålla mer än 50k.

Upplägget verkar lite suspekt faktiskt.
Själv har jag hela tiden trott att hela Akelius måste konkursa för att pengarna ska gå förlorade.
För Akelius spar behövs väl inte mycket för att de ska konka? Räcker väl med att de plockar ut för mycket till moderbolaget, delar ut några schyssta bonusar, missnöjda kunder tar ut pengar i stor utsträckning, traditionell bolagsplundring etc?

Har de verkligen haft sparkonton med bra ränta i 35års tid?

Taget från: http://www.akelius.se/spar/om-akelius-spar.asp

Vi placerar i fastigheter
Akelius Fastigheter AB erbjuder genom Akelius Spar AB konton för räntesparande. Inlånat kapital används uteslutande för Akelius fortsatta expansion. Akelius Spar är ett dotterbolag till Akelius Fastigheter. Akelius har under 35 års tid erbjudit allmänheten fördelaktiga sparformer.
___
Efter lite googlade konstaterar jag att de sedan 2007 har marknadfört sig med den höga räntan. Innan kan jag inte uttala mig om.

Håller med angående det att man får intrycket av att hela akelius behövde gå omkull för att pengarna skulle förloras.
Citera
2010-02-11, 17:47
Medlem
1994 startade Akelius fastigheter.

2004 hade Akelius "sparkonton", eller rättare sagt bostadsobligation, men då med ett helt annat upplägg, http://www.dn.se/ekonomi/hog-ranta-i...-risk-1.317926 8% ränta /år, men då bundet i 9år framåt.

Akelius spar startade iaf i slutet av 2007 enligt deras egen sida, http://www.akelius.se/websida/historik.asp, så att prata om en 35 år lång framgångssaga när upplägget funnits i ca 2år känns lite lätt överdrivet

Här är en informativ artikel:
http://www.va.se/vabors/dom/2009/02/...akelius-hoga-/
Citera
2010-02-12, 00:20
Medlem
RedStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
1994 startade Akelius fastigheter.

2004 hade Akelius "sparkonton", eller rättare sagt bostadsobligation, men då med ett helt annat upplägg, http://www.dn.se/ekonomi/hog-ranta-i...-risk-1.317926 8% ränta /år, men då bundet i 9år framåt.

Akelius spar startade iaf i slutet av 2007 enligt deras egen sida, http://www.akelius.se/websida/historik.asp, så att prata om en 35 år lång framgångssaga när upplägget funnits i ca 2år känns lite lätt överdrivet

Här är en informativ artikel:
http://www.va.se/vabors/dom/2009/02/...akelius-hoga-/

Mycket bra artikel!

Konstigt att de stoltserar med 35 år... Måste ju finnas någon form av substans i det, kanske verkade de under annat namn tidigare?
Citera
2014-08-17, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1979

var står det att de har tak på 50 lax?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in