Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Men det är fortfarande helt godtyckliga kriterier. Ögonvitten? Finns INGA säkra.
Dock kan man via textkritik spåra vissa teman som borde vara autentiska. Det strikt judiska budskapet t.ex. Samt att några kyrkofäder talade om det förlorade "gospel of the hebrews", vilket högst rimligen borde vara det äldsta och mest autentiska.
Jag tror ju personligen att det var Matteusevangeliet som kyrkofäderna talade om! Matteus skrev sitt evangelium på Hebreiska, eller snarare Arameiska som är en dialekt till Hebreiskan. Och det är ju därför som vissa av oss Kristna (där ibland jag) tror att Matteus faktiskt skrevs på hebreiska. En utav dessa som nämnde evangelierna är bland annat Irenaeus, som Eusebios citerade från i sin kyrkohistoria. Irenaues skriver såhär:
"Matteus författade ett evangelium bland hebreerna på deras språk samtidigt som Petrus och Paulus förkunnade evangeliet i Rom och grundade församlingen där. Efter deras död överlämnade Markus, Petrus lärjunge och tolk, en nedteckning av Petrus förkunnelse till oss. Lukas, Paulus följeslagare, samlade i en bok det evangelium som Paulus förkunnade. Även Johannes, Herrens lärjunge som vilade vid hans bröst framlade sitt evangelium medan han vistades i Efesos i Asien" (Ireneus, Mot heresierna III:1:1. Citeras också av Eusebios i Kyrkohistoria V:8:2-4).
Du säger att det inte fanns några ögonvittnen, det är ju tack vare Kyrkans tradition, som vi kan vara säkra på att de evangelier vi har går tillbaka till Apostlarna själva, som hade levt nära Jesus och tillbringat flera år tillsammans med honom. Det finns i grunden ingen annan anledning än denna att ta med dessa fyra evangelier. OM man hade tänkt på ett annat sätt, så skulle man ha valt evangelier med tyngre namn än tex. Lukas och Markus. Man skulle säkerligen ha valt Evangeliet som sägs ha blivit skrivet av Jesus själv, som jag tror kallas för "Sanningsevangeliet" eller något sådant. och sedan finns det andra apokryfiska evangelier och som går hand i hand med den katolska kyrkans lära om Marias syndfrihet. I det eller om det är flera evangelier (är lite osäker) så berättas det att Maria liksom hennes son Jesus blev till genom Den helige Anden. Detta hade absolut valts med (tror jag personligen) om Kyrkan var ute efter en lära som inte alls handlade om Kriteriet att Evangeliet måste vara skrivet av en Apostel, eller en nära vän till Apostlarna!
Eller vad tror du Varangian?