• 4
  • 5
2013-12-18, 00:56
Medlem
enlessmuss avatar
Det r ju individuellt, fr mig s blir det t att luta mig t Kants tankar; det r fan inte rtt att med manipulation f det man vill (dupera). Det spelar ingen roll om jag vlvilligt ger ngon det denne vill ha, om jag blev frledd till det s har mina intentioner, eller tminstone vad jag byggde de p, varit falska och det var drfr inte med rligt uppst fr den andre. Fr jag reda p, sg, att en bekant psttt sig vara s pass fattig att denne inte har rd med ett busskort drfr fick mig att kpa det t denne nr personen egentligen hade rd s vill jag fanimig ha tillbaka busskortet eller en ersttning fr det. Dessa sociopater gr inte rtt i sina handlingar, sedan att de inte begtt ngot brott r en annan femma.
Citera
2013-12-18, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enlessmus
Det r ju individuellt, fr mig s blir det t att luta mig t Kants tankar; det r fan inte rtt att med manipulation f det man vill (dupera). Det spelar ingen roll om jag vlvilligt ger ngon det denne vill ha, om jag blev frledd till det s har mina intentioner, eller tminstone vad jag byggde de p, varit falska och det var drfr inte med rligt uppst fr den andre. Fr jag reda p, sg, att en bekant psttt sig vara s pass fattig att denne inte har rd med ett busskort drfr fick mig att kpa det t denne nr personen egentligen hade rd s vill jag fanimig ha tillbaka busskortet eller en ersttning fr det. Dessa sociopater gr inte rtt i sina handlingar, sedan att de inte begtt ngot brott r en annan femma.

Nej du uttrycker det vldigt klart att dessa personer inte gr rtt... *trumvirvel* enligt dig.

Varfr r din sikt vrd mer n "sociopats" sikt ?

Ni r bda jmstllda med gud(om h*n nu finns)
Citera
2013-12-18, 08:11
Medlem
MLEs avatar
Man gr olika VAL, om jag inte lockas av att lura folk Tex, det ger mig ingenting, s gr jag det VALET. Hr finns det ett rtt och ett fel val att gra.
Citera
2013-12-18, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MLE
Man gr olika VAL, om jag inte lockas av att lura folk Tex, det ger mig ingenting, s gr jag det VALET. Hr finns det ett rtt och ett fel val att gra.

nope.

enligt dig finns det ett rtt och ett fel... "ett val" som troligtvis lutar t att vara "hederlig"
enligt "sociopaten" finns det ett rtt och ett fel... "ett val" som troligtvis lutar t att vara "ohederlig" enligt dig!

s vem r sociopaten hr, EGENTLIGEN.

ps.
Jag instmmer och hller samma "vrderingar" som er....
men jag inser ocks att mina vrderingar inte r mer vrda fr att det vinner demokratisk kraft.

Jag tar ansvar fr mina egna vrderingar.
Det tycks varken ni eller "sociopaten" som lura er gra.

Antar att det handlar om stolthet?

Blir jag duperad s r inte det hela vrlden, fr jag har ingen stolthet gentemot vrden.
Senast redigerad av freethespeech 2013-12-18 kl. 18:08.
Citera
2013-12-19, 08:15
Medlem
MLEs avatar
Ja, enligt mig finns det ett rtt och ett fel!

Men visst kan man krngla till det s att allt blir en enda rra!

Fr mig r det inte heller hela vrlden om jag blir lurad pga att jag HAR stolthet!
Citera
2013-12-19, 08:45
Medlem
Jag kan ta godis frn ett barn ifall jag vill.
Utnyttja min verlgsna fysik och mitt oemotstridbara intellekt.
Men nej.
S gr man inte.

r man stark mste man vara snll.
Eller mste och mste.
Man har ju val.
Men det r vgen jag vandrar iallafall.
Citera
2013-12-19, 10:46
Medlem
derivats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freethespeech
Nej du uttrycker det vldigt klart att dessa personer inte gr rtt... *trumvirvel* enligt dig.

Hans sikt r mera vrd fr mig som vill bo i ett bttre samhlle. Den borde vara mer vrd fr er andra ocks. Fast den r inte vrd mer i dagen samhlle dr vi hyllar duperande.

Har inget med gud att gra.
Citera
2013-12-19, 10:47
Medlem
MLEs avatar
Jag ser det inte heller som ngon utmaning att lura ngon starkare. Jag tror att det beror p om man har stolthet eller ej. Jag har svrt att frst mig p mnniskor utan stolthet.
Citera
2013-12-30, 14:39
Medlem
enlessmuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freethespeech

Som jag sade s r det individuellt; tror verkligen inte p en "universal" filosofi som r den "rtta" (t.ex. diverse gudomliga budord eller liknande). Fr mig s r rlighet en viktigare dygd n, sg, dupering d det enligt mig leder till ett godare samhlle. Jag tror att de flesta vill leva i ett samhlle dr man kan lita p varandra snarare n ett dr det handlar om att vara s skicklig p att imitera normalt beteende och dupera som mjligt.

Objektivt s handlar det om altruism kontra egoism; individuella vrderingar. Svida inte en suvern gudamakt samt dennes budord bevisas s kommer just denna diskussion alltid att vara en frga om vrderingar.
Senast redigerad av enlessmus 2013-12-30 kl. 14:42.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in