2010-02-02, 00:01
Medlem
Finns det några bevis från vetenskapen om vilken religion som är den rätta?
Mvh
2010-02-02, 00:50
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nalle4
Finns det några bevis från vetenskapen om vilken religion som är den rätta?
Mvh
Nej, det är klart att det inte gör. Då skulle det inte längre kallas religion.
2010-02-02, 00:54
Medlem
En var ute och seglade när den passerade en kyrka. Den icke troende kaptenen adresserade sin religösa mannar:

Kaptenen: Ser ni kyrkan där borta?
Besättningen: Ja kapten!
Kaptenen: Ser ni korset på kyrkan?
besättnignen: Ja kapten!
Kaptenen: Ser ni gud ovanför kyrkans kors?
Besättnignen: Nej kapten!

En av kaptenens mannar svarade efter en kort stund och frågade resten av besättningen:

Mannen: Ser ni kaptenen där?
Besättnignen: Ja!
Mannen: Ser ni hanns keptens mössa ovanpå huvudet?
Besättningen: Ja!
Mannen: Ser ni kaptenens förnuft ovanför hans kaptens mössa?
Besättningen: Nej!

Jag hoppas att du förstår vad jag menar med detta. Religion baserar sig i någon form av tro som är abstrakt och högst individuellt, något som vetenskap aldrig kommer kunna bevisa/motbevisa. Har du nu tänkt att det ska finnas någon sorts matematisk formel som bevisar att Jesus förvandlade vatten till krök? Formulera om frågon till något vettigt. Vart är ditt förnuft?
2010-02-02, 02:57
Medlem
wwtfsmds avatar
Alla religioner har en sann sak gemensam.

Att alla andra religioner har fel.
2010-02-02, 03:49
Bannlyst
Vetenskapen kan inte bevisa ett skit om religion men däremot så har en viss religion bevisat massor inom vetenskapen.
2010-02-02, 07:24
Medlem
Nickeps avatar
Under andra världskriget - engelskt bombplan på väg till Tyskland, utsatt för beskjutning:

Samtal mellan piloten och aktre skytten:

Piloten:
"tror du på Gud?"

Skytten:
Nej!

Piloten:
Varför det?

Skytten:
Han visar sig aldrig!

Blindgångare slår in intill skytten (alltså projektil som inte exploderar) utan större skada på planet.

Piloten:
Är du säker?

Skytten:
Gud kom just in!

Vad lär oss detta?
2010-02-02, 08:02
Bannlyst
Guds vägar äro outgrundliga, sade prästen när han körde i diket.

Förstår du saken bättre nu?
2010-02-02, 09:11
Medlem
Krappfiskarns avatar
Nej, vetenskap har lite viktigare saker för sig, såsom att rädda liv.
2010-02-02, 11:13
Medlem
Med tanke på att bibeln innehåller grova vetenskapliga fel bl.a. att jorden är 6000 år gammal och människan är några dagar yngre så borde väl den vara motbevisad.

Om man nu inte tror att allt det är symboliskt, men att itne tro på bibeln bokstavligt håller inte enligt kreationisten Kent E. Hovind vars seminarier ni kan söka på på youtube.

Han försöker få oss att verkligen tro att jorden är 6000 år gammal

Resterande religioner har jag för lite kunskap om då de inte intresserar mig lika mycket som kristendom

EDIT: http://www.youtube.com/watch?v=WIeLRD1L9yY&feature=PlayList&p=B89BE864450 B3E66&playnext=1&playnext_from=PL&index=18

i följande länk kan man lyssna på Mr Hovinds struntprat
Senast redigerad av kalamankala 2010-02-02 kl. 11:17.
2010-02-02, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalamankala
Med tanke på att bibeln innehåller grova vetenskapliga fel bl.a. att jorden är 6000 år gammal och människan är några dagar yngre så borde väl den vara motbevisad.

Om man nu inte tror att allt det är symboliskt, men att itne tro på bibeln bokstavligt håller inte enligt kreationisten Kent E. Hovind vars seminarier ni kan söka på på youtube.

Han försöker få oss att verkligen tro att jorden är 6000 år gammal

Resterande religioner har jag för lite kunskap om då de inte intresserar mig lika mycket som kristendom

Mig veterligen så står det ingenstans i bibeln hur gammal jorden är...

Dock så är det folk som har räknat ut att den borde vara ca 6000 år gammal genom att räkna hur många led det är mellan Adam och Eva och Jesus ( har jag för mig det var ).
2010-02-02, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmha
Mig veterligen så står det ingenstans i bibeln hur gammal jorden är...

Dock så är det folk som har räknat ut att den borde vara ca 6000 år gammal genom att räkna hur många led det är mellan Adam och Eva och Jesus ( har jag för mig det var ).

Judisk tideräkning, den judiska tideräkningen har sin början i bibelns skapelseberättelse, och den uppskattade tid då detta skulle ha skett. När västvärlden anger år 2007, anger judisk tideräkning år 5767.

Den judiska tideräkningen som är baserat på GT som även Kristendomen följer.

Alltså är Jorden omkring 6000 år =)
2010-02-02, 11:31
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HUNKKILLER
Vetenskapen kan inte bevisa ett skit om religion men däremot så har en viss religion bevisat massor inom vetenskapen.
exempelvis?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in