Citat:
Ursprungligen postat av Razaranje
Tjena! Jag har en dator med problem. Jag antar att jag måste formatera om den, men jag skulle vilja rädda filer på den, om möjligt.
Nu till felet.
När man startar datorn, tar det först mycket lång tid innan man kommer till välkomstskärmen, sen när man trycker på en användare loggas man in, man kommer till skrivbordet och alla ikoner kommer upp. Dock så är allt som en bild, det går inte att göra någonting. Det enda som inte är dött är muspekaren, som det går att röra (men inte att trycka på något). Ett timglas visas när man håller muspekaren över aktivitetsfältet, men inte när man håller den over skrivbordet.
Har försökt med BackOnTrack, men ingen skillnad. Provat felsäkert läge, men det kommer inte längre än till en svart ruta med ett liggande, blinkande streck uppe i vänstra hörnet.
Det är en bärbar dator med Win XP Home Ed.
Finns det någon möjlighet att komma åt filerna på hårddisken och flytta dem, för att sedan kunna göra en formatering?
Jag tro att det rör sig om ett ”MSN-virus”.
Någon som kan hjälpa mig?
funkar på win xp pro, fast vet ej om det funkar på win xp home edition
Innan du loggar in, håll ctrl+alt+delete+delete (du ska hålla ctrl sen trycka på delete 2gånger). Användarnamn Skriver du Administratör klicka ok (ingen lösenord).
Försök att nå dina filer därifrån eller om du kan ta bort viruset så behövs det ingen ominstallation
Ladda ner Malware scanna datorn ta bort virus om det finns
http://www.malwarebytes.org/mbam.php