2010-02-03, 12:25
Medlem
Danni33s avatar
Jag har en liten fundering. Jag bor i Stockholm och ser massa fina kyrkor i stan, nu är min fråga om man får gå in där när man vill, när dom har öppet så att säga eller måste man gå på just gudstjänst eller när det är meningen att man ska vara där. Har aldrig vågat gå in i kyrkan och bara be, man kanske inte får vara där? Om det är helt tomt eller nått.
Citera
2010-02-03, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danni33
Jag har en liten fundering. Jag bor i Stockholm och ser massa fina kyrkor i stan, nu är min fråga om man får gå in där när man vill, när dom har öppet så att säga eller måste man gå på just gudstjänst eller när det är meningen att man ska vara där. Har aldrig vågat gå in i kyrkan och bara be, man kanske inte får vara där? Om det är helt tomt eller nått.

Vet inte hur det är i just Stockholm men där jag bor så har kyrkorna öppet om dagarna just för att folk ska få komma in och titta, antar att samma gäller i huvudstaden.
Citera
2010-02-03, 12:40
Medlem
_Samuelsson_s avatar
Gå in och ta dig en titt du, lär inte skada
Citera
2010-02-03, 12:44
Medlem
clas_ohlssons avatar
Det är bara att gå in som du känner för! Jag brukar göra det ibland när jag har vägarna förbi en fin kyrka, en kyrka jag kanske inte vart inne i förr eller bara för att få lite ro mot stressen utanför i storstaden. Jag är inte särskilt religiös men grymt intresserad av kyrklig arkitektur och historia.

Det är bara att gå in, under gudstjänst eller inte. Du väljer. Alla kyrkor från Svenska kyrkan har öppet dagligen (med kanske ett fåtal undantag ute i landet). Tidigare var de även öppna dygnet runt men på grund att det lockade till sig uteliggare och annat pack på kvällarna så har vi inte den förmånen längre.

Ibland är det rätt skönt att bara gå in, sitta på en bänk, känna tystnaden (då man oftast är helt själv), kanske blippa lite på sin iPhone (ljudlöst då såklart).
Citera
2010-02-04, 14:59
Avslutad
Om du vill gå in i en katolsk kyrka kan det vara värt att känna till att den stora porten ibland är låst utanför mässtid på sina håll.

Man brukar då kunna gå in i någon sidoingång.
Citera
2010-02-05, 13:57
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clas_ohlsson
Tidigare var de även öppna dygnet runt men på grund att det lockade till sig uteliggare och annat pack på kvällarna så har vi inte den förmånen längre.

Ja det där ser ju rätt så skrämmande ut i mina ögon! Att Kyrkan låser Kyrkbyggnaden för uteliggare! Det är för dessa människor vi borde ha dessa byggnader till för! Vart är den goda frukten hos dessa människor som väljer att låsa kyrkbyggnaden så att hemlösa inte skall kunna komma in och skall istället vara ute på gatan och frysa? Det är upprörande, och jag känner att jag verkligen måste be för detta! Att Jesus tänder kärlekens låga i allas våra hjärtan, så att vi känner kärlek och kan älska dessa människor som behöver våran och Kristus hjälp!

Guds Frid!
Senast redigerad av Rottweilern 2010-02-05 kl. 14:03.
Citera
2010-02-05, 15:57
Medlem
clas_ohlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Ja det där ser ju rätt så skrämmande ut i mina ögon! Att Kyrkan låser Kyrkbyggnaden för uteliggare! Det är för dessa människor vi borde ha dessa byggnader till för! Vart är den goda frukten hos dessa människor som väljer att låsa kyrkbyggnaden så att hemlösa inte skall kunna komma in och skall istället vara ute på gatan och frysa? Det är upprörande, och jag känner att jag verkligen måste be för detta! Att Jesus tänder kärlekens låga i allas våra hjärtan, så att vi känner kärlek och kan älska dessa människor som behöver våran och Kristus hjälp!

Guds Frid!

Har för mig att det dessutom ledde till en massa stölder och vandalisering av våra kulturskatter nattetid så var nog rätt smart ändå då jag tror att många av dessa människor inte är helt oskyldiga i det hela.

Deo volente!
Citera
2010-02-06, 13:06
Medlem
madeinflens avatar
Exakt, kyrkan hjälper uteliggare på annat sätt. Kyrkorum skulle bli förstörda och föremål försvinna om kyrkor stod öppna nattetid, det begriper väl vem som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in