Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Du kan köpa vilken aktie du vill för ditt belåningsvärde, och tom ta ut kontanter om du har kort.
Tänk bara på att aktiehandel inte är så himla lätt, och destu svårare om vinsterna skall täcka alla räntekostnader också.
Ta det försiktigt, jag körde själv med belåning under IT-krashen och det har ju blivit en heldel läropengar. Fast man kan ju ha tur också: köpte Nokia (01-02) för 60000:- strax före stängning och innan handeln hade öppnat dagen därpå så hade Nokia tidigarelagt sin rapport, sålde direkt när börsen öppnade för 66000:-

detta va av belånade pengar. Nu skulle jag aldrig börja handla med belåning igen.
Självklart förstår jag att det kan gå väldigt fel, speciellt om man belånar lån osv. Men om man ser till att ha goda marginaler på bolag som man tror sig inte vara allt för volatila. Jag är inte alls insatt i akitehandel osv, men har en större summa placerad i några få aktier. Funderar på att gå in med 100% i en av aktierna jag just nu sitter med ca 45% i. Och dessutom belåna med typ 20%. Denna aktie har ett belåningsvärde på 40% i dagsläget. När jag räkna på det så fick jag fram att kursen skulle behöva rasa över 50% innan jag skulle bli överbelånad med dessa siffror. Vilket självklart inte är helt omöjligt, men väldigt osannolikt i min mening.
Dessutom skulle jag kunna täcka ev. förluster då jag belånar så pass lite procentuellt. Sedan tillkommer då räntan på ca 6% per år. Hur kan detta på något sätt vara så riskabelt? Eller är det scenarion där folk belånar max eller nära max som oftast används som skräckexempel när sånt här tas upp?
Jag har mkt begränsad kunskap inom aktievärlden, men har som sagt en ganska stor summa placerad i en KF. Är dock ganska rejält back efter kraschen i slutet på 2007 men anser mig nu ha hittat ett case som jag vill gå in i till 100% och därpå göra en 20% belåning varpå 40% är max. Är jag ute på djupt vatten?
Finns det några nackdelar med att ligga belånad långsiktigt? Alltså typ 12mån.+?