• 4
  • 5
2013-12-18, 00:56
Medlem
enlessmuss avatar
Det är ju individuellt, för mig så blir det åt att luta mig åt Kants tankar; det är fan inte rätt att med manipulation få det man vill (dupera). Det spelar ingen roll om jag välvilligt ger någon det denne vill ha, om jag blev förledd till det så har mina intentioner, eller åtminstone vad jag byggde de på, varit falska och det var därför inte med ärligt uppsåt för den andre. Får jag reda på, säg, att en bekant påstått sig vara så pass fattig att denne inte har råd med ett busskort därför fick mig att köpa det åt denne när personen egentligen hade råd så vill jag fanimig ha tillbaka busskortet eller en ersättning för det. Dessa sociopater gör inte rätt i sina handlingar, sedan att de inte begått något brott är en annan femma.
Citera
2013-12-18, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enlessmus
Det är ju individuellt, för mig så blir det åt att luta mig åt Kants tankar; det är fan inte rätt att med manipulation få det man vill (dupera). Det spelar ingen roll om jag välvilligt ger någon det denne vill ha, om jag blev förledd till det så har mina intentioner, eller åtminstone vad jag byggde de på, varit falska och det var därför inte med ärligt uppsåt för den andre. Får jag reda på, säg, att en bekant påstått sig vara så pass fattig att denne inte har råd med ett busskort därför fick mig att köpa det åt denne när personen egentligen hade råd så vill jag fanimig ha tillbaka busskortet eller en ersättning för det. Dessa sociopater gör inte rätt i sina handlingar, sedan att de inte begått något brott är en annan femma.

Nej du uttrycker det väldigt klart att dessa personer inte gör rätt... *trumvirvel* enligt dig.

Varför är din åsikt värd mer än "sociopats" åsikt ?

Ni är båda jämställda med gud(om h*n nu finns)
Citera
2013-12-18, 08:11
Medlem
MLEs avatar
Man gör olika VAL, om jag inte lockas av att lura folk Tex, det ger mig ingenting, så gör jag det VALET. Här finns det ett rätt och ett fel val att göra.
Citera
2013-12-18, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MLE
Man gör olika VAL, om jag inte lockas av att lura folk Tex, det ger mig ingenting, så gör jag det VALET. Här finns det ett rätt och ett fel val att göra.

nope.

enligt dig finns det ett rätt och ett fel... "ett val" som troligtvis lutar åt att vara "hederlig"
enligt "sociopaten" finns det ett rätt och ett fel... "ett val" som troligtvis lutar åt att vara "ohederlig" enligt dig!

så vem är sociopaten här, EGENTLIGEN.

ps.
Jag instämmer och håller samma "värderingar" som er....
men jag inser också att mina värderingar inte är mer värda för att det vinner demokratisk kraft.

Jag tar ansvar för mina egna värderingar.
Det tycks varken ni eller "sociopaten" som lura er göra.

Antar att det handlar om stolthet?

Blir jag duperad så är inte det hela världen, för jag har ingen stolthet gentemot värden.
Senast redigerad av freethespeech 2013-12-18 kl. 18:08.
Citera
2013-12-19, 08:15
Medlem
MLEs avatar
Ja, enligt mig finns det ett rätt och ett fel!

Men visst kan man krångla till det så att allt blir en enda röra!

För mig är det inte heller hela världen om jag blir lurad pga att jag HAR stolthet!
Citera
2013-12-19, 08:45
Medlem
Jag kan ta godis från ett barn ifall jag vill.
Utnyttja min överlägsna fysik och mitt oemotstridbara intellekt.
Men nej.
Så gör man inte.

Är man stark måste man vara snäll.
Eller måste och måste.
Man har ju val.
Men det är vägen jag vandrar iallafall.
Citera
2013-12-19, 10:46
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freethespeech
Nej du uttrycker det väldigt klart att dessa personer inte gör rätt... *trumvirvel* enligt dig.

Hans åsikt är mera värd för mig som vill bo i ett bättre samhälle. Den borde vara mer värd för er andra också. Fast den är inte värd mer i dagen samhälle där vi hyllar duperande.

Har inget med gud att göra.
Citera
2013-12-19, 10:47
Medlem
MLEs avatar
Jag ser det inte heller som någon utmaning att lura någon starkare. Jag tror att det beror på om man har stolthet eller ej. Jag har svårt att förstå mig på människor utan stolthet.
Citera
2013-12-30, 14:39
Medlem
enlessmuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freethespeech

Som jag sade så är det individuellt; tror verkligen inte på en "universal" filosofi som är den "rätta" (t.ex. diverse gudomliga budord eller liknande). För mig så är ärlighet en viktigare dygd än, säg, dupering då det enligt mig leder till ett godare samhälle. Jag tror att de flesta vill leva i ett samhälle där man kan lita på varandra snarare än ett där det handlar om att vara så skicklig på att imitera normalt beteende och dupera som möjligt.

Objektivt så handlar det om altruism kontra egoism; individuella värderingar. Såvida inte en suverän gudamakt samt dennes budord bevisas så kommer just denna diskussion alltid att vara en fråga om värderingar.
Senast redigerad av enlessmus 2013-12-30 kl. 14:42.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in