Citat:
Ursprungligen postat av the-consul
Tror dock inte att det är på det viset.
Har hört att vänsterpartiet ska vara det mest "utbildade" partiet, dvs med flest andel akademiker. Och det kanske man kan tänka sig, att det attraherar lågavlönade akademiker i offentlig sektor; lärare och socionomer. Och så förstås Sveriges vänstervridna journalistkår m.fl.
Underklassen röstar i huvudsak inte och röstar dom, röstar dom på sossarna, är min högst personliga teori.
Folkpartiet skall vara det mest utbildade i genomsnitt. Finns mången boksmart statsvetare som har uttryckt detta genom att "om alla vore välutbildade så hade Fp varit det största partiet". Tja..
Jag har sällan träffat vänsterpartister som har någon riktig erfarenhet av kroppsarbetesjobb? De flesta som jag har träffat (!) är kulturvänster, akademikervänster eller allmänn medelklass som aldrig ger upp tanken på att de är arbetarklass även om de aldrig har kunnat klassas som detta. Lika mycket sparka uppåt (de som tjänar mer eller kan kategoriseras som arbetsgivare/dylikt oavsett ekonomi) som förakt nedåt rent praktiskt (omedvetenhet, brist på bildning etc).
Har jävligt svårt för de flesta av dessa.. Antingen så blir de hycklare som jag ser det, eller saknar en uppfattning om hårt arbete som jag uppfattar som snobbig, eller så missar man/ursäktar ofta det enorma och grymma förtryck som kommunistblock har utverkat.
Många av de vänstermänniskor som gillade Schyman före Persson kunde jag däremot uppfatta mer som humanister med annorlunda verklighetsuppfattning/åsikter än jag själv. Men Ohly-vänstern (de som är kvar) känns oacceptabla allt som oftast. På samma sätt som ND känns oacceptabla. Slirar på demokratin tycker jag.