2010-02-02, 10:35
Medlem
Jag har alltid undrat över detta citat angående bibeln

"Och Gud sade: "Varde mitt i vattnet ett fäste som skiljer vatten från vatten."

Och Gud gjorde fästet, och skilde vattnet under fästet från vattnet ovan fästet; och det skedde så.

Och Gud kallade fästet himmel. Och det vart afton, och det vart morgon, den andra dagen.

Och Gud sade: "Samle sig det vatten som är under himmelen till en särskild plats, så att det torra bliver synligt." Och det skedde så. "
(1 Mosebok 1:6-9)

Enligt min tolkning av dessa verser så tror författaren att himlen är ett fäste som skall skiilja vatten från vatten.

Författaren tror alltså att anledningen till att himlen är blå är för att de är vatten som finns över himlen(fästet).

Har jag tolkat rätt?
Citera
2010-02-02, 10:40
Bannlyst
Det finns vatten ovanför molnen, varför tvivlar du på bibeln?
Citera
2010-02-02, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWBR
Det finns vatten ovanför molnen, varför tvivlar du på bibeln?

haha men hela himlen är ett fäste
Citera
2010-02-02, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalamankala
Jag har alltid undrat över detta citat angående bibeln

"Och Gud sade: "Varde mitt i vattnet ett fäste som skiljer vatten från vatten."

Och Gud gjorde fästet, och skilde vattnet under fästet från vattnet ovan fästet; och det skedde så.

Och Gud kallade fästet himmel. Och det vart afton, och det vart morgon, den andra dagen.

Och Gud sade: "Samle sig det vatten som är under himmelen till en särskild plats, så att det torra bliver synligt." Och det skedde så. "
(1 Mosebok 1:6-9)

Enligt min tolkning av dessa verser så tror författaren att himlen är ett fäste som skall skiilja vatten från vatten.

Författaren tror alltså att anledningen till att himlen är blå är för att de är vatten som finns över himlen(fästet).

Har jag tolkat rätt?

Det var så från början, ett vattenhölje utanför atmosfären, det skyddade mot kosmisk strålning och gjorde att människorna inte åldrades på samma sätt som vi gör idag pga strålningen. Vid syndafloden så kan du läsa om hur Gud låter det här vattenhöljet störta in på jorden, det är också då som nord och sydpolen bildas, de kan endast ha bildats genom att stora mängder vatten flödat in vid polerna och snabbt frusit.
Citera
2010-02-02, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertKallstrom
Det var så från början, ett vattenhölje utanför atmosfären, det skyddade mot kosmisk strålning och gjorde att människorna inte åldrades på samma sätt som vi gör idag pga strålningen. Vid syndafloden så kan du läsa om hur Gud låter det här vattenhöljet störta in på jorden, det är också då som nord och sydpolen bildas, de kan endast ha bildats genom att stora mängder vatten flödat in vid polerna och snabbt frusit.

Öhh.. räknas världshaven som stora vattenmängder? Hört talas om istider? Hela norden var väl täckt av is utan att en syndaflod var inblandad?
Citera
2010-02-02, 15:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kalamankala
Har jag tolkat rätt?
Nej, helt fel. När Gud talar om fästet som separerar vatten från vatten så talar han om himlen. Det finns ju vatten i himlen; det kallas för moln (moln är gjorda av vatten), och det vattnet som finns på marken kallas för hav

Citat:
Ursprungligen postat av AdHoc
Öhh.. räknas världshaven som stora vattenmängder? Hört talas om istider? Hela norden var väl täckt av is utan att en syndaflod var inblandad?
Syndafloden orsakade istiden. Den gjorde så att jordens axel vände sig lite och jordens nordpol och sydpol flyttade sig så att norden blev frusen.
Senast redigerad av ikosaedri 2010-02-02 kl. 15:28.
Citera
2010-02-02, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdHoc

Vattenmängderna måste komma ovanifrån och snabbt. Det där med istider är spekulationer, det man tolkar som spår av istider kan lika gärna vara spår av syndafloden.
Citera
2010-02-02, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertKallstrom
Vattenmängderna måste komma ovanifrån och snabbt. Det där med istider är spekulationer, det man tolkar som spår av istider kan lika gärna vara spår av syndafloden.

Struntprat! Inlandsisarna i Arktis och Antarktis är is som bildats av sammanpressat snö som inte smält bort från föregende år. Det kallas då glaciärer. Det är därför isen har skikt i glaciärer. Det finns spår av otaliga istider det är bara okunniga bibeltroende som inte begriper eller vill förstå det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in