2010-02-01, 18:55
Medlem
Kan någon förklara lite hur det fungerar med belåning och helst gå igenom nackdelarna lite mer för jag har fortfarande inte förstått hur belåning fungerar om kursen går ner.

Jag vet att belåning inte är att rekommendera men jag vill bara lära mig.
Citera
2010-02-01, 19:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kaka
Kan någon förklara lite hur det fungerar med belåning och helst gå igenom nackdelarna lite mer för jag har fortfarande inte förstått hur belåning fungerar om kursen går ner.

Jag vet att belåning inte är att rekommendera men jag vill bara lära mig.

https://www.avanza.se/aza/hjalp/vanligafragor.jsp?id=13
Citera
2010-02-01, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noe74
https://www.avanza.se/aza/hjalp/vanligafragor.jsp?id=13

jag har läst det där och även nordnets förklaring men jag hänger inte riktigt med.
Citera
2010-02-02, 23:24
Medlem
joumas avatar
Citat:
jag har läst det där och även nordnets förklaring men jag hänger inte riktigt med.

Jämför med att låna pengar till en lägenhet, det fungerar i praktiken likadant. Du ska köpa en lägenhet för 1 000 000kr och kontantinsatsen är 10%, alltså 100 000kr. Belåningsgraden är då 90%. Alltså, om du har 100 000 på din depå och ska köpa något med belåningsgrad 90% kan du handla för en mill. Om belåningsgraden är 80% kan du handla för 500 000. Vid 70% blir det 333 333kr osv.

Risken är som sagt att kursen sjunker. Säg att du köpt något med 90% belåningsgrad då du hade 100 000kr själv. Du har lånat 900 000kr och köpt aktier för 1 000 000. Aktien sjunker med 20% och är då värd bara 800 000kr. Du säljer aktien (eller rättare sagt mäklaren gör det nog åt dig) och voila, du har en skuld på 100 000 och inga aktier kvar.
Citera
2010-02-03, 14:50
Medlem
nevermindzs avatar
Har en aktie en belåningsgrad på 90% innebär detta att om du har dessa aktier till ett värde på 100k kan du låna 90k med dessa som säkerhet.

På den depån jag har fungerar det så att man inte direkt meddelar att man vill låna, utan man köper eller tar ut för pengar man inte har, så hamnar man på minus på kontot. Om jag hamnar på mer minus än vad den totala belåningsgraden på mitt konto är får jag ett mail där de säger att jag måste sätta in pengar om de inte skall tvångssälja mina aktier. För att få möjlighet att göra detta var jag tvungen att skicka in lite papper.

Komplicerande faktorer:
-om aktien sedan går ner i pris så sjunker den mängden du får låna och om denna nivå sjunker under det belopp du redan lånat för måste du sälja aktier eller betala tillbaka på lånet.
-Jag kan belåna aktier jag köpt för lånade pengar, så man kan snurra in sig rejält i detta och låna ca 5 ggr mer pengar än man äger på kontot.
Citera
2010-02-03, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nevermindz
Har en aktie en belåningsgrad på 90% innebär detta att om du har dessa aktier till ett värde på 100k kan du låna 90k med dessa som säkerhet.

På den depån jag har fungerar det så att man inte direkt meddelar att man vill låna, utan man köper eller tar ut för pengar man inte har, så hamnar man på minus på kontot. Om jag hamnar på mer minus än vad den totala belåningsgraden på mitt konto är får jag ett mail där de säger att jag måste sätta in pengar om de inte skall tvångssälja mina aktier. För att få möjlighet att göra detta var jag tvungen att skicka in lite papper.

Komplicerande faktorer:
-om aktien sedan går ner i pris så sjunker den mängden du får låna och om denna nivå sjunker under det belopp du redan lånat för måste du sälja aktier eller betala tillbaka på lånet.
-Jag kan belåna aktier jag köpt för lånade pengar, så man kan snurra in sig rejält i detta och låna ca 5 ggr mer pengar än man äger på kontot.

Citat:
Ursprungligen postat av nevermindz

Komplicerande faktorer:

Jag kan alltså låna mer pengar än vad jag själv har på kontot. Säg att jag har 10 000 kr och aktien jag belånar har en belåningsgrad på 80%. Kan jag då låna 70 000kr i den aktien? Jag har också läst det på avanza men det låter ju helt sjukt riskabelt och något jag inte kommer testa.

Jag har en depå på prov där jag leker med pengar jag har råd att förlora. Det är heller ingen stor summa så jag skulle inte bli vidare berörd om dessa gick förlorade.
Någon som använder sig av avanza och kan gå igenom lite siffror att hålla koll på ang belåningsinformationen.

Utnyttjad kredit funderar jag på vad det är. Är det vad det kostat mig än så länge att låna pengarna dvs räntan på den kredit jag utnyttjat ?
Senast redigerad av kaka 2010-02-03 kl. 22:03.
Citera
2010-02-04, 22:48
Medlem
joumas avatar
Citat:
Jag kan alltså låna mer pengar än vad jag själv har på kontot. Säg att jag har 10 000 kr och aktien jag belånar har en belåningsgrad på 80%. Kan jag då låna 70 000kr i den aktien? Jag har också läst det på avanza men det låter ju helt sjukt riskabelt och något jag inte kommer testa.

Jag har en depå på prov där jag leker med pengar jag har råd att förlora. Det är heller ingen stor summa så jag skulle inte bli vidare berörd om dessa gick förlorade.
Någon som använder sig av avanza och kan gå igenom lite siffror att hålla koll på ang belåningsinformationen.

Utnyttjad kredit funderar jag på vad det är. Är det vad det kostat mig än så länge att låna pengarna dvs räntan på den kredit jag utnyttjat ?

Ja alltså, om du inte handlar för mer än du har på kontot så har du ju inte lånat? Lån innebär ju per definition att avanza ger dig pengar som du får handla för, alltså pengar du inte har själv.

Sen räknar du lite fel. Har du 10 000kr och ska handla med 80% belåning så kan du handla för 50 000kr och alltså låna 40 000 som mest.

Är du ovan vid aktier borde du absolut inte syssla med belåning.
Citera
2010-02-12, 17:22
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:

Om du skall göra den manövern får du handla inkrementellt, första gången du köper köper du upp dina 10k och belånar dem i och med nästa köp för upp till 9k (90% av 10k), men sedan har du ju fått nya aktier som du i sin tur kan belåna. Men: gör det inte, it's not värt it. Jag vet inte vad det är för info du tror du sitter på som skulle göra att du kan förutse hur dessa aktier kommer att utvecklas, men de du spelar mot har bättre info.
Citera
2010-02-13, 14:38
Medlem
Ni behöver inte vara orolig för mig. Jag är inte mer belånad än vad jag klarar av. Och som jag sagt tidigare kommer jag aldrig någonsin belåna belånade pengar för det låter helt sjukt.
Citera
2010-11-18, 13:32
Bannlyst
Det belåningsvärde man har på kontot, kan det utnyttjas till att köpa vilken aktie/fond man vill eller kan man endast belåna upp till det maximala belångsvärdet i just den aktien man köper? Har avanza och har läst igenom all info på deras hemsida samt blanketterna jag skrev under för avtal.

Säg att man har 40'kr i aktie X som har 40% i belåningsvärde. Om man ökar upp till tot. 50'kr i samma aktie, då har man utnyttjat 20% i belåning om jag fattat det rätt? Hur mkt kan denna aktie sjunka innan man blir överbelånad då? Det återstår ju 20% av belåningsvärdet, men utan att tänka allt för mkt så kan det inte vara samma sak som att aktien kan sjunka 20% innan man blir överbelånad, så hur räknar man?

Och den summan jag får i kredit, kan den som jag fråga ovan utnyttjas till vilka köp som helst, eller kan jag bara placera dom i samma (aktie X) som jag placerat mina pengar i?
Citera
2010-11-18, 15:04
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnalito
Det belåningsvärde man har på kontot, kan det utnyttjas till att köpa vilken aktie/fond man vill eller kan man endast belåna upp till det maximala belångsvärdet i just den aktien man köper? Har avanza och har läst igenom all info på deras hemsida samt blanketterna jag skrev under för avtal.

Säg att man har 40'kr i aktie X som har 40% i belåningsvärde. Om man ökar upp till tot. 50'kr i samma aktie, då har man utnyttjat 20% i belåning om jag fattat det rätt? Hur mkt kan denna aktie sjunka innan man blir överbelånad då? Det återstår ju 20% av belåningsvärdet, men utan att tänka allt för mkt så kan det inte vara samma sak som att aktien kan sjunka 20% innan man blir överbelånad, så hur räknar man?

Och den summan jag får i kredit, kan den som jag fråga ovan utnyttjas till vilka köp som helst, eller kan jag bara placera dom i samma (aktie X) som jag placerat mina pengar i?
Du kan köpa vilken aktie du vill för ditt belåningsvärde, och tom ta ut kontanter om du har kort.

Tänk bara på att aktiehandel inte är så himla lätt, och destu svårare om vinsterna skall täcka alla räntekostnader också.

Ta det försiktigt, jag körde själv med belåning under IT-krashen och det har ju blivit en heldel läropengar. Fast man kan ju ha tur också: köpte Nokia (01-02) för 60000:- strax före stängning och innan handeln hade öppnat dagen därpå så hade Nokia tidigarelagt sin rapport, sålde direkt när börsen öppnade för 66000:- detta va av belånade pengar. Nu skulle jag aldrig börja handla med belåning igen.
Senast redigerad av Aktieklipparn 2010-11-18 kl. 15:21.
Citera
2010-11-18, 15:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Du kan köpa vilken aktie du vill för ditt belåningsvärde, och tom ta ut kontanter om du har kort.

Tänk bara på att aktiehandel inte är så himla lätt, och destu svårare om vinsterna skall täcka alla räntekostnader också.

Ta det försiktigt, jag körde själv med belåning under IT-krashen och det har ju blivit en heldel läropengar. Fast man kan ju ha tur också: köpte Nokia (01-02) för 60000:- strax före stängning och innan handeln hade öppnat dagen därpå så hade Nokia tidigarelagt sin rapport, sålde direkt när börsen öppnade för 66000:- detta va av belånade pengar. Nu skulle jag aldrig börja handla med belåning igen.

Självklart förstår jag att det kan gå väldigt fel, speciellt om man belånar lån osv. Men om man ser till att ha goda marginaler på bolag som man tror sig inte vara allt för volatila. Jag är inte alls insatt i akitehandel osv, men har en större summa placerad i några få aktier. Funderar på att gå in med 100% i en av aktierna jag just nu sitter med ca 45% i. Och dessutom belåna med typ 20%. Denna aktie har ett belåningsvärde på 40% i dagsläget. När jag räkna på det så fick jag fram att kursen skulle behöva rasa över 50% innan jag skulle bli överbelånad med dessa siffror. Vilket självklart inte är helt omöjligt, men väldigt osannolikt i min mening.

Dessutom skulle jag kunna täcka ev. förluster då jag belånar så pass lite procentuellt. Sedan tillkommer då räntan på ca 6% per år. Hur kan detta på något sätt vara så riskabelt? Eller är det scenarion där folk belånar max eller nära max som oftast används som skräckexempel när sånt här tas upp?

Jag har mkt begränsad kunskap inom aktievärlden, men har som sagt en ganska stor summa placerad i en KF. Är dock ganska rejält back efter kraschen i slutet på 2007 men anser mig nu ha hittat ett case som jag vill gå in i till 100% och därpå göra en 20% belåning varpå 40% är max. Är jag ute på djupt vatten?

Finns det några nackdelar med att ligga belånad långsiktigt? Alltså typ 12mån.+?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in