2010-02-01, 22:59
  #1
Medlem
CoiloCs avatar
Hej!

Har läst om folk som tagit ca 300 enheter (säger enheter då jag inte vet själv vad enheten kallas trots att jag själv har diabetes, haha) insulin, och ändå överlevt. Nu vet jag ju i och för sig inte om detta är sant eller inte, men det låter som en vansinnigt hög dos att klara sig med livet i behåll av. Nu är frågan; känner ni till några självmordsfall/självmordsförsök där just insulin använts som tillvägagångssätt?

Edit, och nej - detta är inte någon "buhu, tyck synd om mig - jag tänker ta livet av mig"-tråd.
__________________
Senast redigerad av CoiloC 2010-02-01 kl. 23:14.
Citera
2010-02-01, 23:25
  #2
Medlem
Stroh-M.D.s avatar
Höga doser leder bara till att höga nivåer blodsocker vilket inte är dödligt på kort sikt - på lång sikt kan det leda till svält eller kärlpåverkan, men att överdosera är näst intill omöjligt.

Jämför det med Glukagon som tömmer blodet på socker nästan fullkomligt och svälter hjärnan på några minuter.
Citera
2010-02-01, 23:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stroh-M.D.
Höga doser leder bara till att höga nivåer blodsocker vilket inte är dödligt på kort sikt - på lång sikt kan det leda till svält eller kärlpåverkan, men att överdosera är näst intill omöjligt.

Jämför det med Glukagon som tömmer blodet på socker nästan fullkomligt och svälter hjärnan på några minuter.

Nu blev det nog lite galet här.

Insulin har väl figurerat i hypotetiska diskussioner om eutanasi t ex.
Citera
2010-02-01, 23:34
  #4
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoiloC
Hej!

Har läst om folk som tagit ca 300 enheter (säger enheter då jag inte vet själv vad enheten kallas trots att jag själv har diabetes, haha) insulin, och ändå överlevt. Nu vet jag ju i och för sig inte om detta är sant eller inte, men det låter som en vansinnigt hög dos att klara sig med livet i behåll av. Nu är frågan; känner ni till några självmordsfall/självmordsförsök där just insulin använts som tillvägagångssätt?

Edit, och nej - detta är inte någon "buhu, tyck synd om mig - jag tänker ta livet av mig"-tråd.
Det är svårt att ge dig en exakt dödlig dos. Det varierar kraftigt beroende på vem vi pratar om, över 1000 E överlevs regelbundet. Det är ändå rätt lätt att behandla men man riskerar att få neurologiska men.
Citera
2010-02-02, 03:28
  #5
Medlem
Stroh-M.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gell-Mann
Nu blev det nog lite galet här.

Insulin har väl figurerat i hypotetiska diskussioner om eutanasi t ex.

Ooops, totalt hjärnsläpp från min sida. Tittade på en intressant dokumentär samtidigt och blandade ihop de tu fullkomligt.

Alltså: insulin kan lätt överdoseras, glukagon inte så. Byter man ut insulin mot glukagon och vice versa i mitt tidigare inlägg blir det rätt.

Jag är verkligen hemskt ledsen, så där fel får det bara inte bli. Min enda ursäkt är att det aldrig skulle falla mig in att göra det misstaget i work-mode.
Citera
2010-02-02, 08:56
  #6
Medlem
DRPOEs avatar
Har varit med några gånger med personer som dragit en 300 enheter snabbverkande. Blir inga större problem om man kommer fort till sjukhus. Bara att fylla på med socker hela tiden, så man slipper hjärnskador.

Om man inte kommer till sjukhus, så kan det naturligtvis leda till hjärnskador och död, har dock inte helt klar för mig vilka doser som behövs, men det beror ju mycket på personen.
En frisk människa som inte har insulinresistens, kräver förmodligen betydligt mindre doser.

Förr i tiden behandlades Schizofreni och andra psykiatriska tillstånd med insulincoma, dvs man gav insulin i hjärnskadande doser och räknande med att dom hyperaktiva neuronen vid psykisk sjukdom krävde mer socker och således skulle dö först.
Finns en visst logik i det hela, men fungerar inte i praktiken.
Citera
2010-11-12, 17:35
  #7
Medlem
I filmen Momento dör en kvinna av att hon överdoserar insulin. Det är en bra film, alltså är det sant!
Citera
2010-11-12, 18:38
  #8
Medlem
Eliza CTs avatar
Jag hade för en del år sedan en arbetskamrat som tog sitt liv med insulin (enl. obduktion). Jag har inte minsta aning om hur mycket hon tog, men troligen riktigt stor dos för att vara säker på att lyckas.
Mvh
Citera
2010-11-12, 19:01
  #9
Medlem
Flamsans avatar
Det finns ett känt fall i USA Von Bûlow anklagades för mordförsök på sin fru Sunny någonting med just insulin, hon låg i coma i massor med år innan hon dog.

Och någon sköterska dödade barn på ett sjukhus med överdoser insulin.
Citera
2010-11-12, 19:11
  #10
Medlem
Lovizs avatar
Ja man kan ta livet av sig med insulin och det behövs inte så stor doser som 300E, men man skulle nog kunna överleva med rätt vård.

Jag hade en vän som låg inne och sköterskorna gav henne snabbverkande istället för långtidsverkande innan sänggående. Hon fick en dos som motsvarade ungefär vad hon skulle tagit till 8-10 måltider (tror de var ca 70E). Hon hade problem med att inte känna eller vakna när hon fick känning(för lite socker i blodet/för mycket insulin i kroppen) och antagligen sänktes sockret så fort att hon inte hade en chans att vakna.

Insulin är ett naturligt ämne i kroppen och försvinner dessutom på någon timme så enda sättet att se om det är en överdos av insulin som gjort att man dött är om man kan se ifall levern har utsöndrat sockerreserven eller inte.

Hörde för några år sedan om ett mordfall där en mycket uppmärksam obducent lyckades upptäcka stickmärket och sedan framkomm det att sambon hade diabetes. Hade dom itne sett stickmärket så hade dom aldrig kunnat säga vad dödsorsken var och hade inte rubriserat det som mord.

Det har ju även hänt att diabetiker som druckit alkohol har dött. Alkohol sänker blodsockret på sikt (höjer när man dricker och sänker några timmar senare) och är man då rätt full å har tagit sin vanliga dos och inte ätit innan man lägger sig kan de hända att man inte vaknar vid en känning och då kan de va kört.

Så visst kan man ta livet av sig med relativt små doser men medans man är medvetslös så går det också att rädda livet (så om nån hittar en "misslyckas" man ju).
300E kan man nog överleva om man snabbt för sjukvård och sockerdropp m.m men det låter som en sjukt hög dos. En ampull (till en insulin penna) är på 300E och för mig räcker det ca 6-8 dagar.
Citera
2010-12-09, 13:06
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loviz
Insulin är ett naturligt ämne i kroppen och försvinner dessutom på någon timme så enda sättet att se om det är en överdos av insulin som gjort att man dött är om man kan se ifall levern har utsöndrat sockerreserven eller inte.

Du får skilja på s.k måltidsinsulin och basinsulin.
Basinsulin har inte ens börjat verka bra efter endast 1 timma. Det du pratar om är måltidsinsulin som verkar efter minuter medan måltids har sin bästa effekt efter ett par timmar men fortsätter verka aktivt i kroppen upp till 15-20 timmar. Så beroende på vilken insulin man tagit kan det vara relativt lätt att upptäcka, dock blir ju processen kortare med snabbverkande, fast med bas kan man ju alltid "ångra" sig!

Men men, OT, huruvida man behöver 300, 500, 1000, 2000 enheter eller annat går ju faktiskt inte att säga, flera faktorer som spelar in där.. Men om man verkligen vill göra det, varför spara på pennorna?
Bara köra på med så många du har, ta sen lite sömnpiller så sover du gott och känner eller märker ingenting av vad som händer med dig
__________________
Senast redigerad av Crackjack 2010-12-09 kl. 13:07. Anledning: tillägg
Citera
2010-12-11, 09:05
  #12
Medlem
el-diablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
Det finns ett känt fall i USA Von Bûlow anklagades för mordförsök på sin fru Sunny någonting med just insulin, hon låg i coma i massor med år innan hon dog.

Och någon sköterska dödade barn på ett sjukhus med överdoser insulin.

Det har även varit mordförsök i sverige med insulin, en kvinna från upplands väsby försökte mörda sin man med insulin och blev dömd för det!
Hon nade även tidigare pga svartsjuka get sin make medeciner för att hålla honom hemma vid olika tillfällen (sömnmedecin företrädesvis)

Manen fick bestående hjärnskador av mordförsöket, och hon dömdes till ett mycket långt fängelsestraff, det var i mitten av -90 talet!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in