2010-02-01, 18:43
Medlem
Fry^s avatar
Jag och en polare råkade köra in på en väg idag som är endast till för bussar, i alla fall vad vi tror är en bussväg. Skylten måste ha varit igensnöad, för vi såg ingenting. Han börjar direkt få panik om hur han bryter mot lagen medans jag nästan sitter och småskrattar åt honom.

Det jag undrar är, får man ens böter för att köra på en bussväg? Jag har svårt att se att folk ens bryr sig.
Sen kanske den mest intressanta frågan, om en skylt är översnöad, gäller den då?
För låt oss säga att man befinner sig på en 90 väg som man aldrig åkt på förut, sen kommer en översnöad 70 skylt som man inte ser då. Så man befinner sig fortfarande i 90, har man gjort fel då? Det är väl polisens ansvar att skyltar ska synas?
Citera
2010-02-01, 18:47
Medlem
Stardragons avatar
Knappast polisens ansvar. Möjligen vägverket eller någon entreprenadfirma. Hur som helst så lär nog skylten gälla även om det skulle råka ligga lite snö på den.
Citera
2010-02-01, 18:48
Medlem
Fry^s avatar
Då borde man ju knappt våga ge sig ut om det är snöoväder med andra ord? För igensnöade skyltar ser man ju titt som tätt.
Citera
2010-02-01, 18:50
Medlem
MrJackssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stardragon
Knappast polisens ansvar. Möjligen vägverket eller någon entreprenadfirma. Hur som helst så lär nog skylten gälla även om det skulle råka ligga lite snö på den.
Men nu pratar han ju om översnöad, alltså att man inte ser ett skit på skylten.

Då är frågan 1) Kan en skylt bli så pass översnöad och 2) får man samma straff?
Citera
2010-02-01, 18:54
Medlem
Stardragons avatar
Efter en snabb googlesökning hittade jag denna artikeln:
Snöig skylt kostade Peter körkortet

Kan ju ge lite referenser i ämnet kanske.
Citera
2010-02-01, 18:55
Medlem
översnöad eller inte... skylten gäller... och ja, att köra på bussväg är ett brott, men ser någon svensson det lär dom inte bry sig, men skulle polisen se det kan föraren åka på böter.

En artikel kring ämnet: http://helahalsingland.se/nordanstig/1.1697896
Citat:
Hastighetsbegränsningarna gäller alltid, det är trafikantens ansvar att veta vad trafikskyltarna visar. Man skulle kunna säga att trafikanten får sopa av skylten om personen är osäker. Ansvaret ligger helt på trafikanten, säger Claes Renberg, jurist på Transportstyrelsen.
Citera
2010-02-01, 18:56
Medlem
Fry^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stardragon
Efter en snabb googlesökning hittade jag denna artikeln:
Snöig skylt kostade Peter körkortet

Kan ju ge lite referenser i ämnet kanske.

Sånt där blir jag bara arg av att läsa..
Ingen kan väl påstå att han förtjänade att bli av med kortet? Vad skulle han gjort som sagt? Stannat och borstat av den som han skriver? Ibland blir man bara förbannad på samhället..
Citera
2010-02-01, 19:01
Medlem
Stardragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fry^
Vad skulle han gjort som sagt? Stannat och borstat av den som han skriver?
Citat:
Man skulle kunna säga att trafikanten får sopa av skylten om personen är osäker. Ansvaret ligger helt på trafikanten, säger Claes Renberg, jurist på Transportstyrelsen.
Ja, tydligen...
Citera
2010-02-01, 19:22
Medlem
drummel89s avatar
Tror polisen skulle nöja sig med att ge er en tillsägelse om skylten verkligen var översnöad.
Citera
2010-02-01, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fry^
Jag och en polare råkade köra in på en väg idag som är endast till för bussar, i alla fall vad vi tror är en bussväg. Skylten måste ha varit igensnöad, för vi såg ingenting. Han börjar direkt få panik om hur han bryter mot lagen medans jag nästan sitter och småskrattar åt honom.

Det jag undrar är, får man ens böter för att köra på en bussväg? Jag har svårt att se att folk ens bryr sig.
Sen kanske den mest intressanta frågan, om en skylt är översnöad, gäller den då?
För låt oss säga att man befinner sig på en 90 väg som man aldrig åkt på förut, sen kommer en översnöad 70 skylt som man inte ser då. Så man befinner sig fortfarande i 90, har man gjort fel då? Det är väl polisens ansvar att skyltar ska synas?

1000 kr kostar det att köra i bussfil har jag för mig. Personligen skulle jag aldrig skriva böter om skyltar/linjer osv inte är tydliga.
Citera
2010-02-01, 21:26
Medlem
BoISarens avatar
ABoK => Juridik

//Mod
Citera
2010-02-01, 21:40
Medlem
UACs avatar
Min polare tog en genväg till Filbornabadet i Helsingborg via bussgatan. Där stod en Polisbil i ett helt annat ärende, men de halade glatt fram blocket och gav henne en tusing i böter. Så visst bryr sig de.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in