2010-02-03, 10:37
Medlem
BandieraRossas avatar
Något jag länge funderat på, är varför det råder en fullkomlig avsaknad av självutnämnda nationalister på forumet, till fördel för de betydligt talrikare "nationella".

Varför "nationella", men inte nationalister? Enligt SAOL är nationell ett adjektiv:

"Utmärkande för ett folk, som tillhör el. angår el. avser en nation el. hela nationen, folk-; inhemsk; fosterländsk."

Är det bara jag som tycker att det ter sig ganska inkorrekt, att säga att man är "nationell", att man är något "utmärkande för ett folk, som tillhör el. angår el. avser en nation el. hela nationen, folk-; inhemsk; fosterländsk"?
Citera
2010-02-03, 15:20
Medlem
Krehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BandieraRossa
Något jag länge funderat på, är varför det råder en fullkomlig avsaknad av självutnämnda nationalister på forumet, till fördel för de betydligt talrikare "nationella".

Varför "nationella", men inte nationalister? Enligt SAOL är nationell ett adjektiv:

"Utmärkande för ett folk, som tillhör el. angår el. avser en nation el. hela nationen, folk-; inhemsk; fosterländsk."

Är det bara jag som tycker att det ter sig ganska inkorrekt, att säga att man är "nationell", att man är något "utmärkande för ett folk, som tillhör el. angår el. avser en nation el. hela nationen, folk-; inhemsk; fosterländsk"?

Bra fråga. Jag själv finner ordet "Nationell" fel för det syfte som det används för på det här forumet och andra. Kallar mig själv nationalist.
Citera
2010-02-03, 15:26
Medlem
Bagarbarnets avatar
Jag ser inget motsträvigt i att vara nationell samt nationalist? Jag kallar mig både och, för folk inom rörelsen benämner jag mig som nationaldemokrat/nationell och utanför rörelsen nationalist/nationaldemokrat.
Citera
2010-02-03, 18:43
Medlem
BandieraRossas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreh
Bra fråga. Jag själv finner ordet "Nationell" fel för det syfte som det används för på det här forumet och andra. Kallar mig själv nationalist.

Användningen av "nationell" verkar vara ganska utbredd, då jag noterat att flera nationalistiska organisationer och dylikt, vilka kommer upp genom sökningar på google.se, flitigt använder begreppet, även i själva organisationens namn.

Exempel: tidskriften "Nationell Idag", samt " ungdomsförbundet "Nationell ungdom".

Bristande språkkunskaper hos de "nationella", eller en språklig nymodighet?
Citera
2010-02-03, 18:48
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Användningen av "nationell" verkar vara ganska utbredd, då jag noterat att flera nationalistiska organisationer och dylikt, vilka kommer upp genom sökningar på google.se, flitigt använder begreppet, även i själva organisationens namn.

Exempel: tidskriften "Nationell Idag", samt " ungdomsförbundet "Nationell ungdom".

Bristande språkkunskaper hos de "nationella", eller en språklig nymodighet?

Knappast en nymodighet då Sveriges nationella ungdomsförbund grundades redan 1915.
Citera
2010-02-03, 22:02
Medlem
BandieraRossas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Knappast en nymodighet då Sveriges nationella ungdomsförbund grundades redan 1915.

Då återstår endast bristande språkkunskaper.
Senast redigerad av BandieraRossa 2010-02-03 kl. 22:11.
Citera
2010-02-04, 09:54
Medlem
kaiross avatar
Då fick vi det avklarat. Eftersom jag talar -och firar svenska högtider/seder, kan jag i framtiden kalla mig nationell etnopluralist. Fast jag föredrar nog ändå världsmedborgare.
Citera
2010-02-04, 10:07
Medlem
Landsknechts avatar
Du överdriver bara vad som är en liten sak. Självklart så används benämningen "nationell" som en synonym för "nationalist". Själv kallar jag mig för nationalist dock.
Citera
2010-02-04, 12:23
Medlem
vidrigjattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Då fick vi det avklarat. Eftersom jag talar -och firar svenska högtider/seder, kan jag i framtiden kalla mig nationell etnopluralist. Fast jag föredrar nog ändå världsmedborgare.

Äckelbög.

Det har en tuffare klang och det är vissa rörelser som använder de. De hårdare nationalisterna. ND och uppåt. Det är något man är inom de hårdare svenska nationalistiska rörelserna.

Jag kallar mig själv för nationalist.
Citera
2010-02-04, 14:15
Bannlyst
Citat:

Det handlar nog i grunden om en språklig miss som sedan har blivit etablerad, även de mest bildade av nationalismens motståndare använder ju begreppet "nationella" om nationalister och har gjort så sedan 20-talet.
Citera
2010-02-04, 14:42
Medlem
BandieraRossas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leagacy
Det handlar nog i grunden om en språklig miss som sedan har blivit etablerad, även de mest bildade av nationalismens motståndare använder ju begreppet "nationella" om nationalister och har gjort så sedan 20-talet.

Ja, vid närmare eftertanke låter det mycket rimligt. Dock återstår möjligheten att användadet av nationell i detta sammanhang inte ansågs vara en språklig felaktighet för nästan hundra år sedan. Det svenska språket har ju förändrats en hel del på nästan hundra år.
Citera
2010-02-04, 15:17
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Nog kan du göra det, om vi ser på hur epitetet nationell nyttjas idag, så finns det nog ingen begränsning på vem som kan kalla sig nationell. Jag bara väntar på att gruppen för nationella bögars riksföreing för pro-islamistiska kattägare ska skapas.

Själv ska jag kallar jag mig för nationell allt mer sällan för att slippa klumpas ihop med allt från vänster-nationella till anarkistiska-höger-nihilister.

/Micke
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in