Att en disk kraschar beror inte på RAID. Detta då användning och diskåtkomst är densamma med eller utan RAID. Så din väns problem beror snarare på en dålig disk (sånt händer, been there done that), inte RAIDens beteende.
För en normal privatperson finns det sällan behov utav RAID, annat än då man lagrar högst känslig data som absolut inte för komprometteras eller försvinna.
Själv kör jag RAID 5 hemmavid då jag har projekt och affärsdata som absolut inte får förgås. Men det är en i relation dyr lösning då man har utrymme som utnyttjas till checksummor för återskapning då en disk fallerar (vilket för mig ännu inte har hänt, ta i trä).
RAID 0 är i sig livsfarligt, eftersom man litar på prestandan och driftsäkerheten hos två diskar samtidigt. Fallerar en är all data körd. Är man rädd om sin data skall man som amatör köra RAID 1 - dubbel kostnad men dubbel säkerhet.
För extra hög säkerhet rekommenderas just RAID 5 som sprider XOR-checksum över alla diskar och data kan därmed återskapas om en fallerar. Att flera fallerar samtidigt är statistiskt högst osannolikt, därför är detta en gångbar lösning.
Summa summarum - du har inget att vara rädd för bara för att din vän råkat ut för en dålig hårddisk.
Mer läsning:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid