• 1
  • 2
2010-03-09, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jargo
Min mamma hade Acta som kapitalförvaltare, och de rådde henne att låna 500 000 kr i Kaupthing Bank och köpa aktier/ optioner/ whatever i Lehman Brothers. Mamma kan ju ingenting om sånt, så klart hon gjorde som de sa... Lehman gick ju sen ganska snabbt i konkurs, och nu är hon skyldig en halv miljon kronor. Finns det något hon kan göra? Kan man t.ex. på något sätt stämma Acta som gav henne ett så dåligt råd, eller på annat sätt slippa betala/ betala mindre? Finns det något hon kan göra eller är det kört?

Mycket tacksam för svar!

Ett alternativ är att acceptera Actas erbjudande att sätta ner skulden till 60%, men då är det bråttom, sista dagen är den 10 mars 2010. Surt förvisso, men då är saken ur världen en gång för alla.

Annars kan man ansluta sig till de Acta-kunder som kommer att processa. I bästa fall vinner man processen och går mer eller mindre skadeslös ur det hela. Vid en förlust står man fortfarande med hela skulden plus motpartens rättegångskostnader.
Helt säkert är i vart fall att en process alltid är mycket riskabel och alltid medför en lång tid (läs åratal) av ovisshet.
Citera
2010-03-09, 20:46
Medlem
Kan någon förklara en sak jag inte begriper i den här Acta-affären?

Kunden köpte Lehmanobligationer med pengar lånade av Kauphting med obligationerna som säkerhet. Lehman konkade, obligationerna blev värdelösa och kunden står kvar med skulden till Kaupthing.

Så beskrivs problematiken där jag har läst om detta, men ingenstans står det något om att kunden också förlorar sin egen insats. För kunden har väl satt in egna pengar - annars blir det ju helt obegripligt hur man kan gå in i en sån här affär.
Citera
2010-03-09, 21:06
Medlem
frumpishs avatar
Helt vansinnigt skulle nog gått rogue och sålt allt jag ägde, tagit ut kontanter och levt utanför systemet om jag plötsligt stod med en skuld på 500.000 (och då inte en skuld av det trevligare slaget, t ex CSN).

Skulle definitivt gått ihop med de andra lurade acta kunderna och processat rättsligt.

Låna pengar för att köpa obligationer? Vem får ens idén? Hur hög avkastning förväntade de sig på obligationerna?

Låna gör man väl till aktier, optioner o liknande derivat, inte till räntepapper? Nu är jag iförsig inte expert på t ex Acta så vad vet jag..
Citera
2010-03-10, 11:53
Medlem
Köpte själv Oxigene aktier efter ett jävla snack på diverse forum om att denne skulle explodera och gå upp med flera 1000%, dum som man var gick man ju med, lyckades komma ut med några få tusenlappar i förlust... en läxa för livet!

Råd är råd, men besluten är ens egna!
Alla investeringar måste ju ses som risker? såväl om du sätter in pengarna i en bostad som ifall du köper warranter, sen är ju riskerna olika stora och små....
Citera
2010-03-11, 20:51
Medlem
Dr.Houses avatar
Hemförsäkringen kan täcka motpartens rättegångskostnader om man förlorar, upp till 80%.

OM din mor inte har en aning om vad hon gett sig in på skulle jag processa, aldrig i helvete att jag skulle låta Acta komma undan med detta genom att ge upp, hellre tagen förlust i detta fall.

Nu är jag inte jurist men det finns ju exempelvis lite generalklausuler i avtalslagen om oskäliga avtal och annat lurendrejeri, ring och kolla med lite advokater och berätta om läget.

Som ovan skriver så kan man krydda detta med att likvidera alla tillgångar och föra ut ur landet så att Acta aldrig har chans o komma åt pengarna, bor man i villa kan man belåna den maximalt och flytta dessa pengar också.
Citera
2010-03-12, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frumpish
Helt vansinnigt skulle nog gått rogue och sålt allt jag ägde, tagit ut kontanter och levt utanför systemet om jag plötsligt stod med en skuld på 500.000 (och då inte en skuld av det trevligare slaget, t ex CSN).

Skulle definitivt gått ihop med de andra lurade acta kunderna och processat rättsligt.

Låna pengar för att köpa obligationer? Vem får ens idén? Hur hög avkastning förväntade de sig på obligationerna?

Låna gör man väl till aktier, optioner o liknande derivat, inte till räntepapper? Nu är jag iförsig inte expert på t ex Acta så vad vet jag..

Nej, det är antagligen lika skadat som det låter.
Räntepapper lönar sig nästan aldrig att låna för att köpa och då har jag inte ens räknat med kreditrisken.
Enda anledningen till att man går med på någonting sådant där måste vara att man inte förstår/Acta mörkat upplägget överhuvudtaget.
Citera
2010-03-17, 15:40
Medlem
Karmans avatar
Jag var själv på ett möte med Acta för några år sedan. De ringde upp mig och bjöd in. Men jag märkte direkt att det var ett gäng tomtar som inte hade en aning om vad de snackade om, så jag lät det vara. Vilket visade sig vara ett riktigt beslut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in