Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-10, 22:37
Bannlyst
Info vill ni ha? Ge mig ringen så säger jag inget. AR = Arisk Röv.
Citera
2011-12-03, 21:12
Medlem
Djistaxzs avatar
Bumpar tråden.
AR är aktiva fortfarande, står för Arisk Ras men många säger Arisk Renhet eller Arisk Revival. Så vitt jag vet kan de med utländskt ursprung fortfarande inte komma med, inte heller tjejer. Dock har ett löjligt försök till en motsvarighet för tjejer växt fram de senaste åren.
Hela grejen med AR är väl just att det är lite mystiskt, åtråvärt och ett bevis på din höga status på Teknis. Sägs vara svårt att komma med, men källor hävdar att det bara gäller att vara aktiv i skolan, föreningarna och på festerna så att du blir någon på Teknis.
När man väl gick på skolan var det väl ganska häftigt och spännande, men nu ser jag det snarare som en liten klubb för gymnasiekillar som aldrig växer upp - finns ju fortfarande före detta teknister ā årsmodell äldre som är med. Utöver de invalda, andra engagerade teknister och små brats på Engelbrekt är det väl inte direkt några som är särskilt imponerade av det hela.
Sen vad AR egentligen gör och står för, det vet de knappt själva...
Citera
2011-12-04, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djistaxz
Bumpar tråden.
AR är aktiva fortfarande, står för Arisk Ras men många säger Arisk Renhet eller Arisk Revival. Så vitt jag vet kan de med utländskt ursprung fortfarande inte komma med, inte heller tjejer. Dock har ett löjligt försök till en motsvarighet för tjejer växt fram de senaste åren.
Hela grejen med AR är väl just att det är lite mystiskt, åtråvärt och ett bevis på din höga status på Teknis. Sägs vara svårt att komma med, men källor hävdar att det bara gäller att vara aktiv i skolan, föreningarna och på festerna så att du blir någon på Teknis.
När man väl gick på skolan var det väl ganska häftigt och spännande, men nu ser jag det snarare som en liten klubb för gymnasiekillar som aldrig växer upp - finns ju fortfarande före detta teknister ā årsmodell äldre som är med. Utöver de invalda, andra engagerade teknister och små brats på Engelbrekt är det väl inte direkt några som är särskilt imponerade av det hela.
Sen vad AR egentligen gör och står för, det vet de knappt själva...

Det låter som att det bästa är att tiga ihjäl de små missanpassade liven. Förhoppningsvis växer majoriteten upp.
Citera
2011-12-04, 09:05
Medlem
Djistaxzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorasUE
Det låter som att det bästa är att tiga ihjäl de små missanpassade liven. Förhoppningsvis växer majoriteten upp.

Haha så true! Slutar folk hypa AR blir det ju inget kul för dem.
Citera
2011-12-17, 15:56
Medlem
Freakishlys avatar
en polare gick med i AR sista dagen i skolan, kul för han. Köpa en ring för 2700:-...
Den kvinnliga sekten kallas för Goja, eller hur det nu stavas.

Det finns som sagt några tunnlar där kortegekommitén har sina tygrullar m.m. Minns att jag vara nere några gånger när jag gick i skolan där, då var det spännande iaf :PNi som går där nu borde passa på å smita ner under kortegeveckan
Citera
2011-12-20, 18:11
Medlem
Här kommer en stor bump med allt ni någonsin har viljat veta om AR!

-AR grundades runt 1870 av eleven Jonas Karling.
-Idag finns det ca. 3100 bröder i sällskapet.
-AR står för Allt Rätt och inget annat.
-Deras lokal ligger på Norrby i huset jämte Särlaskolan. Denna kallas "luckan" av de som är med.
-För att veta om en person är en broder kan man fråga dem: "Känner du Jonas?" Vid jakande svar så är de medlemmar.
-Ringen man bär har en krans av eklöv(?) och med en dödskalle i guld på svart bakgrund samt bokstäverna A och R inpräntat på var sin sida om denna. Inuti ringen finns namn samt medlemsnummer ingraverat.
-AR anordnar årligen julbord och bal för medlemmarna. Vissa torsdagar sägs det att man samlas för "ärtis" då man i varandras sällskap äter ärtsoppa, pannkakor och dricker punsch.
-AR brygger sin egen punsch.
-Medlemmar i AR brygger även Kir i sina lokaler runt kortegen.
-Ryktena om att inga icke-svenska får vara med stämmer inte. I detta nu finns det två aktiva medlemmar med i AR som har utlandsfödda föräldrar.
-Kvinnorna på Teknis har sin egen lilla klubb. Den kallas Goya/Goja och man kan känna igen en medlem på halsbandet de bär som ser ut som en papegoja med ett nyckelhål i.
-Nyckelhålet i dessa halsband skulle kunna sammankopplas med de broscher som AR-medlemmar bär på kavajslaget vid högtider. De är formade som en liten nyckel.
-Ibland åker man på kulturresa.
-Martin Lorentzon, grundare av Spotify ska enligt rykten vara med i AR.
-Några lärare samt IT-teknikern på skolan är medlemmar.
-Om man har blivit erbjuden att gå med i AR får man ett brev lämnat hos sig. I det står det att de vill att man går med. Efter det har man 24 timmar betänketid på sig innan de kommer och "kidnappar" en. Man får en ögonbindel påsatt och sedan blir man inskuffad i en bil där en slags domedagsmusik dominerar ljudbilden. Man blir körd ut i skogen där flera andra medlemmar väntar vid en eld som man blir ställd framför. Sedan får man frågan om man vill vara med och svarar man sedan ja får man en uppgift som ska slutföras. Efter den är utförd blir man fullvärdig medlem.
-Man gillar att röka cigarrer.
-Positioner i elevkåren som nästan garanterar en plats i AR är: Kortegechef, A-chef (sexmästare i AR) eller en plats i elevkårens styrelse .

Detta var allt jag hade för tillfället. Tror att allt ska vara ungefär likadant nu som när jag gick på skolan. Ställ gärna frågor så ska jag se om jag kan svara på dem!
Citera
2011-12-20, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Karling
-För att veta om en person är en broder kan man fråga dem: "Känner du Jonas?" Vid jakande svar så är de medlemmar.

Ovanstående får mig fortfarande att tro att medlemmarna inte är de skarpaste knivarna i lådan.
Citera
2012-01-06, 22:17
Goja kommer ifrån papegoja, det finns en ras som heter ara. Ara = ar avslöjande.
Citera
2012-01-10, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Karling
Här kommer en stor bump med allt ni någonsin har viljat veta om AR!

-AR grundades runt 1870 av eleven Jonas Karling.
-Idag finns det ca. 3100 bröder i sällskapet.
-AR står för Allt Rätt och inget annat.
-Deras lokal ligger på Norrby i huset jämte Särlaskolan. Denna kallas "luckan" av de som är med.
-Ringen man bär har en krans av eklöv(?) och med en dödskalle i guld på svart bakgrund samt bokstäverna A och R inpräntat på var sin sida om denna. Inuti ringen finns namn samt medlemsnummer ingraverat.
-AR anordnar årligen julbord och bal för medlemmarna. Vissa torsdagar sägs det att man samlas för "ärtis" då man i varandras sällskap äter ärtsoppa, pannkakor och dricker punsch.
-AR brygger sin egen punsch.
-Medlemmar i AR brygger även Kir i sina lokaler runt kortegen.
-Ryktena om att inga icke-svenska får vara med stämmer inte. I detta nu finns det två aktiva medlemmar med i AR som har utlandsfödda föräldrar.
-Kvinnorna på Teknis har sin egen lilla klubb. Den kallas Goya/Goja och man kan känna igen en medlem på halsbandet de bär som ser ut som en papegoja med ett nyckelhål i.
-Nyckelhålet i dessa halsband skulle kunna sammankopplas med de broscher som AR-medlemmar bär på kavajslaget vid högtider. De är formade som en liten nyckel.
-Ibland åker man på kulturresa.
-Martin Lorentzon, grundare av Spotify ska enligt rykten vara med i AR.
-Några lärare samt IT-teknikern på skolan är medlemmar.
-Om man har blivit erbjuden att gå med i AR får man ett brev lämnat hos sig. I det står det att de vill att man går med. Efter det har man 24 timmar betänketid på sig innan de kommer och "kidnappar" en. Man får en ögonbindel påsatt och sedan blir man inskuffad i en bil där en slags domedagsmusik dominerar ljudbilden. Man blir körd ut i skogen där flera andra medlemmar väntar vid en eld som man blir ställd framför. Sedan får man frågan om man vill vara med och svarar man sedan ja får man en uppgift som ska slutföras. Efter den är utförd blir man fullvärdig medlem.
-Man gillar att röka cigarrer.
-Positioner i elevkåren som nästan garanterar en plats i AR är: Kortegechef, A-chef (sexmästare i AR) eller en plats i elevkårens styrelse .

Detta var allt jag hade för tillfället. Tror att allt ska vara ungefär likadant nu som när jag gick på skolan. Ställ gärna frågor så ska jag se om jag kan svara på dem!

Det var ta mig fan den största samling smörja jag läst på FB. Det enda som du fått rätt är grundare, goya, ringen och plats.
AR har alltid stått för Arisk Ras och inget annat.
Årtalet stämmer inte heller. AR grundades i slutet av 30-talet, strax före 2:a världskriget bröt ut.
"Man gillar att röka cigarrer"? Bra där. Jag kom på en till: "Man gillar att spela xbox".
Fortsätt fylla på!
Senast redigerad av Friamannen 2012-01-10 kl. 14:16.
Citera
2012-01-10, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanel
Sekt kanske det är fel att kalla den. Mer en "hemlig" studentförening som funnits länge, http://hem.passagen.se/jonar242/studentordnar.htm#boras
Var som sagts i en del skriverier i Borås Tidning för några år sen, en lärare, Bo-Göran Carlsson, tror jag han hette, jobbade på skolan och tyckte den var rasistisk och kvinnodiskriminerande, då inga invandrare eller tjejer fanns med. Ganska löjligt. Han jobbar även som politiker, fast kanske inte nu längre. Googla.
Gången är nog bara av typen kabeltrumma för tele och sånt, men man vet aldrig. Såg en bild från årsboken eller vad det var för några år sen, där kröp nån i en gång. Ryktet sa dock att det var ett hemligt rum där deras möten hålls. Lite dödskallar och sånt. De utvalda måste utföra ett uppdrag för att bli invalda, typ gå klädd i konstiga kläder, utföra vissa handlingar, kasta grus på marken o.s.v. Tämligen harmlöst. Det finns en stor minnestavla i marmor på en vägg i skolan, där man nämner vissa personer och så finns det på Rya Åsa en minnessten över grundaren tror jag det är. Varje år har man någon slags "rit" i natten med ljus och så där. Om jag nu inte har helt fel. Skulle vara roligt om man fick veta mer, även hörsägen kanske kan ge något. Kan ju PM:a om man inte vill säga allt på forumet.

Okej. Offtopic

men om man ska göra vissa uppdrag för att bli invald, varför inte då ha riktiga uppdrag, kasta grus på marken och gå i konstiga kläder. Vill de göra sig själva till åtlöje?

Jag tycker det borde vara lite tyngre saker. Bära speciella kläder och färga håret, genomföra ett manifest av något slag, samla ihop saker, ta sig in i ett bevakat rum. Saker som inte alla klarar av.

varför så mycket trams saker.
Citera
2012-01-10, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friamannen
Det var ta mig fan den största samling smörja jag läst på FB. Det enda som du fått rätt är grundare, goya, ringen och plats.
AR har alltid stått för Arisk Ras och inget annat.
Årtalet stämmer inte heller. AR grundades i slutet av 30-talet, strax före 2:a världskriget bröt ut.
"Man gillar att röka cigarrer"? Bra där. Jag kom på en till: "Man gillar att spela xbox".
Fortsätt fylla på!
Jasså min gode man!
Jag läser själv här någon sida bak i tråden om att du är medlem. Skulle du vilja släppa lite intressanta fakta för oss Teknister som inte fick chansen att ingå i sällskapet? Kanske ta en bild med ditt användarnamn skrivet på ett papper och ringen för att styrka att du är väl insatt i ämnet?
Citera
2012-01-18, 19:08
Medlem
Min farfar gick på teknis under 50 talet och fick en förfrågan om att gå med i AR. Vilket då stod för Arisk ras. Han pappa var dock jude något de inte vetat när de tog med honom men som sedan kom fram. Han blev senare kickad för att han "misskötte det hela". Han såg det dock inte som en förlust eftersom han hade blivit behandlad annorlunda när de fick reda på att han var halvjude.

AR stod alltså innan för Arisk ras (jag har ingen aning om vad det står för nu eftersom mina kunskaper är något förlegade). Ar stod som sagt för Arisk Ras och grundades runt 30 talet av en dåvarande lärare på skolan. Han var fortfarande aktiv i föreningen när min släkting gick på skolan.

De har en styrelse bestående av 4 personer.

Posterna är följdande
Ordförande
Sekreterare/kassör
Arkivmästare
Spritmästare

Styrelsen byts ut varje halvår och alla i styrelsen går sitt sista år på skolan förutom ordförande som är en utgången elev som har visat stort engagemang. Styterelsen som sitter under vårterminen kallas "de preliminära" (dPRE) och sedan väljs en ny under höstterminen de sitter året ut (ordförande sitter dock hela året).

Han har berättat en hel del för mig, ställ en fråga så svarar jag.

Tack och lov att man valde bäckäng.
Senast redigerad av Ariern 2012-01-18 kl. 19:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in