2010-02-02, 22:25
Medlem
Braxynglets avatar
Hejsan hejsan, har haft en och samma grafikbugg under en längre period nu. Till en första början så var det bara under ytterst korta perioder i spel, grafikbuggen kunde synas under ställen som var extra krävande eller vad man ska kalla det. (För dom som spelar wow: Som när man loggar in i dalaran på primetime). Men det hela kunde återgå till normalt på bara några sekunder igen av sig självt.

Sen nu så har jag inte spelat något direkt avancerat spel sen i september 2008, men nu har suget kommit tillbaka. Och den här grafikbuggen gör det till ett helvete för mig. Så som den är i nuläget gör de flesta 3d spel i princip ospelbara. Började med att jag skulle testa Torchlight, som ska vara ett rätt "icke-hårdvaru-krävande"-spel. Det fungerade helt okej dom 3 första sekunderna men sen började den här buggen sakta med säkert titta fram. Det blir som långa stavar som sträcker sig ut från de olika objekten/etc i spelet (se bild längre ner). Till en början bara några få, men allt eftersom blir dom fler tills dom täcker hela skärmen och skapar nån sorts epilepsi-myrornaskrig-massaker där man inte kan se ett skit.
Får tendenser till samma bugg i Warcraft3, inte lika extrem med de färgade stavarna, men som små rutmönster med färgändringar på t.ex marken i spelet. Har även spelat en hel del nhl 2002 sen den här buggen började titta fram, och där märker jag inte av den alls. Nog för att det är ett väldigt gammalt spel. Men det är ju trots allt i en 3d miljö det med. Så kanske har nåt med nån sorts ny teknik vad gäller grafikkort eller whatever att göra. Och så slutgiltigen så får jag buggen i world of warcraft, som inte heller det är ett spel med höga krav. Kör allt på lägsta, men buggen tittar fram efter några minuter ändå, och bygger sig sakta större. Kom på något som gör så att den försvinner för stunden dock, och det är att tabba ut och in igen. Men blir ju rätt irriterande i längden att hålla på så.

Det roliga är att just world of warcraft har fungerat utmärkt med just den drivrutinen till grafikkortet jag använde då buggen uppstod, samt med den drivrutin jag har på skivan jag fick med då jag köpte grafikkortet. Jag har inte ändrat nånting, jag har inte bytt till någon annan drivrutin än just de två ovannämnda. Det är ju ett gammalt kort jag har (radeon 9800pro, el classico!), men om det nu är själva kortet som börjar sacka ihop, får man den här typen av besvär då? Trodde hela skiten bara vägrade visa bild på skärmen isf. Och det skumma är att det fungerar perfekt en stund efter att man tabbat ur och in igen, eller precis när man startat spelet. Vet inte om det behövs nån mer info, bara att fråga isåfall. Rätt trött för tillfället så vet inte hur bra jag förklarat mitt problem.

Tack på förhand!

Bild:
http://img21.imageshack.us/img21/3658/wowscrnshot020210215845.jpg
Citera
2010-02-03, 00:02
Medlem
Silmarillions avatar
Det första du ska göra är att ställa ner prestandan lite och kolla om det blir någon skillnad. Dessutom skulle jag råda dig till att gå in på tillverkarens hemsida och kolla om de finns någon senare version av drivrutinerna till kortet. Det kan göra underverk.

http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx
Citera
2010-02-03, 00:02
Medlem
Gissar på hårdvarufel, köp nytt grafikkort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in