Flashback bygger pepparkakshus!
2010-02-04, 01:20
Medlem
slippys avatar
Bytte nyligen grafikkort till ett ATI 5770 med HDMI utgång av praktiska skäl. I HDMI utgången har jag kopplat in en LCD TV till vilken jag har utökat mitt windows skrivbord.

Problemet är att för att få ut en film i fullskärm till den måste jag dra ut min media spelare (kantaris) och sedan köra den i fullskärm på det utökade skrivbordet.

Jag vet att det ska vara möjligt att tvinga fullskärm till det utökade skrivbordet genom att endast starta en film på det primära skrivbordet(spelaren kan tom minimeras efter den startats).
Detta har jag gjort många gånger tidigare fast med NVIDIA kort. ATI kallade tydligen den här funktionen Theatre Mode men lite indikationer från google säger att den är bortplockad

Något som vet hur jag får ordning på "theatre mode" eller motsvarande funktionalitet?
Jag kör WIN 7 Ent och den senaste Catalyst drivrutinen/mjukvaran.

PS.
Min tv och bildskärm har helt olika upplösningar så jag vill inte klona mina skärmar. Jag vill ej heller dra och släppa media spelaren / webläsaren i det utökade skrivbordet eftersom det är så bökigt att få tillbaka dessa till den primära skärmen då tvn står i ett annat rum.
Citera
2010-02-04, 18:03
Medlem
slippys avatar
Bump! Ingen som använder "theatre mode" eller liknande funktion? Behövs det mer info från min sida?
Citera
2010-02-07, 07:41
Medlem
Kalasmannens avatar
Har exakt samma problem fast på en laptop, det funkade hur smidigt som helst på min gamla asus men nu på den nya så får jag inte till det. Båda har ATI-kort. Jag har för mig att jag klonade på min gamla men bockade i skala till fullskärm på tv:n.

Edit: Tydligen så är vi inte ensamma utan det är ett känt problem som även finns i Vista. Verkar vara lite delade meningar om hur det ska lösas.
Senast redigerad av Kalasmannen 2010-02-07 kl. 07:55. Anledning: Hittade lite mer info
Citera
2010-02-14, 15:58
Medlem
Kalasmannens avatar
Bumpar den här och undrar om det inte finns någon som har en ide om hur det ska lösas. Kan Hydravision vara en möjlighet? Känns ju lite konstigt att behöva gå tillbaka till XP bara för att lösa det här.
Citera
2010-02-14, 18:03
Medlem
Byt film program.

Använd tex VLC.
http://www.videolan.org/vlc/

Om "Theatre Mode" är bort plockad så verka det inte gälla XP med 2600 Pro grafikkort och förra månadens drivrutiner. Orkar inte gå, kolla, koppla extra skärm till datorerna som har Vista och Win 7.

Höger klicka på skrivbordet / Catalyst Control Center / (Avancerat läge om den inte redan är det) / Avivio Video / Theater Mode
Senast redigerad av panpo98 2010-02-14 kl. 18:06.
Citera
2010-02-14, 18:55
Medlem
Kalasmannens avatar
Jo tack använder det för fullt på min gamla Asus med XP Pro. Men i Win 7 så finns inte den tabben med, använder VLC för övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in