Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-02, 18:47
Medlem
surfacings avatar
Tjingeling.

Jag sitter just nu på en dator som helst skulle ha behövt packa upp en flera stycken 4GB+ stora ISO-filer från några WinRARkataloger. Går det att fuska sig runt det här skiten på något vis utan att konvertera hela filsystemet till NTFS? Jo jag undrar därför att jag först och främst är lite osäker på en sådan operation då jag aldrig utfört något dylikt tidigare. Sedan vet jag inte om en konvertering innebär att datorn senare inte är kompatibel med andra komponenter som har andra system (exempelvis externa hårdiskar med FAT32 etc)?

Hjälp en neeewwb please.
Citera
2010-02-02, 18:49
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Rubrik redigerad då den var en urusel sådan //Mod
Citera
2010-02-02, 18:49
Medlem
BigAndAlmightys avatar
För att formatera till NTFS högerklicka på disken och tryck "Formatera...". Välj sedan NTFS och sen är det bara att vänta.
Citera
2010-02-02, 18:51
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surfacing
Tjingeling.

Jag sitter just nu på en dator som helst skulle ha behövt packa upp en flera stycken 4GB+ stora ISO-filer från några WinRARkataloger. Går det att fuska sig runt det här skiten på något vis utan att konvertera hela filsystemet till NTFS? Jo jag undrar därför att jag först och främst är lite osäker på en sådan operation då jag aldrig utfört något dylikt tidigare. Sedan vet jag inte om en konvertering innebär att datorn senare inte är kompatibel med andra komponenter som har andra system (exempelvis externa hårdiskar med FAT32 etc)?

Hjälp en neeewwb please.

Att konvertera en partition från FAT32 till NTFS är inga som helst problem.
Öppna kommando/DOS-prompten och skriv "convert <partition som du vill konvertera - t. ex "D:") /FS:NTFS"...

Exempel:
Kod:
convert D: /FS:NTFS

Angående kompabilitet så är det heller inga problem; du kan utan konstigheter komma åt andra partitioner som är FAT32, även om systemet ligger på en NTFS-partition.
Citera
2010-02-02, 19:04
Medlem
Credzs avatar
Om du väljer att konvertera till NTFS så kan du bara göra samma sak på dom externa hårddiskarna också.
Citera
2010-02-02, 19:11
Medlem
surfacings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Rubrik redigerad då den var en urusel sådan //Mod
Bwahaha jasså så det stack i ögonen på dig . Jaja... Jag ska hålla igen med svordomarna här nu jag lovar.

Citat:
Ursprungligen postat av BigAndAlmighty
För att formatera till NTFS högerklicka på disken och tryck "Formatera...". Välj sedan NTFS och sen är det bara att vänta.
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Att konvertera en partition från FAT32 till NTFS är inga som helst problem.
Öppna kommando/DOS-prompten och skriv "convert <partition som du vill konvertera - t. ex "D:") /FS:NTFS"...

Exempel:
Kod:
convert D: /FS:NTFS

Angående kompabilitet så är det heller inga problem; du kan utan konstigheter komma åt andra partitioner som är FAT32, även om systemet ligger på en NTFS-partition.
Tjusigt grabbar (ev. flickor)!
Några ytterligare följdfrågor: Är NTFS att föredra framför FAT32? Ungefär hur lång tid tar formateringen, blir jag kvar här hela kvällen? Bara någon rimlig siffra uppskattas hehe. Bör jag köra lite backup på respektive partition, utifall risken är stor att något går åt helvete och allt innehåll försvinner (det är inte riktigt mina prylar alltså)?
Senast redigerad av surfacing 2010-02-02 kl. 19:15.
Citera
2010-02-02, 19:48
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surfacing
[...]

Tjusigt grabbar (ev. flickor)!
Några ytterligare följdfrågor: Är NTFS att föredra framför FAT32? Ungefär hur lång tid tar formateringen, blir jag kvar här hela kvällen? Bara någon rimlig siffra uppskattas hehe. Bör jag köra lite backup på respektive partition, utifall risken är stor att något går åt helvete och allt innehåll försvinner (det är inte riktigt mina prylar alltså)?

Om du gör en formatering av partitionen så är säkerhetsbackup att rekommendera, då allt kommer att raderas på den.
Om du däremot kör en konvertering med kommandoväxeln som jag gav, så behöver du inte oroa dig för backup.
Vid en konvertering så lämnas all data på partitionen intakt, men filsystemet ändras till NTFS.
Angående tiden det tar för konvertering så beror det på hur modern dator & hur snabb hårddisk du har.
Vid en eventuell formatering så kan du välja "Snabbformatering" som går på bara några sekunder.

Och för att svara på din första fråga så är svaret "ja". NTFS är alltid att föredra framför FAT32.
FAT32 har sina begränsningar, och är ett äldre filsystem än NTFS.
Även om NTFS kanske inte är optimalt så är det det enda vettiga alternativet för ett Windows-system.
Citera
2010-02-02, 19:57
Medlem
surfacings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Om du gör en formatering av partitionen så är säkerhetsbackup att rekommendera, då allt kommer att raderas på den.
Om du däremot kör en konvertering med kommandoväxeln som jag gav, så behöver du inte oroa dig för backup.
Vid en konvertering så lämnas all data på partitionen intakt, men filsystemet ändras till NTFS.
Angående tiden det tar för konvertering så beror det på hur modern dator & hur snabb hårddisk du har.
Vid en eventuell formatering så kan du välja "Snabbformatering" som går på bara några sekunder.

Och för att svara på din första fråga så är svaret "ja". NTFS är alltid att föredra framför FAT32.
FAT32 har sina begränsningar, och är ett äldre filsystem än NTFS.
Även om NTFS kanske inte är optimalt så är det det enda vettiga alternativet för ett Windows-system.

Jag är lite för snabb med att bara häva ur mig vad jag försöker framföra haha, syftade på "konvertera" förstås. Men nu har jag nog all information jag behöver så tack så mycket för hjälpen ska du ha!

Edit: Redan nu är konverteringen klar. Jag körde genom cmd och det gick mycket snabbt och smärtfritt. Jag stötte visserligen på några oväntade frågor men det löste sig.
Senast redigerad av surfacing 2010-02-02 kl. 20:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in