Citat:
Ursprungligen postat av kanel
Sekt kanske det är fel att kalla den. Mer en "hemlig" studentförening som funnits länge,
http://hem.passagen.se/jonar242/studentordnar.htm#boras
Var som sagts i en del skriverier i Borås Tidning för några år sen, en lärare, Bo-Göran Carlsson, tror jag han hette, jobbade på skolan och tyckte den var rasistisk och kvinnodiskriminerande, då inga invandrare eller tjejer fanns med. Ganska löjligt. Han jobbar även som politiker, fast kanske inte nu längre. Googla.
Gången är nog bara av typen kabeltrumma för tele och sånt, men man vet aldrig. Såg en bild från årsboken eller vad det var för några år sen, där kröp nån i en gång. Ryktet sa dock att det var ett hemligt rum där deras möten hålls. Lite dödskallar och sånt. De utvalda måste utföra ett uppdrag för att bli invalda, typ gå klädd i konstiga kläder, utföra vissa handlingar, kasta grus på marken o.s.v. Tämligen harmlöst. Det finns en stor minnestavla i marmor på en vägg i skolan, där man nämner vissa personer och så finns det på Rya Åsa en minnessten över grundaren tror jag det är. Varje år har man någon slags "rit" i natten med ljus och så där. Om jag nu inte har helt fel. Skulle vara roligt om man fick veta mer, även hörsägen kanske kan ge något. Kan ju PM:a om man inte vill säga allt på forumet.
Okej. Offtopic
men om man ska göra vissa uppdrag för att bli invald, varför inte då ha riktiga uppdrag, kasta grus på marken och gå i konstiga kläder. Vill de göra sig själva till åtlöje?
Jag tycker det borde vara lite tyngre saker. Bära speciella kläder
och färga håret, genomföra ett manifest av något slag, samla ihop saker, ta sig in i ett bevakat rum. Saker som inte alla klarar av.
varför så mycket trams saker.