Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-03, 12:48
Medlem
Hu.

Min iMac fick sig olycklig smäll på käften häromsistens när jag hade råkat snurra in hörluresladden i datorstolen och sen drog bak stolen. Hörlureuttaget är nu trasigt, vilket i sig inte gör mig så mycket iom att jag har extern ljudkort också, men det störande är att MacOS verkar "tro" att det fortfarande är en hörlur i hörlureuttaget. Detta gör att datorns inbyggda högtalare inte kan fungera, då de avaktiveras när det sitter en hörlur i uttaget.

Nu undrar jag om det finns något sätt att få MacOS att tvinga hörlureuttaget att vara inaktiverat så att jag kan få använda de inbyggda högtalarna igen?

Jag kör MacOS X 10.5.8 på en iMac 20" 2.16 Ghz'are.

Tjong.
Citera
2010-02-03, 13:02
Medlem
Draedons avatar
Jag råkade ut för samma sak på min Macbook, det enda som fanns att göra då var att skicka in den på reparation tyvärr.
Citera
2010-02-03, 13:19
Medlem
Pallemans avatar
Brukar gå ta en tandpetare i plast och pilla lite i hörlursuttaget för att återställa det, så att säga.
Citera
2010-02-03, 13:47
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palleman
Brukar gå ta en tandpetare i plast och pilla lite i hörlursuttaget för att återställa det, så att säga.

Det tipset fick jag faktiskt på den lokala Apple-butiken innan jag skickade in den... Tyvärr funkade det inte i mitt fall, men det är ju värt att prova. Grejen är ju att det sitter en liten brytare i uttaget som trycks in när man stoppar i hörlurar och felet uppkommer när den fastnar, man kan med lite tur lyckas pilla loss den med någon föremål som inte leder ström.
Citera
2010-02-04, 07:05
Medlem
smurfehs avatar
Plugga in & ur hörlurar brukar oftast lösa det, annars vill jag minnas att emilsund postade en ”guide” gällande tandpetare i uttaget..
Citera
2010-02-04, 13:40
Medlem
flipper1446s avatar
Kolla om du kan ändra inställningarna för ljudutgång i Systeminställningar > Ljud, till inbyggda högtalare. Antagligen inte, men man vet ju aldrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in