Citat:
Ursprungligen postat av surfacing
[...]
Tjusigt grabbar (ev. flickor)!
Några ytterligare följdfrågor: Är NTFS att föredra framför FAT32? Ungefär hur lång tid tar formateringen, blir jag kvar här hela kvällen? Bara någon rimlig siffra uppskattas hehe. Bör jag köra lite backup på respektive partition, utifall risken är stor att något går åt helvete och allt innehåll försvinner (det är inte riktigt mina prylar alltså)?
Om du gör en formatering av partitionen så är säkerhetsbackup att rekommendera, då allt kommer att raderas på den.
Om du däremot kör en konvertering med kommandoväxeln som jag gav, så behöver du inte oroa dig för backup.
Vid en konvertering så lämnas all data på partitionen intakt, men filsystemet ändras till NTFS.
Angående tiden det tar för konvertering så beror det på hur modern dator & hur snabb hårddisk du har.
Vid en eventuell formatering så kan du välja "Snabbformatering" som går på bara några sekunder.
Och för att svara på din första fråga så är svaret "ja". NTFS är alltid att föredra framför FAT32.
FAT32 har sina begränsningar, och är ett äldre filsystem än NTFS.
Även om NTFS kanske inte är optimalt så är det det enda vettiga alternativet för ett Windows-system.