Citat:
Ursprungligen postat av Aragonien
Är det något fel att tro på människans godhet? Jag tror att alla människor innerst inne är goda men det ibland kan komma i konflikt med yttre faktorer.
Jag känner flera högutbildade och rika som röstar på S. Jag personlig har inget emot att avvara lite pengar till de som behöver det. Det finns faktiskt viktigare saker i livet än pengar.
Det har ingen vettig manniska med empati och utbildning. Det manga (daribland jag sjalv) har valdigt mkt emot ar att arbeta hart och skatta for att sedan se manniskor som faktiskt INTE behover de har pengarna fa dem. En del brukar havda att det ar en valdigt liten minioritet men jag vill inte halla med. Jag kommer fran en stad som har extremt risig ekonomi och hog andel manniskor som forsorjer sig pa socialbidrag. Det jag har sett handa ar att manniskor inte hittar jobb och till slut "tvingas" ta socialbidrag och sedan antingen blir kvar i det laget for att de inte har de externa mojligheterna att ta sig ur det, eller for att de helt enkelt saknar motivation och grundstyrka att kampa for att styra upp sina betyg eller jobba hart pa ett mindre roligt jobb under en langre tid. Jag skulle kunna rakna upp med latthet minst 15 personer bara fran det bostadsomradet dar jag vaxte upp som av nagon anledning fick soc och sedan inte har lyckats ta sig ut i arbetslivet, vissa for att de hittar pa att de ar sjuka (jag ljuger inte, jag vet manniskor som fejkar ryggproblem och depression bl.a) andra for att de skaffat massa ungar och inte kan hitta jobb da de ar ensamstaende ung mamma, andra for att de har svartjobb pa sidan (typ internetpoker) och faktiskt inte vill mista de dar 8 laxen i manaden eller vad det ar idag.
Och det ar en yta dar det bor typ 400 manniskor, i EN liten del av EN liten stad. Om vi da borjar berakna att det inte ar en isolerad foreteelse kanske du forstar hur manga miljoner kronor per ar som gar ner i fickor dar de faktiskt inte "behovs".
Jag skulle kanna mig mkt stolt om jag visste att mina skattepengar gick till pensionarer, genuint sjuka manniskor och barn som vaxer upp i fattiga familjer. Men jag blir fan rasande nar jag tanker pa manniskor fran mitt gymnasie som sitter uppe i norr och spelar x-box och internet pa natet och sen varje manad gar och hamtar ut sina socpengar.
Det ar ett slag i ansiktet pa oss som faktiskt lagger ut manga hundratusentalskronor for att skaffa en utbildning dar vi kommer jobba hart i manga ar.
Visst ar det fint att tro pa godhet men ar det inte finare att forsoka optimera vad vi redan har?