2010-02-03, 22:45
Medlem
Jag har gjort många utredningar, bland annat ett som innebar intelligenstest. Detta hos en psykolog, så jag talar inte om något internettest eller liknande.

Det har visat sig att jag är högintelligent. Ingen mensa-nivå, men strax under. Genomsnitt skall ju ligga vid 100. Hoppas inte psykologen ville ge mig falska förhoppningar, men det låter inte så troligt.

Detta är ingen penisförlängartråd, tvärtom.
Jag anser själv att jag är en hemsk ursäkt till människa och jag ser mig själv som allt annat än smart. Jag är lite utav en utilitarist, hade jag fått välja så hade inte personer som mig och lägre inte fått sprida sina gener vidare. Jag tänker inte göra det i varje fall, mitt liv har till största del inneburit lidande och nästintill ingen lycka. Varför skulle jag vilja utsätta en annan människa för samma smärta?

Jag är isolerad från omvärlden, så jag träffar sällan eller aldrig människor. Så jag vet inte hur medelmänniskan är.
Men om jag är intelligent så finns inget hopp för människan. Jag är borde inte ha fötts, men är för feg för att begå självmord.

Ni som har högre IQ än vad jag har, känner ni något liknande?
Är verkligen människan så deprimerande dum?
Citera
2010-02-03, 22:46
Medlem
Andrechawlas avatar
Intelligens och social kompetens är två olika saker.
Kolla på killen som vann Robinson, han var med i mensa men
var helt socialt missanpassad.
Citera
2010-02-03, 22:47
Bannlyst
Du är tydligen, du har ett passande namn också
Citera
2010-02-03, 22:48
Medlem
Varangians avatar
Du verkar ha social fobi. Har mycket lite med intelligens att göra.

"No man is an island" som man säger, sök mänsklig social kontakt så skall du se att livet blir lättare.
Citera
2010-02-03, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Du verkar ha social fobi. Har mycket lite med intelligens att göra.

"No man is an island" som man säger, sök mänsklig social kontakt så skall du se att livet blir lättare.
Det stämmer bra in på mig.

Startade en tråd innan om just det du skrev.
Citera
2010-02-03, 22:57
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patetisk
Det stämmer bra in på mig.

Startade en tråd innan om just det du skrev.

Okej, nu vet jag iofs inte din ålder eller levnadsituation; men att börja plugga på universitet kanske?

Hitta likasinnade? Bjuda lite på sig själv till att börja med?
Citera
2010-02-03, 23:04
Medlem
TimGunns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patetisk
Ni som har högre IQ än vad jag har, känner ni något liknande?
Är verkligen människan så deprimerande dum?
Vad är din IQ då? Jag ligger på 120-122.
Citera
2010-02-03, 23:19
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimGunn
Vad är din IQ då? Jag ligger på 120-122.

Du är duktig på att se geometriska logiska samband. Grattis. Tror du detta gagnar dig i det högst jordnära livet?
Citera
2010-02-03, 23:31
Medlem
TimGunns avatar
Citat:
Du är duktig på att se geometriska logiska samband. Grattis. Tror du detta gagnar dig i det högst jordnära livet?
Jag anser inte att IQ är ekvivalent med intelligens, dock anser jag att det ger en överblick på individens generella intelligens, och att det kan användas som en riktlinje på hur väl den individen kommer klara sig i livet. Ur ett allmänt perspektiv så är personer med högre IQ mer sannolika att bli framgångsrika och lyckligare. Så visst, om man ser det på det viset så anser jag att min höga IQ har och kommer att gagna mig i livet. Avundsjuk?
Citera
2010-02-03, 23:37
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ur ett allmänt perspektiv så är personer med högre IQ mer sannolika att bli framgångsrika och lyckligare. Så visst, om man ser det på det viset så anser jag att min höga IQ har och kommer att gagna mig i livet. Avundsjuk?

Nej, inte då jag själv har hög "IQ" enligt gällande test. Betyder ingenting i praktiken. Är tillräckligt erfaren för att ha träffat flera s.k. högintelligenta men ändock dumma prsoner.

Intelligens är ett instrument, men det är din egen vilja som avgör hur skickligt du spelar på det.
Citera
2010-02-03, 23:47
Medlem
TimGunns avatar
Citat:
Är tillräckligt erfaren för att ha träffat flera s.k. högintelligenta men ändock dumma prsoner.
Men om man är "högintelligent", hur kan man då vara allmänt dum? Två motsatser som jag ser det.
Citera
2010-02-04, 00:06
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Men om man är "högintelligent", hur kan man då vara allmänt dum? Två motsatser som jag ser det.

Skilj mellan intelligens och praktisk visdom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in