2010-02-02, 00:16
Medlem
Babovands avatar
Nu är man jätte nyfiken och undrar hur många av er FB:are som kör sina hårddiskar i RAID.

Vilken typ av RAID kör ni och varför ni valt det?

Personligen kör jag inte RAID då min polare körde RAID 0 och en av hans diskar krascha. Blev lite rädd efter det.

Ut mer era åsikter, nackdelar och fördelar
Citera
2010-02-02, 00:22
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babovand
Nu är man jätte nyfiken och undrar hur många av er FB:are som kör sina hårddiskar i RAID.

Personligen kör jag inte RAID då min polare körde RAID 0 och en av hans diskar krascha. Blev lite rädd efter det.

... och du tror att din data är säker bara för att den ligger på EN hårddisk?

Köpte jag en till hårddisk skulle jag definitivt köra raid 0, bättre prestanda och inga nackdelar, enligt mitt tycke. Har backup så spelar ingen roll om skiten brakar ihop.
Citera
2010-02-02, 00:23
Medlem
micaeles avatar
Att en disk kraschar beror inte på RAID. Detta då användning och diskåtkomst är densamma med eller utan RAID. Så din väns problem beror snarare på en dålig disk (sånt händer, been there done that), inte RAIDens beteende.

För en normal privatperson finns det sällan behov utav RAID, annat än då man lagrar högst känslig data som absolut inte för komprometteras eller försvinna.

Själv kör jag RAID 5 hemmavid då jag har projekt och affärsdata som absolut inte får förgås. Men det är en i relation dyr lösning då man har utrymme som utnyttjas till checksummor för återskapning då en disk fallerar (vilket för mig ännu inte har hänt, ta i trä).

RAID 0 är i sig livsfarligt, eftersom man litar på prestandan och driftsäkerheten hos två diskar samtidigt. Fallerar en är all data körd. Är man rädd om sin data skall man som amatör köra RAID 1 - dubbel kostnad men dubbel säkerhet.
För extra hög säkerhet rekommenderas just RAID 5 som sprider XOR-checksum över alla diskar och data kan därmed återskapas om en fallerar. Att flera fallerar samtidigt är statistiskt högst osannolikt, därför är detta en gångbar lösning.

Summa summarum - du har inget att vara rädd för bara för att din vän råkat ut för en dålig hårddisk.

Mer läsning: http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid
Citera
2010-02-02, 00:30
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babovand

Personligen ingen större fan av RAID. Sparat allt på externa hårddisk/USB-minne. Vill du lära/läsa mer om RAID o va som passar dig ta en titt på detta http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.218767/sa-valjer-du-ratt-raid-niva
Citera
2010-02-02, 01:33
Medlem
Använder Intel Matrix Storage. Fyra Seagate 320 GB diskar i RAID5.
Citera
2010-02-02, 03:04
Medlem
Babovands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boostankan
... och du tror att din data är säker bara för att den ligger på EN hårddisk?
Nej nej inte alls det jag menar. Om man kör t.ex två diskar då blir chansen större att man förlorar all data då man har 2 hårddiskar som kan krascha, kraschar en av dom om man kör RAID 0 så försvinner allt. Kraschar ENSKILDA hårddiskar t.ex 2 st så kan man köra nå recovery på dom och få det att funka.

Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Att en disk kraschar beror inte på RAID. Detta då användning och diskåtkomst är densamma med eller utan RAID. Så din väns problem beror snarare på en dålig disk (sånt händer, been there done that), inte RAIDens beteende.

För en normal privatperson finns det sällan behov utav RAID, annat än då man lagrar högst känslig data som absolut inte för komprometteras eller försvinna.

Själv kör jag RAID 5 hemmavid då jag har projekt och affärsdata som absolut inte får förgås. Men det är en i relation dyr lösning då man har utrymme som utnyttjas till checksummor för återskapning då en disk fallerar (vilket för mig ännu inte har hänt, ta i trä).

RAID 0 är i sig livsfarligt, eftersom man litar på prestandan och driftsäkerheten hos två diskar samtidigt. Fallerar en är all data körd. Är man rädd om sin data skall man som amatör köra RAID 1 - dubbel kostnad men dubbel säkerhet.
För extra hög säkerhet rekommenderas just RAID 5 som sprider XOR-checksum över alla diskar och data kan därmed återskapas om en fallerar. Att flera fallerar samtidigt är statistiskt högst osannolikt, därför är detta en gångbar lösning.

Summa summarum - du har inget att vara rädd för bara för att din vän råkat ut för en dålig hårddisk.

Mer läsning: http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

Vad alla missförstår mig , Det enda jag sa att jag blev rädd för det som du säger RAID 0 = livsfarligt utan backup. Ekonomin tillåter inte mig att ta backup på så mycket utrymme.

Den här tråden gjorde för nyfikenhetsskull, Inte sågande.

Kör RAID själv på företaget men inte som privat person. Så kan "allt" om RAID
Citera
2010-02-02, 11:54
Medlem
hasenfrasens avatar
Jag kör W7-64bit med en E8400@4GHz med 8 GB minne.

Systemdisken C:\ är 2 st snikiga SSD i raid0 med 280 MB/sek i läshastighet
All prefetch/superfetch/readyboost/whatever-bloat från Microsoft är avslaget

Användardata X:\Users\ är 2 st WD36GB Raptor i raid0 med 160 MB/sek i läs/skriv
Datadisken Y:\ är 2 x Segate 500GB i raid0 med 250 MB/sek läs/skriv

Systembackup görs till ett annat raid-set och differentiell backup görs till extern hårddisk veckovis.

Ivfsh, backup är ett MÅSTE oberoende av hur man lagrar sina viktiga data om man inte vill stå där som ett fån när hårddiskarna börjar klicka eller helt lägger av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in